قدرت بیشتر بایدن در اجماع سازی علیه ایران

کارشناس مسائل آمریکا؛ قدرت نامزد دموکرات‌ها برای اجماع سازی جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران را در صورت پیروزی در انتخابات، بیش از ترامپ دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از صدا و سیما، سید حامد موسوی در پاسخ به ادعای برخی درخصوص ارجح بودن بایدن به عنوان نامزد دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: در مسائل کلان سیاست خارجی، اهداف و راهبرد‌های آمریکا ثابت است و میان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، تفاوت جدی وجود ندارد.

کارشناس مسائل آمریکا افزود: این دیدگاه، تبلیغاتی نیست و صرفا هم به ایران منحصر نمی‌شود بلکه کلان سیاست خارجی آمریکا در نظام بین المللی این گونه است.


موسوی گفت: شاهد این واقعیت، سند امنیت ملی آمریکا به عنوان مهمترین سند سیاست خارجی آمریکاست که اگر سند دوره اوباما را با سند مشابه در دره ترامپ مقایسه کنید؛ تفاوت بنیادینی در اهداف و راهبرد‌های دو حزب در آن وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: دموکرات‌ها و جمهوری خواهان آمریکا؛ در موضوع ایران نیز به شکل کلان با هم تفاوت ندارند یعنی هر دو حزب، کشورمان را تهدید می‌دانند و تاکید دارند که ایران باید ضعیف شود و شکست بخورد و صرفا، تفاوت شان در تاکتیک و روش است.

وی افزود: این طور نیست که هیچ تفاوتی ندارند، اما هدف و راهبردشان یکی است؛ جمهوری خواهان بسیار یکجانبه گرا و علاقمند به استفاده از قدرت سخت اند و دموکرات‌ها بر استفاده از قدرت نرم و اجماع سازی تاکید دارند.

موسوی در ادامه گفت: اگر آقای بایدن رئیس جمهور شود، قطعا با ترامپ تفاوت‌هایی خواهد داشت، اما دموکرات‌ها قدرت اجماع سازی شان بیشتر از جمهوری خواهان است؛ بایدن هم بار‌ها اعلام کرده است که امتیازاتی فراتر از برجام می‌خواهد و موضوعاتی که ترامپ اصرار دارد درحوزه موشکی و منطقه‌ای با ایران به توافق برسد، بایدن هم می‌خواهد.

این کارشناس مسائل آمریکا هشدار داد: در صورت پیروزی بایدن؛ اگر او نتواند به مطالباتش در حوزه موشکی و منطقه‌ای ایران دست یابد، قدرت اجماع سازی او علیه ایران در جهان، بیش از ترامپ است به نحوی که حتی می‌تواند اروپایی‌ها را نیز با خودش همراه کند.

وی همچنین درباره روند رقابت‌های انتخاباتی آمریکا گفت: با توجه به اینکه کمتر از بیست روز تا انتخابات آمریکا باقی مانده، خیلی اتفاقات ممکن است شرایط را تغییر دهد، اما طبق اکثر نظرسنجی‌ها و تحلیل کارشناسان، تاکنون آقای بایدن جلوتر است.
 
موسوی افزود: این موضوع بیش از آن که مربوط به سیاست خارجی آمریکا باشد ناشی از مسائل اقتصادی این کشور است، زیرا پس از بحران کرونا که دولت ترامپ نتوانست آن را خوب مدیریت کند و دو هزار شهروند این کشور فوت کردند اقتصاد آمریکا آسیب جدی دید و نگاه مردم به عملکرد دولت ترامپ، منفی‌تر شد.

وی گفت: ابتلای ترامپ به کرونا نیز می‌تواند به زیان او در انتخابات باشد، زیرا وی و اطرافیانش از ماسک حتی در مناظره‌ها استفاده نمی‌کردند و یکی از انتقاد‌های بایدن به ترامپ، همین موضوع است.

موسوی افزود: برگزاری تجمعات انتخاباتی با حضور بسیار فشرده هواداران ترامپ، از اقدامات پرریسک اوست و متلا شدن او به کرونا ثابت کرد که او و اطرافیانش به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل نمی‌کنند و همین سبب آسیب به آنان شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: در مناظره اخیر، هیچ یک از فرزندان ترامپ ماسک نزدند درحالی که استفاده از ماسک جزو پروتکل اجباری سالن محل مناظره بود. حتی فاش شد که مسئولان سالن، وسط مناظره به پسران ترامپ تذکر دادند که ماسک بزنند، اما توجه نکردند.

موسوی همچنین درباره ادعای ترامپ مبنی بر احتمال تقلب در انتخابات آمریکا و واکنش او در قبال شکست احتمالی، تصریح کرد: این گفته ترامپ؛ از یک منظر بسیار مسخره است، زیرا دوره قبل که چنین اتهامی را مطرح کرد در دولت نبود، اما اکنون رئیس دولت است و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور، تحت فرمان او هستند.
 
وی با اشاره به خط و نشان ترامپ مبنی بر این که در صورت شکست در انتخابات، نتیجه را نمی‌پذیرد، تاکید کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد که احتمالش واقعا جدی است، صدمات بسیار محکمی بر اقتصاد آمریکا و مشروعیت نظام سیاسی این کشور وارد خواهد شد.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: وال استریت بسیار بسیار نگران این موضوع است که شب انتخابات چه اتفاقی خواهد افتاد و اگر ترامپ باختش را نپذیرد، کشور را وارد بحران سیاسی می‌کند، بحرانی که می‌تواند عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی را نیز بحرانی کند.
 
موسوی، این اتفاق را موضوعی بسیار جدی و بی سابقه در آمریکا دانست و گفت: در دوره‌های گذشته انتخابات آمریکا نیز اختلاف نظر وجود داشت مانند انتخابات سال ۲۰۰۰ میان بوش و ال گور، اما ال گور، عکس ترامپ عمل کرد و مدام از هوادارانش خواست که آرام باشند و نتیجه را قبول کنند.

وی افزود: این رویه ترامپ که می‌گوید نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد اگر عملی شود صدمات بسیار جدی به نظام سیاسی و اقتصادی آمریکا وارد خواهد کرد.
کد خبر 983964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha