وجود ۱۷۰ موقوفه در شهرستان ملایر

نوروزی گفت: شهرستان ملایر با بیش از ۱۷۰ موقوفه جایگاه برتر استان همدان و جایگاه ویژه ای را در کشور دارد وموقوفات سیف الدوله ،شیخ الملوک فخرالحاجیه و... از مهمترین موقوفات درآمد زا در ملایر هستند.

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر،  شهرستان ملایر در حوزه وقف و موقوفات جایگاه برتر استان همدان را دارد شهرستانی که 63 و نیم درصد از اراضی آن موقوفه است و بزرگترین موقوفات این شهرستان  توسط واقف خیر اندیش مملایری مرحوم سیف الدوله وقف شده است.

 مرحوم سیف الدوله بزرگترین واقف ملایری است که اراضی ملایر را از دولت خریداری کرده بود و به آبادانی آن ها نیز همت گمارده بود .

وی فردی خیرخواه و بسیار نیکوکار در تاریخ حاکمان ایران بود و درآمدی که از خرید این شهر نیز بدست می آورد به فقرا و نیازمندان و در راه ماندگان می کرد.

 سیف الدوله در سال ۱۳۳۹ از دنیا رفت و امروز بعد از گذشت بیش از یک قرن از وفات این واقف بزرگ عواید موقوفاتش همچنان جاری و ساری و باقیات و صالحاتی برای این مرد بزرگ خیر اندیش است

چندین مرکز آموزشی ، درمانی ، بهداشتی ، کتابخانه ، مدرسه شبانه روزی ، دانشکده علوم قرآنی و چندین مرکز عام المنفعه از اثرات و ثمرات  وقف آن مرحوم است.

 

«حمید رضا نوروزی» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایرگفت: شهرستان ملایر با بیش  از 170 موقوفه جایگاه برتر استان همدان و جایگاه ویژه ای را در کشور دارد وموقوفات سیف الدوله ،شیخ الملوک فخرالحاجیه و... از مهمترین موقوفات درآمد زا در ملایر هستند.

 

   معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با بیان اینکه بیشترین و بزرگترین موقوفات شهرستان ملایر مربوط به شادروان مرحوم سیف الدوله است افزود: موقوفات این واقف خیر اندیش در حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزشی، اطعام دهی و رضه خوانی و... است و تا کنون عواید موقوفات این واقف خیر اندیش در توسعه شهرستان ملایر نقش بسزا و ویژه‌ای را داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در برخی حوزه‌ها شهرستان از نظر موقوفات اشباع شده گفت: کمک به زوج‌های جوان، علوم روز،  بیماران صعب العلاج ٬  وقف فرهنگی امور اشتغال زا،کمک به مدارس و.. از نیازهای امروز در حوزه موقوفات در شهرستان است.

 

نوروزی در ادامه با بیان اینکه در زمینه نیازهای موقوفات مشاره به واقفان در هنگام وقف اموالشان توسط اوقاف صورت می‌گیرد گفت: در هر صورت نیت واقف  مهم است و ما نیز تنها در راستای نسیت واقف و مجوزهای سازمان برای موقوفات عمل می‌کنیم.

 

 وی با اشاره به اینکه دهه وقف امسال از  از 24 مهر ماه شروع و تا سوم آبان ماه ادامه دارد اظهار کرد: با توجه به شرایط شیوع کرونا  برنامه‌های دهه وقف امسال متفاوت از سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

 

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با بیان اینکه برنامه‌های دهه وقف امسال محدود شده افزود: برنامه‌ها امسال بیشتر به سمت تهیه بسته‌های معیشتی و کمک درمانی بیماران نیازمندان  است.

 

توزیع 2 هزار بسته ارزاق در دهه وقف

وی  در ادامه از توزیع 2 هزار بسته معیشتی از محل عواید موقوفات سیف الدوله  به خانواده‌های جامعه هدف شهرستان ملایر همزمان با دهه وقف خبر داد  و تصریح کرد: این بسته‌های ممعیشتی در بین خانواده‌های زیر پوشش نهادهای حمایتی، کارگران فضای سبز و تنظیف شهرداری، انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان و.. توزیع می‌شود.

 

نوروزی ارزش هر کدام از این بسته‌ها را 375 هزار تومان دانست و افزود: برای این تعداد بسته  700 میلیون تومان هزینه شده است.

 

وی با بیان اینکه اینکه این بسته شامل اقلام اساسی، برنج، گوشت مرغ، روغن، قند و شکر، حبوبات و... است افزود: توزیع این بسته‌ها از همین هفته  و به صورت روزانه در بین جامعه هدف انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تا کنون 4 هزار و 420 بسته معیشتی در  بین خانواده‌های جامعه هدف و نیازمند شهرستان ملایر توزیع شده تصریح کرد:  این بسته‌های در ماه مبارک رمضانف ماه محرم و.. توزیع شد

 

وی با بیان اینکه با توزیع تعداد بسته‌های معیشتی دهه وقف بسته‌های معیشتی توزیع شده به 6 هزار و 420 بسته می‌رسد یادآور شد  مبلغ هزینه شده برای این بسته بیش از دو نیم میلیارد تومان و هزینه آن نیز از عواید موقوفات سیف الدوله و در راستای نیت واقف بوده است.

 

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر از تامین هزینه دارو و درمان بیماران سخت درمان ملایری همزمان با دهه وقف در ملایر به مبلغ 400 میلیون تومان خبر داد و افزود: طی جلسه‌ای که با مجمع خیران سلامت ملایر و موسسه آل یاسین و اداره اوقاف و امور خیریه انجام شد مشکلات بیماران سرطانی و صعب العلاج مطرح شد قرار شد همزمان با دهه وقف حمایت لازم از این بیماران توسط اداره اوقاف و امور خیریه انجام شود.
معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر تصریح کرد: در این زمینه قرار است مبلغ 400 میلیون تومان هزینه از سوی اداره اوقاف و امور خیریه و از محل عواید موقوفات سیف الدوله در راستای نیت واقف به حساب بیماران برای کمک هزینه دارو و درمان واریز شود.


نوروزی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تا کنون نیز حدود 700 میلیون تومان از سوی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر برای بخش درمان هزینه شده افزود: این هزینه شامل انواع تجهیزات و درمانی واقلام پیشگیرانه از جمله ماسک سه لایه،ماسک n95،برانکارد،دستگاه طب سنج،دستگاه اکسیژن سنج ، شیلد و گان ، لباس بیمارستانی ، مواد ضد عفونی کننده و... بوده است که برای خدمت به همشهریان در اختیار مجموعه بهداشت درمان شهرستان و مردم قرار گرفته است.

 

 

 

کد خبر 985432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha