عکس های تکان دهنده که پس از چند دهه تکرار می شوند

عكس ها مي توانند تصويري از تاريخ را به انسان نشان دهند كه همين ديروز يا يك قرن قبل روي داده باشد، اما برخی از تصاویر با آنکه از رویدادی خاص حکایت دارند، ممكن است عینا در زمان حال نیز در واقعیت به صورت مجدد تکرار شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، برخي تصاوير كه شهرت جهاني مي يابند حاصل انسانيت يا موفقيت های شادي بخش ادم هاست و طبعا موجب مسرت خاطر مي شوند و برخي كه متاسفانه تعدادی محصول درد و رنجي شديد هستند،  موجبيات اندوه و غم را فراهم مي آورند اما حزني كه باعث انديشيدن به چرايي آن رويداد است و اين سرآغاز يك فعاليت رسانه اي است.


اهميت يكي از برنامه هاي شبكه برون مرزي پرس تی وی که  «عکس هایی که جهان را  تکان می دهند» نام دارد و هم اکنون با زبانگردانی اسپانیایی از شبکه هیسپان تی وی به روی آنتن می رود، در همين نكته نهفته است: این برنامه يك عكس را كه از حادثه اي در گذشته حكايت دارد، در شبكه اي خبري ( كه طبعا بايد به حوادث اكنون بپردازد) نشان می دهد تا مخاطب به فكر آينده اي پرتاب شود و مانع از تكرار رخدادهاي غم انگيز شود و بيشتر براي رويدادهاي شيرين تلاش كند. 


عبرت از ماجراي تكرارپذير 
یکی از عکس های مطرح جهان مربوط به يكي از اهالي اوگاندا در شرق افریقاست که به سوء تغذیه مبتلا بوده و با دست بسيار نحیف و استخوانی اش دست يك امدادگر را گرفته است. اين عكس که حاكي از شرايط سخت و قطعا ظلم و ستم برخي بر ديگران در آن كشور بوده، توسط مايك ولز در سال 1980 گرفته شده و توسط شبکه هیسپان تی وی در برنامه  «عکس هایی که جهان را تکان می دهند» نشان داده شد. 


شايد كسي باور نمي كرد اين تصوير دردناك و غم انگيز دقيقا چهل سال بعد در قرن بيست و يكم در كشور آسيايي يمن نيز تكرار شود و نه تنها يك نفر بلكه همه كودكان يمني قرباني بمباران و محاصره شش ساله اي باشند كه دليل آن كشورگشايي و روحيه تجاوزگري سران عربستان سعودي است.


دقیقا در همین زمان، کودکان یمنی که زیر بمباران و محاصره ارتش سعودی قرار دارند در شرایطی مشابه آن کودک افریقایی قرار دارند و هم اکنون نیازمند کمک اند. 


بخش غيرقابل باور اين ماجرا اين است كه آلام انساني تكرار مي شود و اگر راهي براي رهايي و راحتي انسان ها در كشورهاي ضعيف از دست طمع و ستم قدرتمندان يافت نشود، بايد همواره شاهد چنين تصاوير دردناكي باشيم. 
اگر آن تصوير دست كوچك نحيف سياه پوست اوگاندايي با پاسخ مخاطبان مواجه مي شد، اكنون جنگ هايي روي نمي داد كه كودكان اولين و بزرگ ترين قربانيان بي گناه آن باشند؛ چه در سوريه و چه در يمن چه در روهينگيا و چه در هر كشور ضعيف ديگري. 


به همين خاطر هم به آن  «تكان دهنده» لقب داده اند، چرا كه در كنار هولناك بودن حاوي يك پيام بزرگ تر است كه براي تكرار نشدن آن بايد تلاش كرد. مثال ديگر عكسي است كه به محمد الدوره كودك فلسطيني خردسالي اختصاص دارد. وي از ترس سرباز اسرائيلي پشت پدرش مخفي مي شود و تك تيرانداز اسرائيلي دقيقا وي را هدف مي گيرد و به راحتي مي كشد. كودكان در اغلب موارد اولين و بزرگ ترين قربانيان خوي زياده خواه قدرتمندان عالم هستند. 


الام بشري تنها به كودكان كه مدت اندكي مجبورند دنياي سخت بزرگان را تحمل كنند محدود نيست، بلكه عكس هايي كه بايد انسان ها ببينند تا از طمع دست كشند و به دنبال محبت باشند تا سود و بهره كشي به نژادپرستي، نسل كشي، آوارگي و ده ها فاجعه در جهان بشريت هم تسري مي يابد. 


البته برنامه  «عكس هايي كه جهان را تكان مي دهند» شامل تصاويري هم هست كه به موفقيت هاي انسانيت و پيشرفت هاي بشري اختصاص دارد. اولين هاي علمي و شادي هايي كه از همزيستي مسالمت آميز حاصل مي شود. 


پرس تي وي با تهيه و توليد برنامه  «عكس هايي كه جهان را تكان می دهند» به رسالت خود در زمينه آگاهي دادن به انسان براي پرهيز از وقوق جنگ ها و تروريسم عمل كرده است. تصویزی که اینک از طریق هیسپان تی وی به آمریکای لاتین هم منعکس می شود. 


طبعا براي آنكه اين شبكه برون مرزي ايران بتواند مسيري را كه در پيش گرفته، در ابعاد بزرگ تري دنبال كند، نيازمند حمايت بيشتر است. يك راهكار اين است كه به جاي نماياندن تصاويري كه از حوادث قديمي روي مي دهد به پيش بيني حوادث پرداخت و براي مخاطبان اين نكته را گوشزد كرد كه نتيجه طمع به جنگ مي رسد و محصول جنگ چنين تصاويري است كه حتما كسي دوست ندارد آن را در واقعيت در زمان حال مشاهده كند. 


حوادث اخير جنوب آسيا، خاورميانه، اكراين، ونزوئلا و قفقاز اين نكته را يادآوري كرد كه نه تنها در قرن حاضر خطر تهيدات سنگين از ميان نرفته بلكه بيشتر از گذشته به ما نزديك است. فرهنگ سازي در خصوص موارد فوق رهيافتي است كه مي تواند مانع در مسير واگرايي ها و درگيري ها باشد. 


 هر چند نبايد اميد داشت تنها با يك برنامه مشكلات حل مي شود اما كمترين تاثيري كه اين برنامه داشته است مرور تاريخ حوادث مهمي است كه برخي در جهان بسيار منشا اثر بوده اند. 


پيام ديگر اين برنامه خاطر نشان كردن اين نكته است كه آنچه دولت ها انجام مي دهند در گيتي ثبت و ضبط مي شود و نمي توان از اگاهي ديگران در خصوص اعمال اشخاص حقيقي و حقوقي  جلوگیری كرد. 
 
 

کد خبر 983145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha