احترام به علم و پویایی باعث ایجاد نگرش مثبت نسبت به نوآوری و خلاقیت می شود

حجت الاسلام دست داده، اهل علم و تحقیق بودن را از وظایف مدیران فرهنگی دانست و گفت: احترام به علم و پویایی آن باعث ایجاد نگرش مثبت نسبت به نوآوری و خلاقیت نزد اهل علم و تحقیق می شود.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به خصوصیاتی که یک مدیر باید داشته باشد تا بتواند جوابگوی نیازهای مدیریت فرهنگ جامعه باشد، گفت: رشد علم از دیرباز به علت نگرش های نو و عمیق نسبت به مسائل، امکان پذیر شده و یک مدیر باید اهل علم و تحقیق باشد.

 

این مدرس دانشگاه افزود: در این زمینه احترام به علم و پویایی آن را می توان باعث ایجاد نگرش مثبت نسبت به نوآوری و خلاقیت نزد اهل علم و تحقیق است که این امر در ارائه برنامه های نو و تصمیمات نافذ مدیر در امور جدید، به عنوان فرد اهل تحقیق، نقش بسزایی دارد.

 

به گفته وی، اهل علم و تحقیق بودن و ارج گذاری به دستاوردهای فکری و تحقیقی بشر، باعث به کارگیری و بهره مندی هر چه بیشتر از نتایج تفکر تمام افراد بشر و گزینش بهترین این دستاوردها و در نتیجه یافتن بهترین راه ها برای دستیابی به اهداف است.

 

حجت الاسلام دست داده، از جمله وظایف مهم فرهنگ به عنوان گنجینه دستاوردهای بشری را پاسخگویی به نیازهای افراد در ارتباط با مسائل و مشکلات و همچنین تبیین و روشنگری مسائل پیش رو دانست و عنوان کرد: ارائه نظام فکری منسجم در برخورد با محیط پویا، درک و تحلیل موقعیت و ارائه رفتار مشخص در جامعه از جمله این وظایف است.

 

وی با اشاره به اینکه همراه با تغییر و تحول و پیشرفت جوامع در عرصه های مختلف، افکار، وسائل و روابط نوینی پدیدار می شوند که با خود، مسائل، نیازها و پیچیدگی های خاصی برای بشریت به همراه می آورند، عنوان کرد: فرهنگ غنی، پویا و قدرت و غنای اندیشه های جامعه است که می تواند از مسخ، ناتوانی، سرگشتگی و زوال هویت افراد جامعه جلوگیری و تطابق های لازم را ایجاد کند.

 

این استاد حوزه با اشاره به اینکه فرهنگ و رشد آن در نتیجه جوشش های پیاپی پدید آمده است، تصریح کرد: هنگامی که این جوشش ها و شدن ها به طور مستمر صورت نپذیرد و یا در جهت رشد و توسعه فرهنگ، برپایه ارزش های مناسب نباشد جامعه در برابر دنیای جدید و تحولات پرشتاب، از هویت و انسجام فکری لازم برای مقابله برخوردار نیست.

 

وی تصریح کرد: در جهان امروز سرعت تغییر و تحول در ساختارهای مختلف اقتصادی و اجتماعی، از آهنگی فزاینده برخوردار گشته و بر اثر توسعه ارتباطات اجتماعی و تکنولوژی های واسط در این زمینه، فرهنگ جوامع و کیفیت زندگی و رفتار انسانی نیز دچار تغییر و تحولات سریع تری شده است.

 

حجت الاسلام دست داده ادامه داد: چنانچه ساختارهای فرهنگی یک جامعه خود را با آهنگ تحولات در عرصه های دیگر هماهنگ نسازد، جامعه دچار نوعی تضاد، عقب، عقب افتادگی و سرگشتگی فرهنگی خواهد شد.

 

وی با اشاره به امور فرهنگی جامعه، بایستی در ساختار نظام وجودی خویش به پیشرفت و تکامل باور داشته باشند و پیوسته در صدد توسعه و تکامل خود و دیگران از طریق ابزارهای فرهنگی برآیند، گفت: مدیرانی که با وضع موجود دلبسته و از تغییر و تحول هراسان باشند عملا موجب رکود و عقب افتادگی در سازمان خود و حوزه فرهنگی تحت مدیریت خویش می شوند.

 

مسئول دفتر امام جمعه جهرم در پایان تصریح کرد: هیچ تکامل و پیشرفتی صورت نمی گیرد مگر اینکه مدیر اهل علم و تحقیق باشد تا بتواند بر پایه آن نوآوری کند.

کد خبر 985446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha