​نواختن آهنگ کوچ عشایر/ ییلاق به قشلاق زیر سایه کرونا

هوا كه به سردي گراييد و مراتع مناطق ييلاقي خشك شد، سرسبزی رو به زردی رفت، آهنگ كوچ در گذر زمان، عشاير را به قشلاق فرا مي خواند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ هوا كه به سردي گراييد و مراتع مناطق ييلاقي خشك شد و سرسبزی رو به زردی گرایید، آهنگ كوچ در گذر زمان، عشاير را به قشلاق فرا مي خواند. عشایر هر ساله این آهنگ را در فصل پاییز با جان و دل می پذیرند و بار و بنه را جمع می کنند تا سفری آغاز کنند، سفری که چند ماه طول خواهد کشید و در این سفر باید تمام وسایل زندگی و دام های خود را به همراه ببرند، عشایر برای دست یافتن به چراگاه های سرسبز و آب و هوای گرم این سختی سفر را به جان می خرند.

 

 

عشایر استان خراسان شمالی سال های سال این سفر را در این فصل بدون دغدغه انجام داده اند اما کوچ پاییزه امسال رنگ کرونایی به خود گرفته است بعضا برخی از خانوار ها نگران هستند و برخی نیز می گویند چاره ای نیست با ماشین سفر خواهیم کرد.

 

 

مناطق قشلاقی عشایر این استان در بخش های مناطق گرمسیری این خطه است و همچنین گروهی از آنان نیز به استان گلستان مهاجرت می کنند. عشایر هر ساله در این فصل کوچ را آغاز می کردند و سفر آنان تا ر سیدن به استان گلستان حدود 45 روز طول می کشید چرا که در میانبندها نیز بعضا برای استفاده دام از مراتع چند روزی را ماندگار می شدند.

 



اما امسال با توجه به شرایط پیش آمده از ناحیه کرونا و مشکلاتی که برای سلامتی این قشر ایجاد خواهد شد امسال آنان با ماشین به مناطق قشلاقی کوچ خواهند کرد.

 


اكنون بسیاری از خانوار ها برای یافتن كاميون به تکاپو افتاده اند، چرا که امسال عشاير علاوه بر بار و بنه، دام هایشان را هم با كاميون به محل اسكان خود منتقل می‌كنند.



يكي از زنان عشاير كوچرو در اين خصوص گفت: امسال به علت ویروس کرونا با ماشین کوچ خواهیم کرد، البته کوچ ماشینی هزینه هنگفتی تحمیل این قشر زحمت کش کرده است اما با این وجود سفر با سختی و مرارت به همراه نخواهد بود بلکه یک روزه به پایان می رسد.



فرزانه کریمی افزود: در سالهاي دور ما مجبور بوديم چندين شبانه روز در كوه ها و مناطق مختلف مسير ييلاق تا قشلاق اطراق كنيم و به دليل وجود حيوانات وحشي با مشكلاتي مواجه بوديم و بعضا برخی از ایلراه های عشایری توسط روستاییان به تصرف درآمده بود که سفر با پای پیاده به سختی انجام می شد و برخی اوقات تصادفاتی نیز رخ می داد که دام های زیادی از این قشر در ایلراه ها تلف شده بودند.

 


وي ادامه داد: اما امسال با ماشین سفر خواهیم کرد اما از مسئولان می خواهیم که برای ای قشر تسهیلات ارزان قیمتی فراهم کنند چرا که به طور متوسط هر خانوار باید چندین بار از کامیون استفاده کند.
 

 

 

کریمی افزود: زندگي عشاير كوچرو داراي سختی ها و مشقت هاي خاص خود است و زنان بيشترين حجم فعاليت را بر عهده دارند.

 

 

بر اساس آخرین سرشماری رسمی عشایر کشور که توسط مرکز آمار ایران صورت گرفته است نسبت جمعیت عشایر کشور به کل جمعیت 1.68 درصد است.

 

 

 عشایر در 29 استان پراکنده اند و به غیر از استان کردستان، سایر استان ها دارای جمعیت عشایری هستند.

 

 

در بین استان های کشور، استان فارس  بیشترین سهم جمعیت عشایر کشور را در خود جای داده است. پس از فارس، استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان هر کدام  بیشترین سهم جمعیتی عشایر کشور را به خود اختصاص داده اند.

 

 

استان خراسان شمالی نیز با داشتن پنج هزار خانوار عشایری شامل 30 هزار نفر جزء استان های عشایری در سطح کشور است.

 

 

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی هم از آغاز کوچ عشایر در اوایل آبان ماه خبر داد و اظهار داشت: عشایر استان می توانند از آبان ماه سفر خود را آغاز کنند و تا اواسط این ماه نیز می توانند در مناطق قشلاقی استان گلستان مستقر شوند.

 

 

محمد رضا قلی پور افزود: با توجه به شرایط کرونا از خانوار های عشایری استان خواسته ایم که با ماشین کوچ کنند و تمامی تمهیدات لازم برای این سفر نیز توسط دستگاه های مختلف اندیشیده شده و عشایر هیچ نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

 

 

وی اظهار داشت: از جمعیت پنج هزار خانوار حدود چهار هزار کوچ رو و مابقی نیمه کوچ رو هستند.

 

 

وی افزود: از عشایر استان می خواهیم که برای این سفر تمهیدات لازم را بیندیشند تا سفری بدون مشکل داشته باشند.

 

 

 

کد خبر 985813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha