خسرو تسلیمی و تماشاخانه رشت

۱۹آبان، سالروز درگذشت خسرو تسلیمی، یکی از نامداران تئاتر و سینمای گیلان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «خسرو تسلیمی» در سال ۱۳۰۴ در شهر رشت متولد شد. اولین بار وقتی «استودیو درام گیلان» تاسیس شد، با دادن امتحان ورودی در حضور آقای میرکیا وارد کار تئاتر شد.

 

او با دقت تمام در استودیو درام گیلان شروع به کار کرد. ولی گویا هرگز نقش‌های حساسی به او واگذار نمی‌شد چندانکه بعد از انحلال این استودیو جزو موسسین «کانون پیروز» شد و فعالیت هنری خود در این موسسه آغاز کرد و در اینجا بود که توانست استعداد واقعی خویش را بروز دهد و با تمام علاقه‌اش در این راه فداکاری کرد.

 

آن زمان که کارهای این کانون هنری دچار وقفه شد، خسرو تسلیمی وارد تماشاخانه رشت شد و پس از چندی بر اثر پشتکار فراوان جزو هنرپیشگان درجه اول تماشاخانه شد. با تماشاخانه گیلان بود که با مرحومه «منیره آخوندنیا» آشنا شد و ازدواج کرد و تا آخرین روزهای کار تماشاخانه گیلان، این زن و شوهر هنرمند به فعالیت مشغول بودند.

 

در سالنمای هنر درباره این هنرمند قدیمی تئاتر گیلان چنین نوشته شده است؛ «جوانی فعال، نجیب، صدیق و در دوستی باوفا و متعصب است. برای همکاران قدیمی خود احترام زیادی قائل است و در میان همه آنها نیز محبوبیت فراوانی دارد.»

 

خسرو تسلیمی در سال ۱۳۵۵ بود که به دلیل مشکلات فراوانی که در تماشاخانه گیلان به‌وجود آمده برای همیشه از این مرکز هنری به اتفاق همسرش بیرون آمد و به تهران رفت و در آنجا به کار و فعالیت پرداخت و به عنوان مسئول حسابداری «کاروان فیلم» مشغول کار شد. خسرو تسلیمی در ۱۹آبان ۱۳۸۷، برای همیشه جامعه هنری را ترک گفت.

کد خبر 986209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha