تاکید برتوسعه همکاری های علمی، پژوهشی و دانشگاهی

رایزن فرهنگی ایران در تونس با خالد طرودی ،رئیس مرکز پژوهش های اسلامی قیروان، درزمینه تقویت و گسترش همکاری های علمی و پژوهشی بین مراکز دانشگاهی و پژوهشی ج.ا.ایران و مرکز پژوهش های اسلامی قیروان دیدار وگفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این دیدار ، فراهانی ، با اشاره به سوابق خوب همکاری مرکز مذکور با برخی از دانشگاه های ج.ا.ایران و حضور و سخنرانی های طرودی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران ، گزارشی از روند توسعه فعالیت های علمی ، تحقیقی و دانشگاهی ایران را در زمینه های مختلف علوم انسانی و دینی ارائه و بیان داشت : بعد از انقلاب اسلامی ایران و نگاه ویژه به مساله علوم انسانی ، موضوع تولید محتوای مناسب و اسلامی برای عرضه در مراکز دانشگاهی و پژوهشی در دستور کار قرار گرفت و اکنون به لطف خداوند متعال و همت پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و نیز تاسیس پژوهشکده های مختلف علوم انسانی و علوم دینی ، روند تولیدات علمی اعم از کتاب ، مقاله ، پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله های دکتری با موضوعات مختلف علوم انسانی و علوم دینی روند رو به افزایشی را شاهد می باشد و در این میان اساتید و پژوهشگران زبده و صاحب نظری در دانشگاه و حوزه های علمیه با گرایش های مختلف علوم قرآنی ، علوم فلسفی ، کلام ، تاریخ اسلام ، تاریخ پیش از اسلام ، فقه و اصول ، فقه مذاهب اسلامی ، ادیان تطبیقی و ... تربیت و وارد عرصه های مختلف علمی کشور شده اند.

فراهانی افزود : توجه به بهره مندی از پیشرفت های علمی و بهره مندی از تولیدات علمی و پژوهشی مراکز پژوهشی اسلامی در دیگر کشورها نیز همواره مورد توجه بوده و تاکنون تبادلات علمی بسیار خوبی بین مراکز مختلف دانشگاهی ایران و دیگر کشورها به انجام رسیده است و مقالات پژوهشی مشترکی نیز با مشارکت اندیشمندان ایرانی و خارجی منتشر شده است که این نشان از عمق همکاری های دوجانبه علمی و توجه فضای پژوهشی کشور به گسترش همکاری های دو جانبه با دیگر کشورها در زمینه های مذکور می باشد.

رایزن فرهنگی ج.ا.ایران همچنین با اشاره به تحصیل تعداد زیادی از دانشجویان خارجی در دانشگاه های ج.ا.ایران در رشته های مختلف از جمله علوم انسانی و اسلامی ، به اعطای فرصت های مطالعاتی و بورس های تحصیلی به علاقه مندان از دیگر کشورها برای تحصیل و پژوهش در ج.ا.ایران اشاره و اظهار داشت : مرکز پژوهش های اسلامی قیروان به عنوان یکی از مهمترین و معتبرترین مراکز پژوهشی تونس در عرصه علوم انسانی و اسلامی ، دارای ظرفیت های فراوانی برای تبادلات علمی با مراکز پژوهشی ایران می باشد و رایزنی فرهنگی آمادگی دارد هماهنگی های لازم را با دانشگاه های مورد نظر جهت انجام همکاری های مشترک علمی ، انتشار مجلات ، عضویت اساتید و پژوهشگران در مجلات علمی و پژوهشی دانشگاهای ایران و نیز عضویت اساتید ایرانی در مجله علمی مرکز پژوهش های اسلامی قیروان به عمل آورد.

فراهانی تاکید کرد : با توجه به تنگناهای به وجود آمده جهت حضور پژوهشگران در نشست های علمی بین المللی ، رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در تونس آمادگی دارد نشست های علمی وبیناری را با مشارکت دانشگاه های مختلف ج.ا.ایران و مرکز پژوهش های اسلامی قیروان برگزار نماید.

در ادامه این دیدار ، طرودی نیز ضمن ابراز خشنودی از حضور رایزنی فرهنگی در مرکز پژوهش های اسلامی قیروان به بیان سابقه تاسیس مرکز و روند فعالیت های علمی آن پرداخت.

وی با بیان اینکه مرکز مذکور زیر نظر دانشگاه زیتونه و  دارای سابقه ای سی ساله می باشد، افزود : فعالیت های مرکز پس از تحولات صورت گرفته در سال 2011وارد مرحله جدیدی شد و رشد علمی و تحقیقی آن در دستور کار قرار گرفت. از این رو گروه های مختلف علمی همچون : علوم قرآنی ، فقه ، تمدن اسلامی ، ادیان مقارن ، اصول دین ، تاریخ اسلام وتاریخ معاصر و تاریخ قدیم و با حضور 12 نفر از اساتید برجسته دانشگاه تاسیس و فعالیت های خود را با هدف تولید پژوهش های علمی ، چاپ کتاب ، انتشار مجلات علمی ، برگزاری نشست های اندیشه ای ، بررسی نشست های بررسی نسخه های خطی و ... تقویت نمود و به لطف خداوند در سال های گذشته موفقیت های بسیاری را نیز حاصل نموده است.

طرودی در ادامه با اشاره به پیشرفت های علمی ج.ا.ایران و وجود دانشگاه های معتبر در ایران و نیز تربیت پژوهشگران و محققان در زمینه های مختلف ، از آمادگی و علاقه مرکز پژوهش های اسلامی قیروان نسبت به تقویت همکاری های دو جانبه خبر داد و افزود : پیشنهاد برگزاری نشست های وبیناری و با موضوعات تخصصی مورد نظر مرکز و دانشگاه های ایران بسیار سازنده و مثمر ثمر خواهد بود و در آینده ای نزدیک نسبت به اجرای آن اقدام خواهیم کرد.

در پایان این دیدار ، فراهانی از بخش های مختلف مرکز مذکور بازدید به عمل آورد.

الهام پوررضا محمودآباد

کد خبر 983484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha