طیف علائم کرونا  بسیار گسترده است

پزشک مشاور سلامت و کرونا گفت: باید در نظر بگیریم که بیماری کرونا طیف وسیعی از علائم را دارد و حتی گاهی کاملاً بدون علامت است و گاهی هم با یک علامت خفیف خود را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر سعید صحبتی در برنامه آنلاین مطب در خانه پاسخ به سئوال یکی از کاربران که 2 هفته از بیماری کرونای وی می گذرد امّا هنوز سردرد است و گاهی سرفه می کند؛ توضیح داد: در این روزهایی که روایت از دشواری ها و خطر کرونا دارد همه ما باید با رعایت جدی تر توصیه ها و دستورالعمل ها بتوانیم به سلامتی خود و جامعه کمک کنیم.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا و پزشک مراکز درمانی کرمان افزود: علائم عمومی کرونا مانند ضعف و بی حالی، خستگی، کاهش حس بویایی و چشایی معمولاً تا ماه ها بعد از کرونا ممکن است باقی بماند که به تدریج و با انجام فعالیت های بدنی و تغذیه سالم به حالت طبیعی بر می گردد، امّا علائم اختصاصی کرونا مثل سرفه، تب، تنگی نفس انتظار داریم بعد از گذشت 14 روز از بین رفته باشد  در غیر این صورت اگر سرفه می کنید و سردرد هستید نیاز به بررسی بیشتری دارید، گاهی ممکن است فردی بیماری کرونا را پشت سر گذاشته باشد و در آزمایش های او مشکلی وجود نداشته باشد در مقابل یک سری عوارضی از این بیماری باقی مانده باشد؛ مثلاً کرونا منجر به یک ذات الریه شده باشد و ایجاد خلط و سرفه کند.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بیماری کرونا بر روی چشم تأثیرگذار است؟ بیان کرد: بله؛ البته خیلی نادر است و حدود یک تا 3 درصد موارد کرونا منجر به التهاب چشم می شوند و علائم هم به صورت خارش، قرمزی و تورم چشم  است و این علائم پایدار نیست و بعد از یک یا دو هفته با بهبودی بیماری کووید 19 عوارض چشمی هم به تدریج برطرف می شود.

 

 

دکتر صحبتی در پاسخ به کاربری دیگر که از چند روز پیش دچار استخوان درد شدید در ناحیه پا شده و از روز گذشته هم حس بویایی و کمی هم چشایی خود را از دست داده و نگران کرونا است؛ تصریح کرد: احتمال ابتلای شما خیلی زیاد است مخصوصاً که کاهش ناگهانی حس بویایی و چشایی احتمال تشخیص را بالا می برد، پس بنا را بر ابتلا بگذارید و اقداماتی همچون استراحت در منزل، قرنطینه و درمان های خانگی را برای خود شروع کنید.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در ادامه به فردی که پرسید زمانی که تند راه می روم یا عصبی می شوم دچار تپش قلب می شوم آیا ممکن است بیماری ریوی باشد؟ پاسخ داد: این مسئله طبیعی است و در همه اقشار مخصوصاً کسانی که مرتب ورزش و تمرینات بدنی ندارند بیشتر اتفاق می افتد و ارتباطی با بیماری های ریوی  ندارد.

 

 

وی به فردی که 3 هفته پیش دچار عفونت سینوسی شده و با مراجعه به پزشک بهبود یافته و بعد از گذشت 23 روز سرفه های او هنوز تمام نشده و احساس گلودرد هم دارد؛ پاسخ داد: نیاز به معاینه دقیق و بررسی بیشتر از نظر وضعیت گلو و ترشحات ته حلق و  ریه ها توسط پزشک دارید.

 

 

دکتر صحبتی در پاسخ به شخصی که 3 ماه پیش دچار بیماری کرونا و 60 درصد ریه های او درگیر این بیماری شده و پرسید هنوز بدنم به شدّت ضعیف است و در محیط کار، احساس تنگی نفس، درد در ناحیه قفسه سینه، بدن درد و گلو درد دارد آیا دوباره به این بیماری مبتلا شده؟ گفت: احتمال ابتلای مجدد در کرونا وجود دارد، در بعضی افراد که مبتلا می شوند آنتی بادی ها در بدن آن ها ساخته نمی شود و در بدن کسانی هم که آنتی بادی ساخته می شود بعد از 3 تا 4 ماه به تدریج این آنتی بادی ها در خون شروع به کاهش و زمینه را به ابتلای مجدد فراهم می کند؛

 

 

وی ادامه داد: منظور این نیست که شما دوباره حتماً مبتلا شدید امّا علائمی که ذکر شد به عنوان مورد مشکوک در نظر گرفته می شوید گرچه ترس و اضطراب ناشی از این بیماری هم می تواند باعث تپش قلب و احساس تنگی نفس و فشار در قفسه سینه شود امّا اگر علائمی مانند تب، بدن درد و سرفه و علائم دیگر پیدا کردید به عنوان مورد مشکوک احتیاط های لازم را انجام دهید.

 

 

این پزشک درباره علائم کلی کرونا گفت: شایع ترین علائم کرونا احساس خستگی و ضعف، تنگی نفس در برخی اوقات، بدن درد، تب، سرفه و در برخی مواقع کاهش حس بویایی و چشایی است؛ بعدها مشخص شد یک سری بیماران دچار علائم قرمزی چشم یا کاهش حس بویایی و چشایی و یا علائم پوستی شدند به طور کلی طیف علائم کرونا  بسیار گسترده است از موارد خفیف و بدون علامت گرفته تا علائم شدید که نیاز به بستری شدن دارد.

 

 

 

وی در پاسخ به شخصی که پرسید سرفه به تنهایی علامت کرونا است؟ گفت: برای سرفه ای که همراه با هیچ علامت دیگری نباشد علّت های شایع تری مانند حساست ها، آلرژی ها و سینوزیت های مزمن باید در نظر گرفته شود، همچنین این را هم باید در نظر بگیریم که بیماری کرونا طیف وسیعی از علائم را دارد و حتی گاهی کاملاً بدون علامت است و گاهی هم با یک علامت خفیف خود را نشان می دهد.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در پاسخ به شخصی که پرسید بیشتر اوقات نفخ شکم دارم و شکمم بزرگ می شود علّت چیست؟ بیان کرد: نفخ یک علامت عمومی است که دارای علت های متعدد است؛ به طور کلی نفخ و علائم گوارشی معمولاً به یک دسته بزرگی از بیماری های گوارشی تحت عنوان داستریت یا ورم معده مربوط می شود؛  علاج موقت آن هم این است که غذاهایی که نفخ دار هستند مثل میوه های حجیم ( هندوانه، خربزه و ... ) و حبوبات کمتر مصرف و شام را سبک میل کنید، حجم غذا را کم و از غذاهایی که حالت خمیری دارند مانند پیتزا، لازانیا و ماکارانی پرهیز شود، در صورتی که مشکل حل نشد جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

 

 

وی در پاسخ به کاربری دیگر که همسرش چند روزی است دچار بدن درد و خارش گلو شده است و در حال حاضر خودش هم دچار این علائم شده و نگران کرونا است و دو فرزند کوچک دارند؛ بیان کرد: علائم شما عمومی است و جنبه تشخیصی چندانی ندارد، امّا عاقلانه  است که احتیاط های لازم را انجام دهید و  در خانه بمانید و فاصله اجتماعی با دیگران را رعایت کنید، خوب است که نگران کودکان خود هستید امّا بیش از آن باید مراقب افراد مسن فامیل که بیماری زمینه ای دارند؛ باشید و از ملاقات با آن ها خودداری کنید.

 

 

دکتر صحبتی به فردی هم که یک هفته از پایان دوران قرنطینگی وی می گذرد امّا 3 روز است که دچار پادرد زیاد شده و نگران ابتلای مجدد به بیماری کووید 19 است؛ پاسخ داد: علائم اختصاصی کرونا مانند تنگی نفس بعد از 14 روز برطرف می شود امّا  خستگی، ضعف و دردهای  عضلانی و اسکلتی ممکن است تا مدت ها باقی بماند و به تدریج با انجام فعالیت بدنی و تغذیه سالم از بین برود و بدن به حالت طبیعی برگردد.

 

 

وی به فردی که در شرح حال مادر 52 ساله اش بیان کرد مادرم دارای بیماری زمینه ای دیابت و ناراحتی قلبی است، 8 روز قبل به بیماری کرونا مبتلا و دچار تب و لرز و بدن درد شدید شد، همچنین بی حالی شدید هم به وی دست داده بود، در حال حاضر با مصرف ویتامین های c از طریق میوه ها مانند لیمو و پرتقال و نیز مصرف مایعات گرم و دمنوش های گیاهی و قرص چرک خشک کن، استامینوفن و سرماخوردگی بی حالی وی از بین رفته؛ با توجه به اینکه حس بویایی  و چشایی او خوب است در برخی شب ها در خواب دچار تب می شود آیا خطرناک است؟ پاسخ داد: با توجه به بیماری زمینه ای دیابت، نیاز به مراقبت ویژه است انتظار داریم بعد از گذشت 8 روز تب در موارد سرپایی رفع شده باشد امّا اگر این تب پایدار است و ادامه دارد باید بررسی دقیق تر و ریشه یابی شوند.

 

 

پزشک مراکز درمانی کرمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سردرد های شدید موجب ابتلای به کرونا می شود؟ گفت: سردرد به تنهایی نشانه تشخیصی کرونا نیست، امّا علائم را طی روزهای آینده رصد کنید اگر علائم دیگری مانند تب و لرز و تنگی نفس به سردرد اضافه شد باید بررسی بیشتر انجام شود.

کد خبر 984490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha