مرغ دوباره روی ترازوی گرانی

قیمت تخم مرغ و مرغ در دو هفته اخیر در نوسان است به طوری که امروز مرغ ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار عرضه شد تا از دومینوی گرانی‌ها عقب نماند هرچند مسئولان علت گرانی‌ها را افزایش قیمت دان و کمیاب بودن آن می‌دانند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ زهرا مهرور- «گرانی» یار این روزهای معیشت مردم شده و افزایش فشار اقتصادی به خانوارها دیگر مسئله امروز و دیروز نیست و مدت‌ها است که آنها صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند. یک روز گرانی حبوبات و نان دغدغه تامین را به دل خانوارها می‌اندازد و روز بعد داستان گرانی گوشت مرغ بر سر زبان‌ها می‌افتد و به نظر می‌رسد که این ماجرا همچنان ادامه دارد.

 

گرانی بی امان کالاهای مصرفی در شهریور ماه موجب نگرانی مردم از ادامه روند افزایش قیمت ها شده، آمارهای جدید مرکز آمار نیز نشان می دهد تورم نقطه به نقطه (افزایش قیمت ها نسبت به ماه مشابه سال قبل) به ۳۴/۴ درصد رسیده که بیانگر افزایش چهار درصدی نسبت به مرداد ماه است. همچنین نرخ تورم ماهانه (افزایش قیمت ها طی یک ماه) با افزایش ۰/۱ درصدی به ۳/۶ درصد و تورم کل کشور هم با افزایش ۰/۲ درصدی به ۲۶ درصد رسیده؛ افزایش شدید نرخ تورم در شرایط کنونی به خوبی نشان می دهد که معیشت مردم طبق آمارهای دولتی هم چقدر تحت فشار است.  

 

همچنین، بررسی ها از سطح بازار بیرجند نشان می دهد که قیمت هر کیلو عدس ۲۱ هزار تومان، لوبیا قرمز ۲۶ هزار تومان، لپه ۳۱ هزار تومان، نخود ۱۹ هزار تومان، چای خارجی۱۸۰ هزار تومان، چای ایرانی ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، برنج هندی ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان، برنج پاکستانی ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان و برنج ایرانی ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می رود و نکته جالب ماجرا اینجاست که قیمت همین اقلام نیز از مغازه ای به مغازه ای دیگر متفاوت است!

 

همه چیز بر مدار صعود

اما قصه پر ماجرای گرانی به همین جا ختم نمی‌شود، کافی است سری به بازار بزنید و قیمت‌های افزایش یافته روی دیگر اقلام را هم مشاهده کنید از لبنیات گرفته تا حبوبات و ماکارونی و تن ماهی تا کنسرو و حتی کیک و کلوچه! اما سوال این است که چرا قیمت‌ها روی موج بی سرو سامانی بالا و پایین می‌شود و کسی هم پاسخ درستی نمی‌دهد؟

 

ماجرای سپری کردن روزگار با گرانی‌های موجود دشوارتر از آن است که در کلام بگنجد و این روزها سرپرستان خانواده‌ها بیش‏ از‏ پیش سایه گرانی را در زندگی خود حس می‌کنند. در کنار موارد بالا، قیمت مرغ و تخم مرغ هم سر به فلک کشیده است. گرانی قیمت مرغ نیز از کیلویی ۱۸ هزار تومان رسیده است به کیلویی ۲۵ هزار تومان که این افزایش چندین روزه قیمت مرغ غیر منطقی است. حال اینکه چرا باید قیمت‌ها هر روز داستانی جدید بر سفره خالی تر مردم بگذارد باید به سراغ سیاست‌ها و عملکرد مسئولان و مجریان رفت.

 

در حالی خراسان جنوبی نام قطب تولید مرغ  و تخم‌مرغ در کشور را یدک می‌کشد که از هفته قبل تاکنون نوسان در قیمت این محصول مهم، باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است. اما این گرانی قیمت مرغ ما را بی درنگ به یاد ضرب المثل مشهور ایرانی که «کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد» می اندازد.

 

مسئولان برای گرانی و مشکلات، آدرس اشتباه به مردم ندهند!

«مریم محسنی» یکی از شهروندان بیرجندی در خیابان معلم این شهر در خصوص وضعیت قیمت مرغ به خبرنگار شبستان می‌گوید: متأسفانه هیچ‌گونه نظارت بر بازار وجود ندارد و قیمت‌ها به‌صورت روزانه تغییر می‌کند. واقعا دیگر نمی‌دانم چه بگویم، احساس می‌کنم مسئولان نمی خواهند نظارتی بر این آشفته بازار گرانی داشته باشند؛ حالا چه فکری در سر دارند خدا می‌داند!

 

وی می افزاید: مردم از مسئولان انتظار دارند تا با تامین نیازهای اساسی در بازار و کنترل قیمت‌ها به وضع آشفته روند صعودی قیمت ها سروسامان ببخشند نه اینکه با مدیریت از پشت درهای بسته، آدرس اشتباهی به مردم برای گرانی و مشکلات بدهند و به ما بخندند.

 

این وضعیت آشفته بازار نوبر است!

«علی پروازی» یکی دیگر از شهروندان است که با این خریدار برای تماشای قیمت ها همراه می شوم. وی می‌گوید: دیگر مرغ هم نمی‌توانیم بخریم و قیمت تخم‌مرغ هم کم از قیمت مرغ ندارد. قیمت‌ها را که نگاه می‌کنم، دلسرد می‌شوم. با این حقوق بازنشستگی بهتر است مواد پروتئینی را از سفره مان حذف کنیم.

 

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه گرانی فقط منحصر به مرغ و تخم مرغ نیست، می افزاید: به نظر می رسد بی تدبیری و بی نظارتی باعث هرج و مرج قیمتی در بازار مرغ و بقیه کالاها شده است. وی از عدم تحقق وعده های مسئولان گلایه دارد «اگر دستگاه های متولی توان کنترل بازار را ندارند به مردم وعده و وعید ندهند».

 

پروازی تاکید می کند: واقعا جای تعجب است که قیمت‌ها در بازار به این اندازه نوسان داشته باشد. امروز می رویم کالایی را بخریم یک قیمت است اما روز بعد قیمت ها فرق می کند؛ این وضعیت آشفته بازار و بی نظارتی که مسئولان زحمت کشیده اند برای مردم به راه انداخته اند، واقعا نوبر است!

 

ضرر ۱۵۰۰ میلیارد تومانی مرغداران از کرونا و تصمیم‌های غیرکارشناسی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز ۱۳ مهرماه امسال در نشست هم‌اندیشی تشکل‌ها و نخبگان بخش کشاورزی خراسان جنوبی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد از شیوع بیماری کرونا و تصمیم‌های غیرکارشناسی دستگاه‌های دولتی خصوصا ستاد تنظیم بازار  بخاطر ضرر به مرغداران گلایه کرد.

 

«سید حسین خیریه» با بیان اینکه خراسان جنوبی حدود ۷۰ درصد مازاد بر مصرف استان تولید مرغ و تخم مرغ دارد که به سایر استان‌ها و کشورهای افغانستان و عراق صادر می‌شود، گفت: اما متاسفانه صنعت طیور به علت شیوع بیماری کرونا و تصمیم‌های غیرکارشناسی دستگاه‌های دولتی خصوصا ستاد تنظیم بازار دچار ضرر یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی شده است. در این راستا واحدهای تولید مرغ مادر که دارای اهمیت فراوان در زمینه تولید گوشت سفید کشور است صدمه بیشتری دیدند به گونه ای که جوجه تولیدی خود را با ۲ هزار تومان زیرقیمت تمام‌شده به بازار عرضه کردند و  در نیمه نخست امسال زیان وارده بر این بخش بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

 

وی با انتقاد از اینکه سرمایه‌گذاران در صنعت طیور هیچ گونه اختیاری بر میزان تولید، توزیع، قیمت‌گذاری، سن حذف گله و تأمین نهاده‌های مصرفی خود را ندارند، افزود: ارگان‌های دولتی تصمیم‌گیرنده نهایی در این صنعت هستند که این اقدام صنعت طیور را به بحران و ورشکستگی نزدیک کرده است.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با تاکید بر اینکه درخواست مرغداران از وزیر جهاد کشاورزی پرداخت خسارت به مرغداران برای برون رفت از این مشکل است، ادامه داد: همچنین برای رفع مقطعی مشکل مرغداران تقاضا می شود تحویل نهاده‌های اصلی ذرت، سویا و جوی مصرفی به مدت ۲ ماه به صورت امانی با دریافت ضمانتنامه بانکی ۲ ساله به پشتیبانی امور دام واگذار شود تا کمکی به تأمین نقدینگی فعالان این صنعت شده و بتوانند از بحران عبور کنند.

 

گلایه از نحوه توزیع نهاده‌های دام و طیور در سامانه بازارگاه

این فعال صنعت مرغداری خراسان جنوبی با گلایه از نحوه توزیع نهاده‌های دام و طیور به خصوص سویا از طریق سامانه بازارگاه، تصریح کرد: متأسفانه نهاده‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه می‌شود، به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد و مرغداران برای تامین نهاده مورد نیاز مجبور به خرید از بازار آزاد هستند.

 

وی ادامه داد: در سال جاری حدود ۵۴ تا ۵۶ درصد نسبت به سال گذشته  واردات سویا داشته ایم و این مسئله باعث کمبود شدید و افزایش قیمت سویا از ۲۴۵۰ تومان به ۱۴ هزار تومان شده و قیمت ذرت نیز از ۱۵۰۰ تومان به ۳۶۰۰ تومان رسیده است.

 

خیریه با بیان اینکه کمبود نهاده در صنعت مرغداری باعث کاهش تولید و کاهش کیفیت محصول شده است، افزود: جهت جلوگیری از سوءاستفاده دلالان و تولید محصول با کیفیت که باعث افزایش بازدهی تولید و صرفه‌جویی یک میلیون تنی نهاده‌ها خواهد شد، پیشنهاد می‌شود خام‌فروشی نهاده‌های دام و طیور در مدت ۲ساله تعدیل و نهاده‌ها به کارخانه‌های تولید دان واگذار شود تا کنترل نهاده‌ها توسط کارخانجات از بازارگاه صورت گیرد.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: با توجه به کمبود نهاده‌ها در استان، درخواستی به استاندار تحویل شد که در نشست با وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد ۲۰ هزار تن نهاده از طریق پشتیبانی امور دام به کارخانه‌های تولید دان تحویل شود اما تاکنون بیش از نیمی از حواله تحویل نشده است که درخواست تحویل سریعتر آن را داریم.

 

کمبود و گرانی نهاده دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ

«غلامرضا زجاجی» رئیس اتحادیه مواد پروتئینی خراسان‌ جنوبی ضمن تایید افزایش قیمت در بازار مرغ، می گوید:  بر اساس آخرین قیمت، گوشت مرغ در مراکز عرضه مستقیم ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و در مراکز خرده‌فروشی نیز ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان است.

 

وی قیمت تخم مرغ را ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و می افزاید: در ۴۵ روز اخیر به دلیل گرانی و کمبود دان تولیدکنندگان جوجه ریزی خود را کاهش داده که این کاهش سبب گرانی مرغ در بازار شده است.

 

بخشی از این رشد قیمت به دلیل کاهش تولید و بخش عمده آن بخاطر هزینه تمام شده است. تولید مرغ نسبت به گذشته مقداری کاهش یافته اما این مساله را نمی‌توان دلیل اصلی افزایش قیمت آن عنوان کرد. دلیل افزایش قیمت، گرانی نهاده‌های تولید و افزایش هزینه تولید است. در چنین شرایطی اگر تأمین نهاده‌ها تسریع شود و این محصولات با سرعت بیشتر و قیمت کمتری به دست تولیدکنندگان برسد، می‌توان به کاهش قیمت در بازار امیدوار بود در غیر این صورت شاهد افزایش مجدد نرخ مرغ خواهیم بود.

 

ابلاغ ۳۰۰ تن سهمیه مرغ منجمد برای خراسان‌ جنوبی

«الیاس جویبان» معاون بازرگانی داخلی سازمان صمت خراسان‌ جنوبی نیز در خصوص چرایی نوسانات قیمت گوشت مرغ در بازار استان می گوید: علت نوسانات قیمت گوشت مرغ در بازار مشکل کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های گذشته به جهت کمبود نهاده طیور بوده است.

 

وی ادامه می دهد: در خراسان‌جنوبی معمولاً تولید بیشتر از مصرف است ولی افزایش قیمت گوشت مرغ در استان‌های همجوار معمولاً قیمت استان ما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته با توجه به پیش بینی افزایش تولید در روزهای آینده احتمال کاهش قیمت وجود دارد.

 

جویبان از اختصاص ۳۰۰ تن سهمیه مرغ منجمد تنظیم بازار  برای خراسان‌ جنوبی خبر داد و می گوید: توزیع این سهمیه از چند روز دیگر با قیمت مصرف کننده ۱۵ هزار تومان آغاز خواهد شد.

 

بهره سخن

گرانی بیداد می‌کند و دیگر رمق از جیب مردم گرفته است درآمدها به ریال و هزینه‌ها به دلار شده! با این وضعیت معلوم است هر چقدر هم مدیریت مالی و کنترل هزینه‌ها خوانده باشی، باز هم نمی توانی این دخل و خرج را به هم برسانی. درست است که نقدینگی در دست مردم است اما نقدینگی که شب بخوابی و صبح ارزشش نصف شده باشد دردی از زخم معیشت مردم دوا نخواهد کرد.

 

 

کد خبر 984518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha