پیوند بین گروه های جهادی و صندوق های قرض الحسنه یک اصل است

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: پیوند بین گروه های جهادی و صندوق های قرض الحسنه هم برای کار اجتماعی هم برای اشتغال یک اصل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان سردار محمد زهرایی دوشنبه (21 مهر) در جمع جهادگران کارآفرین استان کرمان با اشاره به اینکه دیار و سرزمین استان کرمان در خود آدم های بزرگی همچون شهیدان حاج قاسم سلیمانی، مغفوری، بداخشان و محمدباقری را جای داده است؛ بیان کرد: تک تک این شهدا مانند ستاره می درخشند اگر ما چشمان خود را خوب باز کنیم و ببینیم.

 

 

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور افزود: همین امروز مادر شهید محمدباقری، داستانی را تعریف کرد که شبیه معجزه بود، هر کدام از شهدای ما به کثرت از این معجزات، شبه معجزات و کرامات دارند؛ موضوعاتی هست که اگر چشم دل را باز کنیم می توانیم بینای حقیقت این مباحث باشیم و برای شما مردم استان کرمان افتخاری است که قطعه بهشتی دارید و می توانید به آن سر بزنید.

 

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما در کنارکمیته امداد می توانیم اتفاقات خوبی را برای قشر مستضعف و محروم رقم بزنیم؛ گفت: شرایط مهیا است، در بسیج سازندگی عقیده داریم " فلسفه وجودی بسیج سازندگی، جهادی ها هستند یعنی تفکر و گفتمان جهادی، و بعد تشکل گروه های جهادی"  پس باید بپرسیم جهادی ها کجای مأموریت های مشترک بسیج سازندگی و سایر نهادها قرار دارند؟ چقدر از حجم مأموریت ها توسط جهادگران انجام می شود؟ آیا جهادگران در شناسایی و تبیین مسائل، در اجرایی کردن پروژه های اقتصادمقاومتی و محرومیت زدایی دخیل هستند؟ و در ارتباط با تسهیل گری نهادی، چقدر مؤثر و نقش آفرین هستند؟

 

 

سردار زهرایی به 3 موضوع بسیار مهم در راستای محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: یکی اینکه باید بین صندوق قرض الحسنه که 21 هزار صندوق با یک میلیون عضو وجود دارد و 24 هزار گروه جهادی با بیش از 600 هزار نفر اعضای این گروه های جهادی و نیز بخش خصوصی ارتباط برقرار شود.

 

 

وی ادامه داد: بخش خصوصی درتنظیم بازار، بهتر می تواند عمل کند؛ به خصوص در نظام اداری که نگاه به اقتصاد، اقتصاد مقاومتی نیست و لیبرالی و سرمایه گذاری است و طوری شده که به صنایع کوچک و کارگاه های کوچک پرداخته نمی شود در حالی که ما نقطه هدف مان حاشیه شهرها و روستاها و رونق بخشی به کارگاه های کوچک از جنس کسب و کار های خرد خانگی و صنایع تبدیلی و کوچک است.

 

 

رئیس بسیج سازندگی کشور تصریح کرد: با تعاملی که باید بین بچه های جهادی و صندوق قرض الحسنه  ایجاد شود تولیدات روستایی بهتر به بازار عرضه می شود پس باید در این زمینه هم راهکارهای مناسب داده شود.

 

 

وی موضوع دیگر در راستای محرومیت زدایی و ایجاداشتغال را مدل تعریف شده بین گروه های جهادی و نهادهای انقلابی عنوان و بیان کرد:  باید مدل تعریف شده ای از نیروهای گروه های جهادی تعریف کنیم بدون اینکه همدیگر را خدشه دار و به مأموریت یکدیگر تعدی کنیم؛ اگر رهبری فرمودند سازماندهی، ساماندهی و توسعه گروه های جهادی؛ یعنی کاری برای انقلاب انجام بدهیم تا بقیه بتوانند از این باغ سبد میوه بچینند.

 

 

سردار زهرایی موضوع سوم را هم ایجاد تعامل بین گروه های تخصصی جهادی و اقشار 22 گانه بسیج دانست و افزود: باید وارد مصادیق بشویم و بگوییم فلان مسئله را که گروه های جهادی در یک جغرافیای مکانی در بستر محروم فعالیت می کنند شما چه کمکی می توانید به آن گروه بکنید به عنوان کسی که قدرت چانه زنی در قانون دارد و در کارگروه های رفع موانع و اشتغال شرکت می کند؟

 

 

وی خاطرنشان کرد: اگر ساختارها و سازمان ها جواب می دادند و اگر نظام بروکراسی جواب می داد احتیاج به تشکل های جهادی نبود؛ جهادی آمده است تا کمک کند و بار را از روی زمین بلند کند لذا بخش عمده کار، به میدان رفتن جهادی ها بستگی دارد و باید این بن بست را بشکنیم و از میدان مین جهادی عبور کنیم.

 

 

رییس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: پیوند بین گروه های جهادی و صندوق های قرض الحسنه یک اصل است هم برای کار اجتماعی هم برای اشتغال؛ بار خیلی از زنجیره های اشتغال و خوشه های اشتغال را صندوق های قرض الحسنه به دوش می کشند و جهادی ها باید بیایند در کنار آنها کمک کنند( جهادی ها کسانی که از جنس انقلاب و نوع نگاه شان راهبردی است و پیوند دهنده بین امت و امام هستند).

 

سردار زهرایی ادامه داد: در بسیج موضوعی داریم که رابطه بین امّت و امام را می خواهیم تنظیم و کم کنیم یعنی تبیین کننده منویات امامِ امّت برای امّت هستیم نه رابطه بین امّت و دولت.

 

وی توضیح داد: شهید مطهری بیان کرد" بین آگاهی و پرورش تفاوت خاصی وجود دارد "  حیوان از غریزه خود استفاده می کند مورچه برای زمستان آذوقه جمع می کند و پلنگ از غریزه خود برای درندگی استفاده می کند؛ انسانی که به غریزه اش عمل و فقط به دانش خود عمل کند فقط یک آگاه محسوب می شود؛ یعنی بهتر جمع می کند و بهتر درّنده می شود یعنی از تجربیات گذشته، نگاه به آینده و ... آگاهی پیدا می کند  در حالی که انسان پرورش یافته، غرائز خود را با فطرت الهی نزدیک می کند بنابراین در انقلاب به دنبال پرورش افراد انقلابی هستیم نه آگاهی بخشی و دانش صِرف.

 

رئیس بسیج سازندگی کشور ادامه داد: این را جز جهادی هایی که در تهاجم فرهنگی، سیل و زلزله، بحران کرونا، کمک مؤمنانه و ... به میدان آمدند و نشان دادند که جلوتر هستند، کسی این بار را نمی تواند بلند کند؛ کمیته امداد امام خمینی هم می تواند به این جنس انسان ها و آدم ها دل خوش کند و به کمک قشر نیازمند، ضعیف و مستضعف بشتابد.

 

کد خبر 982505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha