نعمت واقعی از نگاه قرآن، تلازم با خداوند و پیامبر است

حجت‌الاسلام حیدری گفت: نعمت واقعی و حقیقی از آن کسانی است که تلازم با الله و رسول‌الله داشته باشند وگرنه از نعمت‌های غیراختیاری، کفار هم بهره‌مند هستند ولی نعمت واقعی از نگاه قرآن، تلازم با خداوند و پیامبر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «حجت‌الاسلام رضا حیدری» شامگاه (پنج‌شنبه ۲۴ مهر) در نشست‌های قرآنی دراالعلم آیت‌الله بهبهانی که به مناسبت دهه پایانی ماه صفر در این حوزه علمیه برگزار می‌شود اظهار کرد: خداوند متعال می‌فرمایند: (ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ - آن گاه در آن روز از نعمتها شما را باز می‌پرسند. تکاثر آیه 8) در روز قیامت از انسان‌ها در مورد نعیم سوال پرسیده می‌شود و انسان‌ها باید به این سوال پاسخ دهند.

 

پژوهشگر علوم قرآنی افزود: سخن امروز پیرامون مفهوم «نعمت» از نگاه آیات مبارکه قرآن کریم و درس‌هایی است که می‌توان از قرآن درباه مفهوم نعمت دریافت کرد، از جمله واژه‌های به کار رفته در قرآن کریم که بدون جعل اصطلاح جدید، معنای پیچده‌تری از آن ارائه شده واژه نعمت است.

 

وی تصریح کرد: ابتدایی‌ترین نعمت‌های که به ذهن می‌رسد، مرتبط با حشر و نشر و امورات روزانه افراد مانند نعمت حیات، سلامت، امنیت، آب، نان، پدر و مادر، فرزند، عافیت و خوش نامی است که از این‌ها در روایات به عنوان نعمت یاد شده است.

 

حجت‌الاسلام حیدری بیان کرد: حال سوال اساسی این است که آیا قله نعمت، همین‌ها هستند یا نعمت‌های دیگری هم وجود دارند که در قله قرار دارد؟ در مقام پاسخ به این سوال است که هنر قرآن در بیان معنای جامع‌تر از مفهوم نعمت فهمیده می‌شود.

 

وی اضافه کرد: یکی از نعمت‌ها حیات است که خود حیات دو نوع انتخابی و غیرانتخابی بوده؛ حیات غیرانتخابی مشترک بین انسان و حیوان است که در داشتن چنین نعمتی هیچ اراده‌ای نداشته‌ایم و لاجرم روزی این حیات به پایان خواهد رسید.

 

این پژوهشگر علوم قرآنی ادامه داد: حیات انتخابی آن حیاتی است که انسان آن را برمی‌گزیند؛ قرآن کریم می‌فرمایند: (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید، هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد؛ پذیرش دعوت خداوند و فرستاده او یک حیات معنوی، انسانی، ماندگار و باقی است.

 

وی خاطر نشان کرد: انسانی که آشنایی اجمالی با آیات قرآن داشته باشد، می‌تواند به مفاهیم، معانی جذاب و جالبی از قرآن دست یابد که در هر فراز و نشیبی از آنها استفاده و از گمراهی و ضلالت خارج شود.

 

حجت‌الاسلام حیدری ابراز کرد: قرآن کریم در سوره مبارکه نساء آیه 69 کسانی را که این نعمت عظمی را به ما هدیه می‌کنند این گونه معرفی می‌کند (وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ و آنان که اطاعت خدا و رسول کنند، البته با کسانی که خدا به آن‌ها لطف فرموده) پیداست بالاترین نعمت، تلازم با خدا و رسولش است.

 

وی عنوان کرد: نعمت واقعی و حقیقی از آن کسانی است که تلازم با الله و رسول‌الله داشته باشند وگرنه از نعمت‌های غیراختیاری، کفار هم بهره‌مند هستند ولی نعمت واقعی از نگاه قرآن، تلازم با خداوند و پیامبر است.

 

این پژوهشگر علوم قرآنی تاکید کرد: زیبایی این مطلب و آیه زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که آیات را تا پایان می‌خوانیم و در میان آنها آیه‌ای بیان شده افرادی که به آنها نعمت داده‌ایم چه کسانی هستند.

 

وی اذعان کرد: نعمت داده شده‌ها پیامبران هستند که نبی اسلام در راس آنها است هم اول و هم آخر در این کار از نظر رتبه اولین و از نظر ترتیب آمدن آخرین است؛ صدیقین نیز به افرادی گفته می‌شود که در مراتب بالای صدق هستند و مطابق روایت مصداق صدیقین علی (ع) و اهل‌بیت (ع) هستند.

 

حجت‌الاسلام حیدری افزود: نکته این است که ما انتخاب می‌کنیم که با چه کسانی هستیم و دانستیم که اهل نعمت این‌ها هستند؛ نعمت ملک ری نیست که خارج از همراهی حسین به دنبال آن باشیم؟ آنها که به دنبال نعمت های دنیوی هستند که التبه تفاخر و شهوت‌ها انسان را به آن سوق می‌دهد؟ در حیات حیوانی باقی می‌مانند.

 

وی تصریح کرد: خداوند متعال در آیه هشت سوره مبارکه تکاثر می‌فرماید: (ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ- آن گاه در آن روز از نعمت‌ها شما را باز می‌پرسند.) طبق بیان آیه بناست از کدامین نعمت سوال شود؟ جواب این است که از همین نعمت انبیا، شهدا، صدیقین و صالحان سوال شود.

 

این پژوهشگر قرآنی عنوان کرد: در سوره مبارکه حمد می‌خوانیم (اهدنا الصراط المستقیم) راه مستقیم راه چه کسانی است؟ شاید هر کسی بتواند ادعای راه مستقیم کند ولی واقعا ضابطه راه مستقیم چیست؟ در ادامه آیات خداوند، ملاک و ضابطه را معرفی می‌کند؛ (الذین انعمت علیهم) این‌ها چه کسانی هستند؟ طبق آیه 69 سوره مبارکه نساء این‌ها انبیا، شهدا، صدیقین و صالحین هستند که به آنها نعمت حقیقی ارزانی شده و صراط مستقیم هستند.

 

وی حیدری ادامه داد: نعمت مال و اولاد نعمتی است که اگر در مسیر صلاح، فلاح و صدق قرار نگیرد تبدیل به نقمت می‌شود؛ حال اگر آیات سوره حمد در همینجا توقف می‌کرد، باز هم معنا را می‌فهمیدیم ولی در ادامه خداوند تصریح می‌فرماید که صراطی را به ما عنایت بفرما که (غیر المغضوب علیهم) باشد نعمت همراهی با انبیاء و شهدا نعمتی است که تلازم با خوشنودی خداوند دارد و موجب دور شدن از غضب خداوند می‌شود.

 

حجت‌الاسلام حیدری در پایان یاد آور شد: مرحوم آیت‌الله میر سید علی بهبهانی (ره) در کتاب مصباح‌الهدایه که در مورد اثبات ولایت امیر المومنین علی (ع) است آیاتی را شرح و تبیین می‌کند مانند بعضی از آیاتی که بیان شد؛ آن نعمتی که از جانب خداوند هست نعمت هدایت است که رسول و امام عهددار آن هستند.

 

گفتنی است، این نشست‌های قرآنی تا پایان ماه صفر همه روزه ساعت 18:30 در دارالعلم آیت‌الله بهبهانی با حضور طلاب، فضلا و عموم مردم برگزار می‌شود و حجت‌الاسلام رضا حیدری در این نشست‌ها به بیان درس‌هایی از آیات قرآن کریم در موضوع معرفتی و اخلاقی می‌پردازد.

کد خبر 983593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha