کتاب «ظرفیت‌های تمدنی علم کلام» منتشر می‌شود

کتاب «ظرفیت‌های تمدنی علم کلام» که حاصل گفتگوهایی با محمدتقی سبحانی است از طرف پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زودی منتشر می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: کتاب «ظرفیت‌های تمدنی علم کلام» حاصل گفتگوهایی با محمدتقی سبحانی است که با هدف بازخوانی «ظرفیت‌های تمدنیِ» «دانش کلام» صورت گرفته و حاصل آن ارائۀ یک دستگاه منسجم فکری است که نه تنها ناظر به نسبت کلام و تمدن است بلکه نسبت میان این دو و سایر دانش‌ها را در قالب یک «طبقه‌بندی نوین» دانشی نشان می‌دهد؛ طبقه‌بندی‌ای که در آن «مطالعات تمدنی» در نظام دانش‌ها، «جایگاهی اختصاصی» یافته و با کلام پیوندی درونی و عمیق پیدا کرده است.

 

در این گفتگوها «دانش کلام» دانشی منفعل و پاسخگو نیست بلکه کلام به مثابه دانشی فعال و برخوردار از سهم بنیادین در تأسیس تمدن نوین اسلامی تلقی می‌شود.

 

از این منظر رویکرد تمدنی به دین و تبیین دستگاه‌مند آموزه‌های دینی از جمله «ظرفیت‌های عام» ِ علم کلام در مطالعات تمدنی و تمدن‌سازی است و معرفت‌شناسی، دین‌شناسی، نظامِ فاعلیت، تکلیف، فلسفه بعثت انبیا، امامت و ولایت، و انسان‌شناسی نیز از جمله «ظرفیت‌های خاص» ِ علم کلام تعریف و ترسیم شده است.

 

این کتاب به اهتمام و تلاش حجت الاسلام عباس حیدری‌پور آماده و نهایی شده است.

کد خبر 983071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha