پیشنهاد گوترش برای حل اختلافات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

گوترش پیشنهاد ایجاد بستری برای اعتماد سازی و حل اختلافات بین برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را ارایه داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل امروز(سه شنبه 29 مهر 1399) در نشست شورای امنیت سازمان ملل که با ریاست «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و با موضوع «حفظ صلح و امنیت بین الملل: بررسی جامع وضعیت در منطقه خلیج فارس» برگزار شد، پیشنهاد داد تا یک بستری برای اعتماد سازی و حل اختلافات بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ایجاد کنند.

 

گوترش در گزارش خود به اعضای این شورا از کشورهای عربی خلیج فارس خواست تا به طور جمعی برای کاهش تنش ها و جلوگیری از درگیری ها تلاش کنند.

 

وی افزود: نخستین گام شناسایی اقدامات، اعتماد سازی قابل قبول است تا امکان اجرا به  این اقدامات داده شود. این اعتمادسازی می تواند مسایل مشترک مورد توجه را حل کند.

 

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: از می 2019 میلادی، تعدادی از حوادث امنیتی منجر به بالا رفتن تنش ها تا سطح جدیدی شده است. این مسئله  نگرانی ها را نسبت شعله ور شدن درگیری های بیشتر افزایش داده است.  

 

گوترش درخواست خود را تکرار کرد و گفت: از همه طرف های مورد نظر می خواهد که خویشتن دار باشند و از اقداماتی که باعث بی ثباتی می شوند، خودداری کنند.

 

از ژوئن 2017 میلادی تاکنون بحران بی سابقه ای بین برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وجود دارد، زیرا عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط خود را با قطر قطع کردند و سپس تدابیر تنبیهی را برای این کشور اعمال کردند.

کد خبر 985268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha