بیمارستان خوسف دوباره در کُما/پروژه ای دارای اعتبار اما بدون پیشرفت

خوسف تنها شهرستان استان خراسان جنوبی است که از نبود بیمارستان رنج می برد؛ پروژه مربوطه که از سال ۹۲، کلنگ زنی شده قرار بود تا پایان امسال به بهره برداری برسد اما هم اکنون دوباره به خواب عمیقی فرو رفته است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: کلنگ احداث بیمارستان 32 تختخوابی خوسف سال 92 بر زمین زده شده، این پروژه درمانی که جزو پروژه های مهر ماندگار به حساب می آید اولین و مهمترین خواسته مردم پیرترین شهرستان استان خراسان جنوبی است.

 

 

شهرستان خوسف سومین شهرستان پهناور استان خراسان جنوبی است که  در ۳۴ کیلومتری مرکز استان واقع شده و همواره چوب این همسایگی با مرکز را خورده است.

 

۱۵۰ کیلومتر فاصله تا درمان!

بارها مسئولان شهرستان از توزیع اعتبارات بر اساس شاخص جمعیت شاکی شده اند زیرا این شهرستان با وجود ۲۰۰ آبادی دارای سکنه، 16  هزار کیلومتر وسعت و دارای پراکندگی بسیار بالایی است که اعتبارات قطه چکانی انتظارت مردم را رفع نمی کند، همچنین  فاصله دورترین نقطه شهرستان تا مرکز استان 150 کیلومتر  است.

 

 

شهرستان خوسف تنها شهرستان خراسان جنوبی است که از نعمت بیمارستان محروم است، هر چند پروژه احداث بیمارستان خوسف سال های گذشته به دلیل عدم تزریق اعتبارات خواب عمیقی را تجربه کرد اما این پروژه سال گذشته با تزریق هشت میلیارد تومان نفس تازه ای کشید و پیمانکاران آن مشخص شدند؛ هم اکنون کار ساخت بیمارستان از نیمه گذشته و 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، می توان گفت تنها پروژه شهرستان خوسف است که اعتبار دارد اما پیشرفت چندانی ندارد.

 

تکمیل پروژه احداث بیمارستان خوسف تا پایان امسال از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی است ولی به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هم اکنون مقصر این تاخیر در تکمیل را «تعلل پیمانکار» عنوان می کنند.

 

بیمارستان خوسف نیازمند ۱۳ میلیارد تومان اعتبار

«جمیله احمدی»، رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه برای تکمیل بیمارستان خوسف تاکنون مبلغ 12 میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه شده است، افزود: اعتبار پروژه در حال حاضر 255 میلیون تومان است ولی پیمانکار پای کار نیست، زیرا  هر صورت وضعیتی که از طرف پیمانکار ارائه شده، پرداخت شده است.

 

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف تکمیل بیمارستان خوسف را مهمترین خواسته مردم شهرستان عنوان کرد و گفت: این پروژه 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اعتبار مورد نیاز تا پایان کار ساختمانی بیمارستان 32 تختخوابی خوسف 13 میلیارد تومان برآورد شده است.

 

احمدی با بیان اینکه پایگاه خدمات شهری خوسف از اعتبارات تملک در سال 95 شروع شد که در زمان خود اعتبارات آن 100 درصد تخصیص داده شد، گفت: این پروژه درمانی هم به دلیل پای کار نبودن پیمانکار فسخ پیمان شده که نیاز است در حال حاضر به صورت امانی به عنوان پانسیون پزشکان در دستور کار باشد.

 

تنها پروژه ای که اعتبار دارد اما پیشرفت ندارد

«محمد علی آخوندی»، فرماندار خوسف در خصوص بیمارستان در حال ساخت شهرستان خوسف با گلایه از اینکه مردم این شهرستان چوب نزدیکی به مرکز استان را می خوردند، گفت: تکمیل بیمارستان خوسف، تنها پروژه شهرستان است که اعتبار مصوب دارد اما پیشرفت چندانی ندارد.

 

 

فرماندار خوسف با بیان اینکه وسعت و پراکندگی جمعیت در شهرستان خوسف هزینه خدمت رسانی را بیشتر کرده است، ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید برای تغییر شاخص جمعیت در توزیع اعتبارات این شهرستان برنامه ریزی داشته باشد.

 

 

آخوندی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خواست: طرح تحول سلامت شهرستان خوسف را تدوین کنند زیرا روزانه حدود یک هزار و 500 نفر به وسیله کامیون و تریلر از جاده ترانزیتی خوسف عبور می کنند که نیاز به ارائه خدمات بهداشتی نیز دارند.

 

«تعلل پیمانکار» دلیل تاخیر تکمیل بیمارستان خوسف

«حسین دهقانی»، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تکمیل این پروژه از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی به این شهرستان است که برای آن جلسات زیادی با پیمانکار برگزار شده است.

 

 

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مشکل بیمارستان خوسف را عدم همکاری پیمانکار عنوان کرد و گفت: به لحاظ قانونی، در صورتی که پیمانکار پای کار نباشد بر اساس ماده 46، پیمانکار را خلع ید خواهیم کرد.

 

دهقانی «تعلل پیمانکار» را دلیل تأخیر تکمیل بیمارستان خوسف عنوان کرد و گفت: تکمیل بیمارستان خوسف تکلیف دانشگاه علوم پزشکی است و این دانشگاه به دنبال مجاب کردن پیمانکار برای ساخت و ساز است.

 

 

 اعتبارات قطره چکانی برای شبکه بهداشت خوسف

وی تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی برای تعمیر واحدهای بهداشتی درمانی سطح شهرستان خوسف چهار میلیون تومان و برای تعمیر مراکز شهری خوسف یک میلیون و 600 هزار تومان  اعتبار در نظر گرفته که بسیار اندک است!

 

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه برای تکمیل مرکز درمانی روستای خور 202 میلیون و 500 هزار تومان اعتبار مصوب داشته است، گفت: از این مبلغ تاکنون 20 میلیون تومان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تخصیص داده شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین تکمیل اورژانس جاده ای ماژان نیز 150 میلیون تومان اعتبار مصوب داشته که تاکنون 15 میلیون آن تخصیص داده شده است.

 

خیرین سلامت برای تکمیل بیمارستان خوسف پای کار باشند

«محمد دهقانی فیروز آبادی» که روز گذشته برای بازدید از روند ساخت و ساز بیمارستان خوسف عازم این شهرستان شده بود، اظهار کرد: در صورتی که پیمانکار این پروژه پای کار نیاید، اخطارهای بعدی هم داده خواهد شد و بر اساس قانون با پیمانکار رفتار خواهد شد.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند  با بیان اینکه شهرستان خوسف به دلیل نزدیکی به مرکز استان از بسیاری از امکانات محروم مانده است، افزود: اعتبارات اندک شهرستان سبب بروز مشکلاتی می شود لذا مجلس باید  برای توزیع اعتبارات بر اساس شاخص جمعیت، تغییری ایجاد کند، چراکه شهرستان پهناور و وسیع خوسف و همچنین استان خراسان جنوبی از این شاخص برای توزیع اعتبارات، متضرر می شود.

 

 

دهقانی با تأکید بر اینکه هم اکنون نذورات مردمی در شرایط کرونایی باید به سمت حوزه سلامت هدایت شود، گفت: خیرین سلامت باید برای تکمیل بیمارستان 32 تختخوابی خوسف همکاری کنند تا هر چه زودتر شاهد اتمام این پروژه باشیم.

 

 

 

کد خبر 982974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha