گزارش اقدامات اولیه کمیته زائرین ستاد مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان تشریح شد

سلسله جلسات ستاد مکتب شهید حاج قاسم در استان کرمان با محوریت «کمیته زائرین» با حضور فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان و اعضای کمیته برگزار و اقداماتی در جهت اسکان زائرین توسط اعضای این کمیته اعلام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، محمدرضا شریفی شنبه (3 آبان) در سلسله جلسات ستاد ترویج مکتب حاج قاسم در استان با محوریت «کمیته زائرین» ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) بارزترین ویژگی شهید سلیمانی را اخلاص ایشان دانست و گفت: طبق نظرسنجی سال های گذشته محبوب ترین شخص بعد از مقام معظم رهبری، شهید حاج قاسم سلیمانی بودند و این به خاطر اخلاص این شهید بود.

 

 

 

رئیس کمیته راهیان و زائرین مکتب حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: باید حرکت ما از همین روز اول، حرکت منسجم و یکدستی باشد و مهمترین کمیته نسبت به سایر کمیته ها(البته همه کمیته ها مهم هستند)، کمیته زائرین مکتب حاج قاسم سلیمانی است زیرا بار اصلی از ثبت نام زائرین در استان های دیگر، اعزام، اسکان و تغذیه به عهده این کمیته است و با زائرین سروکار دارد.

 

 

 

وی با ارائه پیشنهاد طراحی سایت برای راهیان نور شهید سلیمانی اظهار کرد: طراحی سایت و یا سامانه ای برای اعزام زائرین برای این است که بتوانیم برنامه دقیق تری در اردوگاه ها و مهمانسراها داشته باشیم؛ در راستای اسکان، تعدادی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد، آموزش و پرورش و ... مکان هایی در اختیار ما گذاشتند اما در شرایط کرونا به طور مثال اگر 400 تخت داشته باشیم باز هم یک سوم می شود لذا باید برای اسکان هم برنامه ریزی کنیم.

 

 

 

روح الله نیکخواه در این جلسه خاطر نشان کرد: با توجه به تشکیل ستاد هماهنگی برنامه های ترویج مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی که شامل 14 کمیته است و یکی از کمیته هایی که کار آن بسیار سنگین و اجرایی است، کمیته زائرین مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی است و بحث اعزام، اسکان، تغذیه و برنامه های اجرایی زائرین را به عهده دارد.

 

 

 

دبیر کمیته زائرین مکتب حاج قاسم سلیمانی گفت: در بحث اعزام، بحث های ناوگان حمل و نقل (هوایی، زمینی و ریلی)، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی، سازمان اتوبوسرانی، میراث فرهنگی و گردشگری را داشته و در بحث اسکان دانشگاه آزاد، اداره کل آموزش و پرورش را داریم و سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمان 45 مکان شامل تکایا، مساجد، حسینیه ها و امامزادگان و ... را مشخص کردند و دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری و فرماندار کرمان و خادمین شهدا هستند.

 

 

 

سرهنگ نیک خواه ادامه داد: در بخش اجرای برنامه ها، 3 یادمان از جمله یادمان موزه دفاع مقدس، بیت الزهرا(س) و گلزار تعریف شد و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان در اجرای برنامه ها نقش اساسی دارند با توجه به اینکه 60 تا 70 درصد زائرین در طول سنوات گذشته خواهران بودند، یکی از برنامه های اصلی ما در بحث خواهران است.

 

 

وی افزود: اما در بخش های اجرا، با توجه به اینکه این اردو در قالب اردوی دو روزه زیارتی و سیاحتی تعریف شده است؛ در بخش اول بازدید از 3 یادمانی که ذکر شد در دستور کار قرار گرفته و در بخش دوم معرفی استان کرمان و یادمان هایی که یادگار شهید سلیمانی هستند و نیز در تبیین ترویج مکتب این شهید برنامه هایی داریم.

 

 

 

دبیر کمیته زائرین مکتب حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: تا روز چهلم این شهید بزرگوار با در اختیار قرار دادن مهدیه صاحب الزمان، توانستیم بیش از 5 هزار زائر را اسکان دهیم.

 

 

 

حجت الاسلام غلامحسین حقانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان نیز گفت: همانطور که در بحث مراسم تشییع پیکر مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی مساجد و حسینیه ها و ... میزبان بودند الان نیز آماده خدمت رسانی به مردم هستند و در بحث طبخ غذا نیز آمادگی دارند.

 

 

وی بیان کرد: هرچند شرایط شیوع کرونا متغیر است اما طبیعتاً برای ایام سالگرد زائرینی خواهند آمد و باید برای آن روز برنامه ریزی کنیم.

 

 

احمد اسکندری نسب، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: در اداره کل آموزش و پرورش استان آمادگی کامل داریم تا کانون شهید ایرانمنش را تا مراسم سالگرد آماده کنیم اما پیشنهاد داریم یک فکر اساسی در استان برای آینده داشته باشیم زیرا بخشی از اردوهای راهیان نور به سمت مرقد مطهر حاج قاسم سرازیر می شوند که باید کارهایی بکنیم که بتوانیم چند اردوگاه در خور و شأن زائرین فراهم کنیم.

 

 

علیرضا منظری توکلی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان افزود: دانشگاه آزاد اسلامی امکاناتی که در اختیار دارد، در اختیار دانشجویان راهیان مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی گذاشته و این کمترین کاری است که از طرف دانشگاه آزاد اسلامی می توانست انجام بگیرد زیرا ما هرچه داریم از برکت وجود شهدا است.

 

 

وی ادامه داد: امیدواریم اردوهای زائرین مکتب حاج قاسم سلیمانی نقش تربیتی ویژه ای در زائرین داشته باشند و لازم است به این نقش تربیتی توجه جدی شود.

 

 

 

مهدی صدفی، مسئول یادمان بیت الزهرا بیان کرد: چند مکان میراث فرهنگی و معنوی حاج قاسم در کرمان است؛ موزه دفاع مقدس، حسینیه ثارالله و بیت الزهرا(س) که موقوفه سردار و از مکان های مورد علاقه ایشان بوده و از تقدس خاصی برخوردار بود و هست.

 

 

وی گفت: برای بحث زائرین برنامه های متعدد مذهبی و معنوی پیش بینی کردیم و از اوایل دی ماه برنامه هایی از جمله نماز جماعت، کرسی تلاوت، جلسات موعظه، روایتگری و ... و برنامه های فرهنگی داریم.

 

 

 

صدفی اظهار کرد: طرح خادمین افتخاری بیت الزهرا(س) از دیگر برنامه ها است و عده زیادی استقبال کردند که با لباس خاص بیایند و شیفت بندی و به عنوان خادمین افتخاری در آنجا مستقر شوند و همچنین یک نمایشگاه عکس در ورودی بیت الزهرا(س) داریم و برنامه های ویژه ای نیز در طول سال پیش بینی شده است.

 

 

سردار حسنی سعدی، مدیرگلزار شهدای کرمان نیز خاطر نشان کرد: باید امنیت، نظم و انضباط در گلزار شهدا داشته باشیم و تبلیغات محیطی سطح شهر، گلزار و اطراف گلزار مهم است که به نظر می رسد در اطراف پارکینگ، به شدت نیاز به تبلیغات محیطی داریم که در قالب نمایشگاه اطراف پارکینگ و مسیر ورودی زائرین با فرازهایی از وصیت نامه ایشان باشد.

 

 

 

وی افزود: سیستم صوتی گلزار شهدای کرمان نیاز به تعمیر و مرمت داشت که این کار انجام و فضای سبز هم با کمک شهرداری نسبت به گذشته بهتر شده و همچنین تهیه خلاصه زندگی از سردار سلیمانی به شکل بروشور، به شدت نیاز است و همچنین مرمت کف گلزار شهدای کرمان انجام شده اما به نظر می رسد هنوز جای کار دارد و نیاز به حمایت داریم.

 

 

فاطمه السادات حسینی، مدیرکل بانوان و خانواده استانداری هم با اشاره به نقش بانوان در بحث زائرین از آمادگی برای اسکان این قشر خبر داد و بیان کرد: لازم است یک آسیب شناسی صورت بگیرد و با توجه به اینکه امسال بحث کرونا را داریم و نیاز به مسائل بهداشتی است و رعایت بهداشت خیلی اهمیت دارد لذا کمیته خدمات بهداشتی باید در تمام مراحل فعالیت خود را داشته باشد.

 

 

وی افزود: غرفه ای به اقلام بهداشتی در نزدیکی گلزار شهدا داشته باشیم و همچنین غرفه هایی برای مسائل فرهنگی و تربیتی زیرا باید تفکر و نگرش حاج قاسم را برای نسل جوان معرفی کنیم.

کد خبر 986283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha