سفیران سلامت مروج فرهنگ سلامت در خانواده ها هستند 

علی اصغر خیرخواه گفت: سفیران سلامت خانواده با مشارکت فعال، آموزش های لازم را مطابق ۲۱ بسته آموزشی در سه حیطه پیشگیری، درمان و باز توانی می گذرانند و سپس به خانواده ها منتقل کرده و در واقع مروج فرهنگ و سلامت در خانوده ها هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان، ظهر امروز ۲۳ مهر «علی اصغر خیرخواه» در آئین آغاز اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در جنوب کرمان، گفت: قرار است امسال ۵۵ درصد از ۱۹۷ هزار و ۲۱۱ خانوار زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، تحت پوشش این طرح قرار گیرند و با مشارکت جامعه علاوه بر فرهنگ سازی و نهادینه شدن سلامت، افزایش اثر بخشی خدمات، بالا رفتن سواد بهداشتی و کاهش هزینه را داریم.


 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
به طرح ملی «هر خانه یک پایگاه سلامت» اشاره کرد و افزود: در این برنامه اولین سطح خدمات سلامت جایگزین خانه بهداشت از سطح خانواده تعریف می شود و از درون خانواده ها، یک نفر که از نظر دانش، هوش، توانمندی و مهارت کافی برخوردار بوده و حداقل ۱۸ سال سن و ۸ کلاس سواد داشته باشد به عنوان سفیر سلامت انتخاب می شود البته ترجیحا مادر خانواده به عنوان سفیر سلامت است و به وی آموزش هایی ارائه می شود.



وی بیان کرد: سفیران سلامت خانواده با مشارکت فعال، آموزش های لازم را مطابق ۲۱ بسته آموزشی در سه حیطه پیشگیری، درمان و باز توانی می گذرانند و سپس به خانواده ها منتقل کرده و در واقع مروج فرهنگ سلامت خانوده خود است.



خیرخواه ابراز کرد: اگر عضوی از خانواده مشکل سلامتی دارد توسط سفیر سلامت به مراکزی همچون پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت معرفی می شود تا اقدامات بهداشتی و درمانی لازم در منزل و مراکز دنبال شود.



معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به سه سطح تعریف شده برای ارائه آموزش به سفیران سلامت و رابطین سلامت در طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، اشاره کرد و افزود: در سطح اول پیشگیری و ارتقای سلامت قرار دارد که با اقداماتی همچون اصلاح سبک زندگی از وقوع بیماری ها پیشگیری می کنیم، سطح دوم درمان های اولیه است یعنی وقتی فرد بیمار شد به دنبال درمان و کاهش عوارض بیماری هستیم و در سطح سوم توانبخشی افراد دنبال می شود به این معنی که کمک می شود فرد بیمار پس از طی مراحل درمان بتواند هر چه زودتر به زندگی عادی خود بازگردد.



وی با اشاره به فعالیت ۹۰ هزار و ۹۵۸ سفیر سلامت در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، اظهار کرد: با فعالیت این سفیران سلامت به دنبال توسعه «هر خانه یک پایگاه سلامت» هستیم و در هدف گذاری امسال حداقل ۵۵ درصد خانوارها باید سفیر سلامت داشته باشند یعنی بایستی تا پایان سال ۱۰۸ هزار و ۴۶۶ سفیر سلامت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت فعالیت کند.



خیرخواه ابراز کرد: ۲ هزار و ۷۸۲ رابط سلامت محله در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت فعالیت دارند این رابطین سلامت محله نقش فعال تری نسبت به سفیر سلامت دارند و در موضوعاتی که نیازمند جلب حمایت اجتماعی و انتقال برنامه های سلامت به مردم است به ما کمک می کنند.



 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: رابطین سلامت با شرکت در کلاس های هفتگی یا ماهانه در مراکز خدمات جامع سلامت آموخته های خود را به ۲۰ خانوار تحت پوشش خود منتقل و برای حفظ سلامت خود و خانواده ها تلاش می کنند، ارزشیابی و بررسی برنامه در سال های ۷۴ تا ۸۱ نشان داده حضور رابطین سلامت محله ۲۰ تا ۲۵ درصد موجب بهبود شاخص های بهداشتی شده است.



وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود تا پایان سال جاری شاخص رابطین سلامت تحت پوشش این دانشگاه به ۵۰ درصد ارتقا یابد و ۴ هزار و ۹۳۰ رابط سلامت محله داشته باشیم.



خیرخواه بخش سوم طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» را مشارکت دانشجویان رشته های پزشکی و وابسته در این طرح برای اجرای بهتر آن برشمرد و تصریح کرد: این طرح ملی از تیر سال جاری در کشور شروع شده و قرار است از ظرفیت سفیران سلامت و برنامه ملی خود مراقبتی در دل این برنامه استفاده کنیم.



معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت عنوان کرد: برای اجرای این طرح نمی توانیم شرایط موجود و شیوع کرونا را نادیده بگیریم، عمده ارتباطات ما به سمت ارتباطات غیرحضوری از طریق تلفن، شبکه های مجازی و امثال آن می رود که قطعا بر روی کیفیت برنامه ها تاثیر می گذارد، چون تاثیر آموزش حضوری بیشتر از وبینار غیرحضوری و مکالمه تلفنی است اما باید خود را با این شرایط وفق دهیم.



وی در خاتمه آموزش کارکنان را گام اول اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» قلمداد کرد و افزود: کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت آموزش های لازم در این خصوص را گذرانده اند و از مهر آمادگی لازم برای ارائه آموزش ها بر اساس ۲۱ بسته آموزشی و  نیاز سفیران سلامت و رابطین سلامت محله را دارند.

کد خبر 983242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha