برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای اجرای پروژه‌ نسخه الکترونیک

اسفندیاری بابیان اینکه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک باهدف حذف تدریجی نسخ کاغذی به‌صورت هم‌زمان در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استان در حال اجرا است، گفت: این پروژه در سطح پایگاه و مراکز مجری طرح پزشک خانواده شهری نیز پیاده‌سازی می‌شود.

«روح ا... اسفندیاری» در گفتگویی به مناسبت فرارسیدن هفته بیمه سلامت (3 - 9 آبان) در خصوص خدمات الکترونیک سازمان بیمه سلامت به خبرنگار خبرگزاری شبستان در ساری، گفت: خدمات الکترونیک بیمه سلامت باهدف ارتقاء سرعت و کیفیت ارائه خدمات بیمه‌ای به آحاد مردم و مراکز طرف قرارداد طبق مندرجات مصوب در قانون بودجه و برنامه پنج‌ساله ششم توسعه ابلاغ و در دستور کار قرارگرفته است.

 

 

 

معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت مازندران افزود: در سه سال اخیر استحقاق سنجی الکترونیکی دفاتر بیمه‌شدگان با تشکیل بانک اطلاعاتی متمرکزی آغاز و مورد بهره‌برداری واقع‌شده است. در این راهکار سوابق بیمه‌ای افراد ثبت و به‌روزرسانی می‌شود و این قابلیت وجود دارد تا با کمک سازوکارهای الکترونیکی که در آن ایجادشده به مبادی ارسال استعلام، پاسخ الکترونیکی داده شود.

 

اسفندیاری تصریح کرد: این خدمت به بیمه‌شده نیز این امکان را می‌دهد تا ضمن آگاهی از وضعیت اعتبار بیمه خود، در مراجعه به مراکز درمانی از خدمات بیمه‌ سلامت بهره‌مند شود و دیگر نیاز به تجدید چاپ دفاتر دارای اوراق استفاده‌نشده برای درج اعتبار نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: در دسترس‌ترین ابزار برای انجام این کار، اجرای کد دستوری #1666* از طریق تلفن همراه است که هر فرد می‌تواند با شماره‌گیری این کد دستوری از وضعیت اعتبار دفترچه خود مطلع شود. قابل‌ذکر است که این کد دستوری وضعیت بیمه‌ای تمامی سازمان‌های بیمه‌گر را نیز مشخص می‌نماید.

 

اسفندیاری ادامه داد: در این خدمت اگر فرد از چند بیمه استفاده نماید با اجرای طرح رفع همپوشانی، وضعیت بیمه‌ای فرد نیز تعیین می‌شود.

 

وی همچنین عنوان کرد: خدمت الکترونیکی دیگر بیمه سلامت با طراحی پروژه نسخه الکترونیکی صورت پذیرفت. با این پروژه، اطلاعات نسخ الکترونیکی که در مطب‌ها ثبت می‌شود در داروخانه‌ها و سایر مؤسسات پاراکلینیک ارائه‌شده و با این کار ضلع مهمی از پرونده الکترونیک سلامت افراد محقق می‌شود.

 

اسفندیاری اظهار کرد: از دیگر اهداف نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی این است که فرایند را به سمت کم شدن استفاده و حذف تدریجی نسخ کاغذی هدایت کنیم. با اجرای این طرح، نسخه الکترونیکی نوشته‌شده و با کد رهگیری به فرد بیمار اطلاع داده می‌شود و سپس برای دریافت خدمت به سمت داروخانه و یا مؤسسات پاراکلینیک هدایت می‌شود تا خدمات موردنظر را دریافت کند.

 

وی بابیان اینکه از تیرماه سال جاری پزشکان و مؤسسات مجری پروژه‌های الکترونیک با نحوه اجرای این فرآیند آشنا شدند، یادآور شد: نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک به‌صورت هم‌زمان در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استان در حال اجرا است و با توجه به اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع شهری در استان مازندران، پزشکان متخصص و فوق تخصص نیز از مهرماه سال جاری اقلام دارو و پاراکلینیک تجویزشده را در سامانه درج کرده و مؤسسات داروخانه و پاراکلینیک نیز اقلام مندرج در نسخه الکترونیکی را در سامانه مستقر در مرکز خود واکشی و طبق دستور الکترونیکی پزشک معالج به بیمار ارائه نمایند. با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات در حال انجام نیز، راه‌اندازی این پروژه در سطح پایگاه و مراکز مجری طرح پزشک خانواده شهری نیز در حال پیاده‌سازی است.

 

اسفندیاری اذعان کرد: به‌طورکلی امکان بهره‌مندی از خدمات الکترونیک بیمه سلامت در آن دسته از نرم‌افزارهای داخلی مؤسسات که گواهی تبادل الکترونیکی را از آزمایشگاه نرم‌افزاری سازمان بیمه سلامت اخذ نمودند نیز امکان‌پذیر است.

 

وی تأکید کرد: اجرای پروژه‌هایی چون استحقاق سنجی، تبادل الکترونیکی اسناد بیمارستانی، نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی علاوه بر تسریع در امر خدمات‌دهی نقش کاغذ نسخه را از چرخه اطلاعات سلامت به‌مرور حذف کرده و ساختارهای الکترونیک را جایگزین آن می‌نماید.

 

اسفندیاری گفت: همچنین با تکمیل پروژه نسخ الکترونیکی در سال جاری و به‌خصوص با توجه به ملاحظات موجود درباره همه‌گیری کرونا و لزوم رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی مبنی بر حفظ فاصله اجتماعی، راهکارهای الکترونیکی بیمه سلامت برای تداوم خدمات به بیمه‌شدگان، شفافیت در اجرای قوانین و صرفه‌جویی در زمان و منابع، افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات و کاهش نیاز به مراجعه حضوری غیرضروری بیمه‌شدگان را در بردارد.

 

کد خبر 986662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha