بیشتر موقوفات مساجد محل مصرف مشخص دارند

حجت‌الاسلام حسینی گفت: موقوفات مساجد محل مصرف مشخصی دارند باوجود این می‌توان درآمد حاصل از آنها را با اجازه حاکم شرع و واقف، صرف اموری همچون ایجاد اشتغال برای نیازمندان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین «سید حبیب الله حسینی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه موقوفات مساجد محل مصرف مشخصی دارند باوجود این می توان درآمد حاصل از آنها را با اجازه حاکم شرع و واقف، صرف اموری همچون ایجاد اشتغال برای نیازمندان کرد، اظهار کرد: امام صادق (ع) فرمودند: «الوقوف علی حسب ما یوقفها اهلها ان شاء الله» از این حدیث چنین برمی آید که وقف، موضوعی است که رعایت احکام شرعی و نظر واقف در آن مهم است.

 

این استاد حوزه علمیه افزود: وقف سنتی حسنه است که پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) پایه گذار و مروج آن بودند و نگاه به املاک یا اموالی که وقف کردند نشان دهنده توجه حضرات معصومان (ع) به اولویت ها و مشکلات مردم است. وقف برای مسجد و امور دینی از اقدامات و توصیه های پیامبر و ائمه اطهار (ع) بوده است.

 

وی اضافه کرد: وقف در حوزه های مختلف نیز از سنت هایی است که مساجد باید در اجرای آن پیشگام باشند که البته هستند؛ برای نمونه بسیاری از مساجد دارای درمانگاه و کتابخانه ای هستند که جزو رقبات این خانه های خدا هستند. فعالیت در حوزه اقتصادی نیز از ابتکارات مساجد است که نمونه های فراوانی از آن را در دوره شیوع ویروس کرونا مشاهده کردیم.

 

حسینی ادامه داد: درآمد حاصل از موقوفات از مهم ترین منابع تامین کننده هزینه های برخی از مساجد است و بهتر است این خانه های خدا، از مساجدی که موقوفاتی ندارند یا کم درآمد هستند، حمایت کنند.

 

وی با بیان اینکه سنت وقف موجب رونق دین در اعصار مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به محوریت مساجد در جامعه اسلامی، همیشه این سنت با مساجد پیوند خورده است، البته میزان موقوفاتی که برای آستان های مقدس ائمه اطهار (ع) و امامزادگان و بقاع متبرکه صورت گرفته نیز بسیار زیاد است که اینها را نیز می توان برای تولید اشتغال و مقابله با دسیسه دشمنان در عرصه های اقتصادی و فرهنگی به کار گرفت.

کد خبر 983149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha