فریدون نوزاد و فعالیت های فرهنگی اش در گیلان

۱۳آبان ماه، سالروز درگذشت فریدون نوزاد، یکی از چهره های سرشناس در حوزه تحقیق و پژوهش گیلان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «فریدون نوزاد» ۶ بهمن ماه ۱۳۰۱ در محله درویش مخلص رشت (محله ای که با اجرای خیابان سام از بین رفت) به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی را در رشت و سه سال اول متوسطه را در دبیرستان بهشتی و قاآنی سپری کرد وسه سال بعد را در دبیرستان نظام تهران به پایان رساند. نوزاد، فعالیت هنری در عرصه بازیگری و تئاتر را از دوره متوسطه آغاز کرد. دبیرستان بهشتی در آن زمان سالن تئاتر مناسبی داشت و نوزاد در سن ۱۵سالگی، به‌روی صحنه تئاتر دبیرستان بهشتی رفت و با عضویت و تشکیل کارگروه های نمایشی، بازیگری و نوشتن نمایشنامه و کارگردانی را ادامه داد.

 

وی از ۱۳۱۹ تا ۱۳۳۲ خورشیدی به‌طور جدی این رشته را پیگیری کرد و بعد از مدتی در «شرکت هنر» و بعد در «استودیو درام رشت» حضور پیدا کرد. اساتید نوزاد در کلاس های تئاتر، «استاد نوشین» و «پروفسور داویدسن» بودند. نخستین تالیف هنری وی، نمایشنامه «در راه ملکه یا شهادت خواجه نظام الملک» بود که آن را در سال ۱۳۲۴ نوشت. بعدها در سال ۱۳۶۸ کتاب «تاریخ تئاتر گیلان» را به رشته تحریر درآورد که از کتاب های مرجع در تاریخ تئاتر گیلان به شمار می رود.

 

نوزاد عرصه شعر و شاعری را نیز تجربه کرد و نخستین شعرهایش را در کلاس ششم ابتدایی سرود. از وی بیش از شش هزار بیت به جا مانده است.

 

مهمترین فعالیت های فریدون نوزاد، عرصه تحقیق و پژوهش در مطبوعات گیلان و همچنین واژگان گیلکی و تاریخ و فرهنگ گیلان است. مهمترین اثر وی در حوزه زبان گیلکی، لغتنامه «گیله گب» است که در سال ۱۳۸۲ منتشر شد و یک سال بعد، «گیله گب» به عنوان اثر برگزیده «نخستین جشنواره ادبی دکتر محمد معین» انتخاب شد.

 

فعالیت های مطبوعاتی نوزاد در دوران جوانی در نشریاتی همچون؛ روزنامه های «پیام»، «نبرد امروز»، «جبهه»، «فکر جوان»، «تحول» و «گیلان ما»، بعدها منجر به نگارش و انتشار کتاب «تاریخ جراید و مجلات گیلان» در سال ۱۳۷۹ گردید.

 

نوزاد، فعالیت های هنری در رادیو و تلویزیون گیلان نیز داشت و بعد از افتتاح رادیو گیلان، به همکاری قلمی و اجرا در رادیو گیلان پرداخت. نوزاد از بنیانگذاران «فرهنگ عامه» در رادیو رشت بود که نخستین برنامه در نوع خود به‌شمار می رفت، برنامه های «مرزداران گیلان»، «شیر و خورشید سرخ گیلان»، «تئاترهای هفتگی» و «ادب گیلان» از جمله برنامه های رادیویی نوزاد در آن زمان بود.

 

با افتتاح تلویزیون گیلان، به عنوان کارشناس تاریخ جُنگ خزر وارد تلویزیون شد.«جُنگ باران» در ۱۳ قسمت در رابطه با آداب و رسوم نوروزی از جمله برنامه های تلویزیونی او بود. «سالنامه هنر»، «چل تیکه»، «نامه های خان احمد خان گیلانی»، «چهره مطبوعات در گیلان و شرح حال گروهی از مشاهیر در کتاب گیلان»، «مهستی نامه»، «نقش احسان الله خان در نهضت جنگل»، «گرانی و کمبود برنج در وقایع شهریور ۱۳۲۰ »، « گنجینه»، ترجمه «نامه های گیلان اثر الکساندر خودزکو»، «نگاهی تازه به مشروطه در گیلان» و «سوگند و سوگند نامه هایی از ادب پارسی» از دیگر کتاب های نوزاد است که برخی از آنها را مشترکا به چاپ رسانده است. فریدون نوزاد سرانجام در ظهر ۱۳آبان ۱۳۹۵ چشم از جهان فروبست.

کد خبر 986238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha