راه‌اندازی اتاق‌های مشاوره برای وقف مسجد/ سرانه مسجد در شهرک‌های جدیدالتاسیس لحاظ شود

حجت‌الاسلام نوروزپور با اشاره به راه‌اندازی اتاق‌های مشاوره وقف برای تشویق خیرین به ساخت مسجد و ایجاد موقوفات مسجدی، گفت: سازمان اوقاف با کمک قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه و خیران در مناطقی که نیاز است، اقدام به ساخت مسجد می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بر اساس اعلام سازمان اوقاف و امور خیریه دهه وقف سال ۹۹ از روز بیست و چهارم مهر ماه مصادف با ۲۷ صفر آغاز شده و تا سوم آبان ماه مصادف با هفتم ربیع‌الاول ادامه خواهد داشت. در راستای ضرورت توسعه و ترویج فرهنگ وقف مسجد و برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه در ساخت مسجد گفت و گویی با حجت الاسلام «محمد نوروزپور»، مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور انجام داده ایم که مشروح آن را ادامه می خوانید:

 

ضرورت توسعه و ترویج وقف مسجد در جامعه اسلامی چیست؟

 

تبلیغ فرهنگ مسجد سازی موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اینکه مردم بدانند که ساخت مسجد چقدر ثواب دارد، بسیار مهم است نبی مکرم اسلام(ص)  فرمودند که«مَن بَنی مَسجِداً لِلهِ بَنَی اللهُ لَهُ بَيتا اوسع منها فِی الجَنَّةِ»،«هر کس مسجدی برای خدا بسازد، خداوند خانه ای بزرگتر از آن در بهشت برای او بنا می کند.» و نیز پیامبر(ص) در پاسخ به سوالی که پرسیده شد، اندازه مسجد چقدر باشد تا خدا خانه ای در بهشت برای واقف در نظربگیرد، فرمودند که«اگر به اندازه لانه کبوتر هم باشد، خدا برایش دربهشت بیتی می سازد».

 

یکی از وقف هایی که در طول 40 سال اخیر در نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته است، وقف برای ساخت مسجد و ایجاد رقبه برای آن و درآمد دار کردن خانه های خدا است، زیرا به اعتقاد من لازم است که مساجد استقلال مالی داشته باشند، تا فعالیت های فرهنگی، قرآنی، اجتماعی و خدمات مختلف به مردم ارایه دهند. از این رو نیاز است که مردم و خیرین را تشویق کنیم که در مکان هایی که با کمبود مسجد مواجه ایم، اقدام به ساخت مسجد کنند و برای ایجاد موقوفات در مساجد تلاش کنند.

به نظر من رسانه ها هم می توانند در این زمینه مطالبه گر باشند و خیرین و واقفین را تشویق به ساخت مسجد کنند. از طرفی مسئولین توجه کنند، که پایگاه اجتماعی مسجد در کشور ما به وفور وجود داشته باشد، تا مردم از ظرفیت این مراکز عبادی استفاده لازم را ببرند، چرا که نیاز امروز ما توسعه مساجد است.

 

جایگاه وقف بویژه در زمینه مسجد در صدر اسلام چگونه بوده است؟

 

پیامبرعظیم الشان(ص) اولین وقفی که انجام دادند،مسجد قبا بود و مهم ترین اقدامات در زمان پیامبراکرم(ص) در مسجد قبا اتفاق می افتاد.وقف در سیره ائمه اطهار(ع) نیز پررنگ بوده است، به طوری که امیرالمومنین علی(ع) مقام هایی همانند دکه القضاء، خدمات اجتماعی و برنامه های سیاسیشان را در داخل مسجد انجام می دادند و در واقع مسجد پایگاه اجتماعی برای خدمت به خلق خدا بوده است. امام رضا(ع) نیز وقتی به ایران مشرف شدند، مسجد را به عنوان محل مراجعات و دیدار مردم انتخاب کردند و به دارالعماره نرفتند.

 

 مساجد به عنوان پایگاهی که با وقف مومنین و خیرین بنا شده اند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه نقشی داشته اند و از ظرفیت این پایگاههای اثرگذار دینی در چه زمینه های بهره برداری شده است؟

 

مساجد در شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس نقش پررنگ داشته اند. با نگاه به کارکردهای مسجد در عرصه های مختلف می بینیم که خانه های خدا در بهداشت عمومی، پشتیبانی از حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله نقش بی بدیلی ایفا کرده اند و درحال حاضر نیز در مبارزه با بحران کرونا نقش قابل توجه ای دارند به گونه ای که مساجد برای مهاراین ویروس اقدام به راه اندازی کارگاه تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده کرده اند و تهیه و توزیع بسته های معیشتی برای نیازمندان نیز از طریق فعالین مساجد صورت می گیرد.

 

در حال حاضر یکی از نیازهای روز ما این است که در توسعه و ساخت مساجد تلاش و کوشش داشته باشیم و مردم و خیرین را تشویق و ترغیب به وقف در زمینه مسجد کنیم، زیرا اکنون سرانه مساجد نسبت به جمعیت بسیار کم است و در شهر تهران ما با کمبود مسجد مواجه هستیم.

 

بنابراین ضرورت دارد، در شهرک های جدیدی که ساخته می شود به تعداد جمعیتی که بنا است در آن شهرک اسکان یابند، مسجد ساخته شود و مسئولین باید سرانه مسجد را در شهرک های جدید التاسیس لحاظ کنند.

 

برنامه و راهکار سازمان و اوقاف و امور خیریه برای تشویق خیرین برای ساخت و وقف مسجد چه بوده است؟

 

سازمان اوقاف و امور خیریه با راه اندازی اتاق های مشاوره وقف، واقفین خیراندیش خیرین را با تناسب نیازهای روز جامعه آشنا می کند و اگر شهرک و یا مکانی نیازمند مسجد است و یا مسجدی موقوفاتی ندارد، آنها را تشویق می کنیم که در این زمینه وقف انجام دهند.

ما واقفین را ترغیب می کنیم که در روستاها،بین راهها و شهرک های جدید التاسیس مساجد بسازند ولو اینکه آن مسجد گنبد و گلدسته هم نداشته باشند. اگر چه گنبد و گلدسته  نمادهای مسجد است، اما اگر دیدیم در روستای پرجمعیتی مسجدی برای اقامه نماز نیست، از خیرین می خواهیم که ساخت مسجد کوچک برای رفع نیاز آن روستا حتی شده بدون گنبد و گلدسته را در اولویت قرار دهند.

 

برنامه  و رویکرد سازمان اوقاف و امور خیریه در ساخت مسجد در مناطقی که با کمبود مسجد روبرو هستند، چیست؟

 

متاسفانه در ساخت و ساز مسجد چندین سال است که به سازمان اوقاف و امور خیریه از سوی دولت بودجه ای اختصاص نمی یابد. زیرا همه ساله بودجه ای برای ساخت و ساز مساجد به سازمان اوقاف اختصاص پیدا می کرد و ما بنا بر ضرورت هایی که احساس می شد اقدام به ساخت مسجد ولو مساجد کوچک می کردیم و از این طریق صدها مسجد از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه ساخته شد.

اما در حال حاضر با کمک قرارگاه محرومیت زدایی سپاه بویژه در مناطق عشایری و روستایی و با کمک های خیرین و نیات واقفین ساخت مساجد کوچک درمناطق روستایی براساس نیاز آن منطقه در دستور کار است. زیرا برای آشنا کردن نسل جوان با معارف اهل بیت(ع) لازم است که پایگاهی ایجاد شود و بهترین مکان برای توسعه و ترویج معارف الهی مساجد هستند.

 

کد خبر 984455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha