ذخایر خونی در رفسنجان‌ با افت ۳۰‌ درصدی مواجه شد

رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان با اشاره به کمبود ذخایر همه گروه های خونی در رفسنجان گفت: ذخایر و فرآورده های خونی در این‌ شهرستان‌ با افت ۳۰ درصدی مواجه شده است.

مهدی محمدحسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان بیان کرد: با توجه به شروع فصول سرد سال و شیوع بیماری کرونا به همه گروه های خونی در شهرستان نیاز داریم؛ گرچه بحران کرونا مانع از حضور عمومی مردم‌ در اجتماع شده امّا کسانی که شرایط جسمی سالم دارند به ویژه افراد بهبود یافته کرونا با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی می توانند با مراجعه به پایگاه انتقال خون این ماده حیاتی را اهدا کنند تا نیازهای بیماران برطرف شود.

 

 

رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان افزود: در محیط پایگاه هم‌ پروتکل های بهداشتی رعایت می شود؛ تخت ها و تجهیزات، کف و سطوح به طور مرتب ضدعفونی‌ و ماسک و دستکش هم به مراجعین اهدا می شود تا اهداکنندگان خون با خیال راحت بتوانند مراجعه کنند و دغدغه ای نداشته باشند.

 


وی بیان کرد: از بهبود یافتگان کووید ۱۹ که ۲۸ روز از تاریخ بهبودی آنها گذشته، تقاضا داریم برای اهدای پلاسمای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند؛ پایگاه مرکزی انتقال خون رفسنجان خون‌ های اهدایی را فرآوری و پلاسمای آن‌ ها را جداسازی و به مراکز مورد نیاز ارسال می کند.

 


محمدحسینی با بیان اینکه پلاسمای خون افرادی که به بیماری کووید۱۹ مبتلا و بهبود یافته اند برای درمان‌ سایر بیماران کرونایی بسیار مؤثر است؛ افزود: در رفسنجان  ۲۲ نفر تا کنون پلاسمای خون خود را اهدا کردند که امیدواریم‌ این فرهنگ در جامعه باب شود و میزان بیشتری پلاسما جمع آوری و برای بیماران نیازمند مورد استفاده قرار گیرد.

 

 


وی با اشاره به اینکه پلاسماهای دریافتی از بهبودیافتگان‌ بیماری کرونا در بیمارستان علی بن ابیطالب(ع)رفسنجان مصرف شده است؛ تصریح کرد: پایگاه انتقال خون رفسنجان با افت 30 درصدی ذخایر خون و فرآورده های آن طی ماه های اخیر نسبت به مدّت مشابه سال قبل مواجه شده و این افت ذخایر به دلایلی بستگی دارد یکی از این دلایل مشغول بودن مردم رفسنجان به امر برداشت محصول پسته و بخشی دیگر هم مربوط به وجود بحران کرونا است که مردم کمتر برای اهدای خون مراجعه می کنند.

 


محمدحسینی یادآور شد: مرکز انتقال خون رفسنجان همه روزه  از ساعت 8 الی 13 و روزهای دوشنبه از ساعت 8 الی 18 آماده خون گیری از داوطلبان اهدای خون است.

 


وی خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۱۱  هزار واحد خون‌ توسط مردم‌ رفسنجان‌ اهدا و بیش از ۲۶  هزار و احد انواع  فرآورده خونی از جمله پلاسما، هموگلوبین و ... تولید می شود که بخشی از آن در مراکز بیمارستانی شهرشتان و بخشی هم برای بیماران نیازمند، سرطانی ها و افراد دارای تالاسمی به سراسر استان ارسال می شود.

کد خبر 985271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha