میزان اکسیژن خون به تنهایی تعیین کننده ابتلا به کرونا نیست

پزشک مشاور سلامت و کرونا با ارائه توصیه های ضدکرونایی گفت: اینکه فرد به بیماری کرونا مبتلا شده یا نه؛ بر اساس سایر علائمی که فرد دارد به همراه میزان اکسیژن خون تشخیص داده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر حسین اخواست در برنامه مجازی مطب در خانه به پرسش کاربری که پرسید آیا سنگینی سینه فقط در سر شب، گردن درد و درد در ناحیه سمت چپ کتف از علائم کرونا است؟ گفت: مواردی که عنوان شد شاید خیلی مرتبط با ویروس کرونا نباشد البته نیاز به دانستن سن و شرح حال شما داریم، ابتدا نوار قلب گرفته و بر اساس آن تصمیم لازم گرفته شود؛ اگر بالای 40 سن داشته باشید شاید ارتباط به بیماری های قلبی دارد که با مراجعه به پزشک بررسی شوید.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا به سوالی مبنی بر اینکه آیا درد کلیه برای کسی که سابقه بیماری کلیوی ندارد؛ نشانه کرونا است؟ پاسخ داد: نیاز به شرح حال بیشتر است تا پزشک تشخیص دهد که واقعاً درد شما کلیوی است یا عضلانی؟ درد ناحیه پهلو اگر همراه با حالت تهوع، استفراغ، دردی همراه با کم و زیاد شدن  (کولیکی) باشد معمولاً می تواند دردهای ناحیه کلیه باشد در غیر این صورت اگر دردی باشد که با تغییر وضعیت دادن، ایستادن یا بلند شدن، راه رفتن  و فعالیت کردن کمتر یا بیشتر شود این دردها عضلانی است؛ توصیه این است با مراجعه به پزشک بررسی ها انجام و بر اساس آن وضعیت شما مشخص شود.

 

 

وی در پاسخ به شخصی 19 ساله که توضیح داد 5 ماه حس بویایی و چشایی خود را از دست داده ام حالا یک ماه است که در ناحیه کتف ها درد شدید دارم انگار درد از ناحیه استخوان است نه ناحیه عضلات و ماهیچه؛ درد به حدّی است که بازوهای خود را به سختی باید تکان دهم، بیان کرد: اگر سابقه هیچ بیماری ندارید دردهایی که گفتید عضلانی هستند و با مصرف مسکن های ساده برطرف می شود در غیر این صورت حتماً به پزشک مراجعه کنید، ضمناً در مورد از دست دادن حس بویایی و چشایی هم توصیه می کنم جهت بررسی بیشتر با متخصص گوش، حلق و بینی مشورت کنید.

 

 

پزشک مراکز درمانی کرمان در پاسخ به کاربر دیگری هم که سوال کرد 43 سال سن دارم 4 روز است که در ناحیه قفسه سینه درد و ناراحتی گوارشی هم داردم چه راهکاری دارید؟ گفت: احتمالاً مربوط به بیماری قلبی باشد، توصیه می کنم با رعایت پروتکل های بهداشتی به پزشک مراجعه  کنید.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر به آرایشگاه خلوت برویم و هم خود و هم آرایشگر از ماسک استفاده کنیم آیا امکان درگیری با کرونا وجود دارد؟ تصریح کرد: وقتی هر دو طرف از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی را هم رعایت کنند معمولاً احتمال انتقال ویروس به حداقل ممکن حدود زیر یک درصد می رسد بنابراین جای هیچگونه نگرانی نیست.

 

 

دکتر اخواست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می توان میزان اکسیژن خون را اندازه گیری کرد؟ گفت: برای اندازه گیری اکسیژن خون از وصل کردن دستگاهی به نام پالت اکسیمتر به انگشتان دست که در مراکز درمانی وجود دارد استفاده می شود تا میزان اکسیژن خون بررسی شود.

 

 

وی در تشریح سوال شخصی که گفت مادرم از یک هفته پیش دچار بدن درد، گلودرد و گوش درد شده است که با مراجعه به پزشک داروی آزیترومایسین و استامینوفن تجویز شده است دردها در طول روز خوب می شوند امّا در شب از ناحیه پاها شروع و به کل نقاط بدن می رسند مایعات زیادی هم مصرف می کنند چه باید کرد؟ پاسخ داد: با توجه به علائم و مراجعه به پزشک توصیه می کنم داروها را مصرف کرده و مایعات زیادی میل کنند و برای کاهش گلودرد هم غرغره آب نمک رقیق مؤثر است در صورتی که دچار تب و لرز و سرفه های شدید، تنگی نفس و از دست دادن حس بویایی و چشایی و علائم گوارشی شدید حتماً جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

 

 

دکتر اخواست در پاسخ به یکی دیگر از کاربران که پرسید آیا اندازه گیری میزان اکسیژن خون و اینکه بالای 97 باشد، دلیل بر نداشتن کرونا است؟ خاطرنشان کرد: اندازه گیری اکسیژن خون از مواردی است که در راستای درگیری ریه با بیماری های مختلف می تواند کمک کننده باشد و صرفاً بالای 97 بودن این عدد امکان اینکه فرد به بیماری کرونا مبتلا شده یا نه؛ بر اساس سایر علائمی که فرد دارد به همراه میزان اکسیژن خون تشخیص داده می شود.

 

 

وی در پاسخ به فرد پشت کنکوری که راهکاری برای کم کردن ساعت خواب داشت؟ گفت: در مورد این وضعیت بهترین توصیه این است که با روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید تا مثمر ثمر باشد، معمولاً هر شخص به 7 الی 8 ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارد تا عملکردهای بدن مختل نشود.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صرفاً کمردرد شدید می تواند از علائم کرونا باشد؟ گفت: شاید به تنهایی از علائم کرونا تلقی نشود؛ با مراجعه به پزشک و بررسی های بیشتر تشخیص لازم داده می شود.

 

 

وی در پاسخ به سوال شخصی که چند ساعتی دچار درد در قفسه سینه شده و هیچ علائم دیگری ندارد و نگران کرونا است؛ بیان کرد: درد قفسه سینه بر اساس سن و شرح حال می تواند بنا به دلایل متعدّدی ایجاد شود، توصیه می کنم جهت بررسی با پزشک مشورت کنید.

 

 

دکتر اخواست به شخصی که از یک هفته پیش دچار سوزش گلو شده و با مصرف قرص سرماخوردگی خوب شده و در حال حاضر دوباره سوزش گلوی او شروع شده، پاسخ داد: سوزش گلو می تواند به علّت آلرژی یا حساسیت باشد اگر همراه با تب و بدن درد باشد می توانید به دلایل متعددی از جمله سرماخوردگی یا حتّی کرونا هم مشکوک بشویم؛ پیشنهاد می کنم مایعات زیادی مصرف کنید محلول آب نمک رقیق غرغره و از مصرف مواد محرک و حساسیت زا پرهیز کنید و در صورتی که دچار گلودرد شدید، تب و لرز، سرفه های شدید و تنگی نفس یا علائم گوارشی شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

 

وی در پاسخ کاربر دیگری که پرسید آیا درد در ناحیه زیر شکم و کلیه، حالت تهوع و تب و لرز می تواند مربوط به کرونا باشد؟ گفت: این علائم به تنهایی دلالت بر کرونا ندارد، اگر علائم ادامه دارد با مراجعه به پزشک و دادن شرح حال کامل توصیه های لام را دریافت کنید.

 

 

کد خبر 983630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha