از رشت تا کهریزک با دکتر حکیم زاده

سوم آبان ماه سالروز درگذشت دکتر محمدرضا حکیم زاده، «پدر آسایشگاه های خیریه» ایران است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «محمدرضا حکیم‌زاده» در سال ۱۲۹۷ خورشیدی در شهر لاهیجان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در آن شهر و رشت گذراند و برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه تهران رفت. بعد از فارغ‌التحصیلی در آسایشگاه جذامیان شهر مشهد مشغول به کار شد.

 

با تلاش‌های وی آسایشگاه این شهر بازسازی شد. حکیم زاده مدتی ریاست بهداری لاهیجان را بر عهده داشت و علاوه بر وظایف پزشكی و بهداری لاهیجان، اولین پرورشگاه و زایشگاه را در لاهیجان ایجاد كرد. وی، خانه پدری خود را وقف آموزش و پرورش کرد. دبستان دكتر حكیم‌زاده لاهیجان تاکنون شخصیت‌های بسیاری را تربیت کرده است.

 

حکیم زاده همچنین در بسیاری از روستاهای دور افتاده، دبستان و درمانگاه ایجاد كرد، اما سرآمد تلاش‌های وی در حوزه آموزش، تاسیس صندوق كمک به دانشجویان لاهیجانی بود كه در خارج از این شهر تحصیل می‌كردند. حکیم‌زاده، بعد از چند سال خدمت در لاهیجان رییس بهداری همدان شد و در آن جا نیز اثرات خیر زیادی از خود باقی گذاشت.

 

سپس برای اخذ تخصص به فرانسه رفت و در بازگشت به وطن در سمت مدیر مبارزه با بیماری‌های واگیردار خدمت کرد . بعد از مدتی حكیم زاده به سمت مدیركل بهداری گیلان منصوب شد. ایجاد مراكز بهداشتی در نقاط محروم گیلان، تنها یکی از فعالیت‌های وی بود.

 

اما مهمترین اقدام حکیم زاده در گیلان، ایجاد نخستین آسایشگاه خیریه برای سالمندان و معلولین در رشت بود که به کمک آیت الله ضیابری، آرسن میناسیان و حسین استقامت تاسیس شد. آوازه ساخت آسایشگاهی ویژه سالمندان و معلولان به دیگر شهرهای ایران رسید و مسؤلین از حکیم زاده خواستند كه در دیگر شهرها نیز آسایشگاه‌هایی ایجاد كند. حکیم زاده، سرپرستی آسایشگاه رشت را به «آرسن میناسیان» سپرد و برای ساختن آسایشگاه سالمندان کهریزک راهی تهران شد.

 

دکتر حکیم زاده در سوم آبان ۱۳۵۸ در سن ۶۵ سالگی چشم از جهان فروبست و در «صحن ورودی آسایشگاه کهریزک» به خواب ابدی رفت.

کد خبر 985430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha