توسعه حرم مطهر سیدجلال الدین اشرف نیازمند یکصد میلیارد تومان اعتبار است

حجت الاسلام علیزاده فرسودگی بافت‌های مجاور حرم سیدجلال الدین اشرف، ناکارآمدی بافت‌ها، عدم پیوستگی شبکه معابر و فقدان طرح هندسی لازم را از ضرورت‌های اجرای طرح جامع دانست وگفت: توسعه حرم مطهر نیازمند یکصد میلیارد تومان اعتبار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام «ستار علیزاده» امروز(سه‌شنبه، ۲۲ مهر) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در محل اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان با اعلام اینکه این استان دارای ۹۴۱ بقعه متبرکه است گفت: بیش از سه هزار خادم افتخاری در این بقاع متبرکه فعالیت می‌کنند.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با بیان اینکه برنامه‌های اوقاف گیلان از بهمن ماه سال گذشته تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و همه امکانات و فعالیت‌ها در خدمت مقابله با کرونا بسیج شد افزود: ۱۹ هزار بسته ملزومات بهداشتی با بیش از ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار و چهار هزار و ۵۰۰ بسته کمک معیشتی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به همت بقاع بین نیازمندان توزیع شد.

 

*توزیع ۵۰ هزار پرس غذای گرم

وی با اشاره به توزیع ۵۰ هزار پرس غذای گرم و توزیع نان صلواتی در شهرهای تالش، رودسر، رشت، لنگرود و ماسال از راه‌اندازی ۱۵کارگاه ماسک در شهرستان‌های آستارا، رودسر، رشت، آستانه اشرفیه، صومعه‌سرا، لنگرود، آستانه‌اشرفیه و بندرانزلی خبر داد و بیان کرد: ۱۳۴ هزار ماسک با صرف هزینه ۱۱۰ میلیون تومان تهیه و بین مردم پخش شد.


علیزاده با اشاره به راه‌اندازی ۲۲ مرکز افق و یکصد خیمه معرفت در استان تصریح کرد: چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل درآمد موقوفات به نیات واقفان چون اجرای مراسم مذهبی، فعالیت‌های اجتماعی و خیریه، کمک به مساجد، بقاع متبرکه و حوزه‌های علیمه عمل شده است.


وی افزود: این مبلغ شامل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اجرای نیات خیریه، ۲ میلیارد تومان نیات مذهبی، یکصد میلیون تومان نیات مرتبط با حوزه‌های علمیه، یک میلیارد تومان نیات مساجد، یکصد میلیون تومان نیات بقاع متبرکه و ۵۷۰ میلیون تومان اجرای نیات اجتماعی بوده است.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اظهارداشت: این میزان از نیات واقفان در دهه وقف پارسال تا امسال در راستای طرح‌های مختلف از جمله مهر تندرستی، خرید تجهیزات پزشکی، طرح دست‌های مهربانی و غیره هزینه شده است.

 

* کمک افزون بر یک میلیارد تومانی اوقاف در حوزه دارو و درمان

وی با اشاره به حوزه دارو و درمان، موقوفات مرتبط با با این حوزه را ۲۹ موقوفه با ۶ مرکز درمانی وقفی در گیلان اعلام کرد و بیان داشت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل درآمد واقفان، اجرای نیات در قالب خرید تجهیزات درمانگاهی و اهدا به مراکز درمانی، طرح مهر تندرستی، خرید دارو و تقبل هزینه‌های درمان برای بیماران صعب‌العلاج صورت گرفته است.

 

*اهدا ۶۶۷ بسته لوازم‌التحریر در قالب طرح مهر تحصیلی به دانش‌آموزان بی‌بضاعت

علیزاده در ادامه به اجرای طرح مهر تحصیلی در استان اشاره کرد و با بیان اینکه ۶۶۷ بسته لوزام التحریر به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان در قالب این طرح به دانش‌آموزان بی‌بضاعت اهدا شد تصریح کرد: موقوفات آقا سیدجنید سیاهکوچه، میرمرادی و موقوفه سید جلال الدین اشرف (س) آستانه اشرفیه، ناصرقلی خان امجدالدوله، حاج صالح نویدی و آقا سید ابراهیم گوراب زرمیخ صومعه سرا، اسماعیل گواهی شهرستان تالش و عبدالعلی لنکرانی و ساداتی رشت به این موضوع اختصاص دارند.


وی با اشاره به راه‌اندازی ۵۳ کاروان نسیم انتظار از کمک ۶۰۰ میلیون تومانی اوقاف به هیئت‌های عزاداری استان از محل درآمد موقوفات دارای نیات مرتبط با تعزیه‌داری و اطعام و عزاداری در قالب طرح شمیم حسینی خبر داد.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: در ماه محرم و صفر ۷۰ کاروان در راستای اجرای طرح حسینیه سیار در استان راه‌اندازی شد.

 

* کمک ۳۰ میلیارد تومانی خیرین در قالب طرح مودت
وی با اشاره به کمک ۳۰ میلیارد تومانی خیرین در قالب طرح مودت در تشریح طرح توسعه حرم آقا سیدجلال الدین آستانه اشرفیه گفت: در قالب این طرح مساحت صحن حرم مطهر از پنج هزار و۵۰۰ مترمربع به ۱۲هزار مترمربع افزایش پیدا می‌کند و مشتمل بر بخش‌های مختلفی از جمله ساختمان‌هایی برای مباحث قرآنی در حرم، کاربری‌های ادرای در قالب طرح جامع است.


علیزاده با اشاره به ضرورت اجرای طرح توسعه حرم اذعان کرد: فرسودگی بافت‌های مجاور حرم، ناکارآمدی بافت‌ها، عدم پیوستگی شبکه معابر و فقدان طرح هندسی لازم از ضرورت‌های اجرای طرح جامع است.


وی آب‌های سطحی، ترافیک زیاد در مراسم‌های مختلف و عدم دسترسی زوار به حرم در مناسبت‌های مذهبی را از دیگر ضرورت‌های اجرای طرح جامع برشمرد و گفت: هزینه اجرای طرح یکصد میلیارد تومان برآورد شده است.

 

*ستاد مردمی وقف در گیلان راه اندازی شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان تعداد وقف‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را ۳۹۳ وقف اعلام کرد و بیان داشت: از هفته وقف سال گذشته تاکنون ۱۲ وقف جدید ثبت شده که امسال ۳ مورد وقف جدید داشتیم.

 

وی با بیان اینکه ستاد مردمی وقف برای نخستین بار در استان گیلان راه اندازی شده است تصریح کرد: راه‌اندازی ۱۶ مرکز مشاوره وقف در دفاتر ائمه جمعه، راه‌اندازی ۲۰ انجمن یاوران وقف، برپایی خیمه‌های معرفت و ایستگاه‌های «همه واقف باشیم» در راستای معرفی فرهنگ وقف از اقداماتی است که در راستای نهادینه کردن فرهنگ وقف انجام شده است.



 

کد خبر 982794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha