اوج‌گیری کرونا  و افزایش مناطق قرمز در خراسان جنوبی

با اوج‌گیری و افزایش پرشتاب آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی، مسئولان ناگزیر به تمدید محدودیت‌ها در مناطق قرمز تا دوم آبان‌ماه برای جلوگیری از گسترش این ویروس شده‌اند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ اولین ماه پائیز به پایان خود نزدیک می شود و سردی تدریجی هوا و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی همگی دست به دست هم داده اند تا ویروس کرونا افراد بیشتری را به خود مبتلا کرده و همچنان قربانی بگیرد.

 

این روزها یکه تازی کرونا در خراسان جنوبی همچنان ادامه دارد، این ویروس کشنده تاکنون در هفت شهرستان این استان وضعیت را قرمز کرده است و تلاش و هشدار مسئولان نهادهای مرتبط مبنی بر ضرورت رعایت دقیق و فراگیر دستورالعمل های بهداشتی به عنوان تنها راهکار برون رفت از این وضعیت تاکنون آن چنان که باید اثرگذار نبوده است. شاید در این شرایط و با رسیدن به فصل سرما روزهای سخت تری در پیش داشته باشیم.

 

بازگشت محدودیت های کرونایی به خراسان جنوبی

طی یک هفته اخیر شرایط خوبی را در استان نداشتیم و رتبه پنجم کشوری از نظر نرخ بروز بیماری کرونا به خراسان جنوبی تعلق گرفت به همن دلیل محدودیت‌های کرونایی از هفته جاری به خراسان جنوبی بازگشت. «ناصر خوش خبر» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ۲۰ مهرماه از اعمال دوباره برخی محدودیت‌ها با توجه به شیوع کرونا در این استان خبر داد.

 

به گفته وی با توجه به آمار بالای شیوع بیماری کرونا در سطح استان و صرفا به منظور پیشگیری از ادامه این روند نگران کننده، محدودیت‌هایی به کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی کرونا اعلام و مورد موافقت واقع شد. این محدودیت‌ها تا ۲۵ مهر ماه جاری ادامه دارد و براساس درخواست استان، قابل تمدید است.

 

تعطیلی تمامی کلاس‌های حضوری مدارس دولتی، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و خصوصی، کاهش خدمات دهی مهدکودک‌ها (فقط برای مادران شاغل)، تعطیلی خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی، تعطیلی همه نقاط هدف گردشگری، بقاع متبرکه، سینماها، نمایشگاه‌ها، سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ها و بخش‌های بازی کودکان در مناطق قرمز  از جمله محدودیت های ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در خراسان جنوبی است.

 

همچنین طبق این دستورالعمل تمامی باشگاه‌ها، سالن‌ها، استخرها، پیست‌های ورزشی، تالارهای پذیرایی و سالن اجتماعات آرامستان‌ها اجازه فعالیت ندارند و اعمال محدودیت برای فعالیت رستوران‌ها، فست فودها، اغذیه فروشی‌ها، قهوه خانه‌ها، کافی شاپ‌ها و سایر صنوف مشابه صرفا به صورت بیرون‌بر خواهد بود. برگزاری گردهمایی‌ها، سمینارها و دیگر تجمعات غیرضروری نیز ممنوع است.

 

محدودیت‌های کرونایی در خراسان جنوبی تمدید شد

اما حالا با توجه به وضعیت شیوع کرونا در این استان و برای کنترل بیماری در شهرستان‌های قرمز یک هفته دیگر محدودیت ها تمدید شد. آنچه که در این میان نگرانی مسئولان امر را دوچندان کرده، افزایش آمار مبتلایان خانوادگی به ویروس کروناست که به خودی خود دشواری درمان و نگهداری بیماران را مضاعف می کند.

 

«محمد دهقانی فیروزآبادی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در خراسان جنوبی می گوید: با ادامه شرایط نامساعد کرونا در استان و با موافقت وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محدودیت‌های کرونایی در شهرستان‌های با وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) تا دوم آبان تمدید شد.

 

وی به آخرین نقشه وضعیت کرونا، مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره می کند و می افزاید: در حال حاضر شهرستان‌های قرمز (خیلی پرخطر) استان شامل بیرجند، فردوس، قاین، نهبندان، طبس، بشرویه و درمیان است. همچنین شهرستان های سربیشه، زیرکوه، سرایان و خوسف در  وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند.

 

دهقانی تاکید می کند: متاسفانه هیچ نقطه با وضعیت زرد (خطر متوسط ) و وضعیت سفید (خطر کم) در استان خراسان جنوبی نیست.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تمامی محدودیت‌های ۱۰‌گانه در مناطق قرمز ادامه می‌یابد و از جمله در مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی باید آموزش غیرحضوری باشد، می گوید: ورود و خروج تا پایان ماه صفر برای مشهد و چند شهر دیگر کشور ممنوع شده است و اگر افراد از استان خارج شوند اجازه ورود به آنها در مقصد داده نمی‌شود.

 

آخرین وضعیت آمار کرونا در خراسان جنوبی

وی درباره آخرین وضـعیت آماری مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۴ آزمایش جدید کرونا انجام و از این تعداد نمونه ۹۶ مورد مثبت جدید شناسایی شد که شامل ۲۳ بیمار بستری در بیمارستان‌ و ۷۳ مورد نمونه‌گیری سرپایی بوده است.

 

دهقانی با اشاره به اینکه از ۹۶ مـورد جدید مبـتلا به کرونا در خراسان جنوبی بیشترین موارد مربوط به شهرستان بیرجند با ۳۰ نفر مبتلا بوده است، می افزاید: در حال حاضر ۲۴۰ بیـمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری و از این تعداد ۱۴۴ نفر مبتلا قطعی به کرونا هستند. همچنین ۲۵ بیـمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و هفت نفر بیمار بستری بدحال هستند.

 

به گفته وی متاسفانه  آمار کلی فوتی براثر کرونا در استان به ۱۹۹ نفر رسیده است. حضور در تجمعات به ویژه در دورهمی های خانوادگی دلیل افزایش موارد مثبت و ابتلا به کرونای افراد است و از مردم درخواست داریم تا با رعایت اصول بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی، توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند.

 

کرونا و حساسیت‌هایی که در سایه بی توجهی کمرنگ شد

در این روزهای کرونایی رفت و آمدها و تجمع های غیرضروری مردم در بازار و بسیاری از خیابان‌های اصلی به ویژه در مرکز استان بسیار مشهود است و مراکز خرید نیز مملو از مردمانی است که به گشت و گذار در مغازه ها آمده اند؛ هر چند مشاهدات میدانی خبرنگار شبستان نشان می دهد که اکثریت شهروندان به هنگام حضور در بیرون از منزل، از ماسک استفاده می کنند، اما کارشناسان می گویند که این به تنهایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا کافی نیست و دیگر شاخص های دستورالعمل های بهداشتی با اولویت «رعایت فاصله اجتماعی» و پرهیز از «گردهمایی» های چند نفر به هر بهانه و علتی، نیز باید به دقت رعایت شوند. 

 

البته هنوز برخی شهروندان اعتقادی به استفاده از ماسک ندارند و برنامه‌های آموزشی، توصیه پزشکان و تاکیداتی مبنی بر استفاده از ماسک نتوانسته بر تعدادی از افراد جامعه کارساز شود و آنها را مقید به استفاده از ماسک کند.

 

«زهرا آخوندی» ۳۹ ساله که خود و همسرش چندی پیش بیماری مرموز کووید ۱۹ را تجربه کرده و پس از گذران یک دوره بیماری سخت اکنون بهبود یافته، در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند می گوید: در همان ماه های اول شیوع این ویروس، اغلب مردم نکات متعدد بهداشتی را با وسواس فکری بالا مورد توجه قرار می دادند اما ادامه وضعیت، متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی را ضعیف کرده و از سویی دل نگرانی های عمومی را به مراتب افزایش داده است.

 

به گفته این شهروند بیرجندی «اگر همه مردم بهداشت را رعایت کنند، می‌توانیم کرونا را شکست دهیم اما در صورتی که حتی یک عده محدود هم به حقوق شهروندی دیگران بی‌توجه باشند، شیوع کرونا ادامه خواهد داشت و متاسفانه روز به روز شاهد افزایش قربانیان این ویروس هزار چهره خواهیم بود».

 

حالا حالاها همنشین کروناییم!

«محمدرضا» یکی دیگر از شهروندانی است که همین دیروز یکی از بستگان نزدیکش بر اثر ابتلا به کرونا در تهران فوت می‌کند و حالا نیز پسر عمه اش در بیمارستان بستری است. می گوید: متاسفانه در حال حاضر برخی فکر می کنند که کرونا تمام شده و به زندگی عادی خود برگشته اند اما می توان گفت حالا حالا همنشین با کروناییم!

 

وی با گلایه از سفر برخی در ایام کرونایی، تاکید می‌کند: بیشتر کسانی که به مسافرت می‌روند، به این مساله توجه ندارند که خودشان ممکن است ناقلان بدون علامت باشند و با همین بی‌فکری به دیدن دوستان و اقوام می‌روند و میزان شیوع کرونا را بیشتر می‌کنند.

 

این شهروند از مردم درخواست می کند که حتی اگر برای خودشان دغدغه ای ندارند و  جانشان را دوست ندارند حداقل برای عزیزانشان رعایت کنند تا مبادا درد و رنجی را برای خود و خانواده شان به جان نخرند.

 

افزایش دو برابری ابتلاء موارد جدید به کرونا

« غلامرضا شریف‌زاده» دبیر ستاد دانشگاهی مدیریت پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از افزایش ۲ برابری موارد ابتلاء جدید به ویروس کرونا در خراسان جنوبی در مقایسه با میانگین کشوری در مهرماه خبر می دهد و می‌گوید: این آمار در کشور ۵.۶ درصد هزار نفر جمعیت اعلام شده، در حالی که در خراسان جنوبی ۱۱.۲ درصد هزار نفر جمعیت است.

 

وی با اشاره به ابتلاء روزانه ۵۳ نفر در خراسان جنوبی به کرونا در مهرماه، می افزاید: از چهارم اسفند سال گذشته تا پایان تیر ماه امسال به طور متوسط روزانه ۱۳ نفر در استان به دام کرونا ویروس افتادند که این آمار در مرداد به ۱۷ نفر، در شهریور به ۱۶ نفر و در مهرماه جاری با جهش بسیار زیاد به ۵۳ نفر رسیده است.


 

شریف زاده ادامه می دهد: در سایه بی توجهی مردم، کرونا ویروس در یک هفته گذشته گریبان ۶۴۹ نفر را گرفت و ۲۷ نفر را به کام مرگ برد. دورهمی‌های فامیلی، تجمعات وسفر‌های غیر ضرور و رعایت نکردن دقیق پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های عمومی، از مهمترین علل افزایش شیوع کرونا در استان است.

 

نکته پایانی

در شرایط پرخطری که هنوز کرونا بر مدار جان گرفتن حرکت می‌کند هیچ راهی به جز استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و اجرای پروتکل‌های بهداشتی نداریم. چه در ایران و چه در جهان ثابت شده که هرچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک افزایش پیدا کند، میزان سرایت ویروس کرونا و ابتلای افراد کاهش می‌یابد. حال انتظارات از مردمان با فرهنگ این خطه کویری معروف به شهر علم و ادب که خود پیشرو در اقدامات پیشگیرانه و جهادی هستند، بسیار بیش از اینهاست.

 

 

کد خبر 983399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha