اقدامات اهالی مسجد امام موسی‌بن جعفر(ع) در رزمایش مواسات و ترویج روحیه ایثار و شهادت

مسجد «امام موسی‌بن جعفر(ع)» با برگزاری منظم جلسات آموزش قرآن، استمرار کمک‌های مومنانه در ایام شیوع کرونا با همکاری اعضای بسیج خواهران و برادران خود و نیز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت توفیق مطلوبی در حرکت به سمت مسجد تراز و برقرار دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: برخی از مساجد در دوره شیوع ویروس کرونا کم ترین میزان تعطیلی را داشتند و اهالی آن سعی کردند حتی به بهانه اقامه نماز فردی هم که شده در این خانه های خدا را باز نگه دارند. البته در این میان، مساجدی هستند که در این دوره، به جز یکی دو هفته، تقریبا هیچ گاه اقامه نماز جماعت را تعطیل نکردند که مساجد هدایت (واقع در تهران، خیابان جمهوری اسلامی، بعد از چهارراه استانبول)، مسجد مهدیه (واقع در تهران، خیابان فدائیان اسلام، پایین تر از میدان شوش)، مسجد جعفری (واقع در تهران، تهران نو، خیابان شمس، کوچه داود قدیمی) و مسجد سید سجاد (واقع در تهران، خیابان شهید حاجی پور) از جمله آنها هستند.

 

مسجدی فعال در دوره کرونا

مساجدی نیز هستند که هیچ گاه در مسجد را به روی مردم نبستند که مسجد امام موسی بن جعفر (ع) (واقع در تهران، خیابان شهید آیت، پایین تر از چهارراه تلفن خانه، کوچه شهید کلامی) از جمله آنها است. در یکی از شب های ماه ربیع الاول و در زمانی که به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مساجد برای چند هفته پی در پی تعطیل بودند، برای تهیه گزارش به این مسجد رفتیم.

 

مسجد امام موسی بن جعفر (ع) که طاق نصرتی بزرگ در جلوی در ورودی آن و در میانه کوچه شهید بهمن کلامی دارد از فاصله بسیار دور نیز قابل رویت است و این کار را برای رهگذرانی که به دنبال مسجدی برای اقامه نماز و راز و نیاز با معبود هستند راحت کرده است. این طاق نصرت دارای سه بخش است: نام این مسجد و تابلوی دو پایگاه بسیج خواهران و برادران این خانه خدا. تعداد معدودی مسجد را در سطح شهر تهران می توان نام برد که دارای طاق نصرت هستند یا اینکه اصولا امکان نصب چنین وسیله ای را در جلوی در ورودی شان دارند.

 

وقتی وارد مسجد امام موسی بن جعفر (ع) می شوید نوعی نظم و چیدمان مرتب را مشاهده می کنید. در همان بدو ورود و در سمت چپ در ورودی این خانه خدا، دفتر مسجد واقع شده است. اشتباه نشود دفتر مسجد است و صرفا دفتر امام جماعت نیست. امور مختلف این مسجد به ویژه جلسات شورای فرهنگی آن در همین دفتر برگزار می شود. هنگام تهیه گزارش خبرنگار شبستان نیز سه فرد که به گفته خودشان از اعضای هیئت امنای این خانه خدا هستند در این دفتر مشغول تدارک بسته های ارزاق برای کمک به نیازمندان بودند.

 

کتابخانه‌ای مزین به نام سردار دل ها 

بعد از عبور از مسجد امام موسی بن جعفر (ع) به یک کتابخانه می رسیم که البته کوچک و جزو کتابخانه های قفسه باز است که روی آن عکس شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد. در سمت راست در ورودی این مسجد، به شکلی تقریبا متفاوت از سایر مساجد، عکس 18 شهید این مسجد در قابی قشنگ نصب شده است تا نمازگزاران راه خود را با یاد مستمر این شهدا گم نکنند.

 

شبستان مردانه مسجد امام موسی بن جعفر (ع) در طبقه اول این خانه خدا واقع شده و یکی از مشکلات آن نبود کپسول آتش نشانی است؛ درحالی که طبق مقررات باید این کپسول در شبستان هر مسجدی و سایر اتاق های مساجد باید نصب شود. آشپزخانه این خانه خدا در کنار شبستان و در زیرزمین این مسجد واقع شده است، وجود این آشپزخانه، اهالی این مسجد را در طبخ غذا در مناسبت های مختلف و همچنین توزیع غذای گرم میان نیازمندان راحت می کند. الحمدالله در منطه نارمک کارتن خواب به صورت معدود وجود دارد که همین افراد نیز چند بار در سال از غذای گرم این مسجد بهره مند می شوند. در دوره شیوع ویروس کرونا بیش از چهار هزار پرس غذای گرم در آشپزخانه مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) طبخ و میان نمازگزاران این مسجد و نیازمندان توزیع شده است.

 

 

 

 

همکاری خوب پایگاه های بسیج خواهران و برادران در خدمت به نیازمندان

این همه نظم و دقت که تا این جای گزارش به آن اشاره کردیم علاوه بر همت مضاعف تمام نمازگزاران مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) ریشه در تلاش وقفه اعضای پایگاه های بسیج خواهران «شهید سعید مشایخی» و برادران «شهید دکتر سید حسن آیت» این مسجد نیز دارد. اعضای این دو پایگاه در دوره شیوع ویروس کرونا بر فعالیت های خود افزودند و در ضد عفونی کردن منطقه نارمک تهران و فضای این مسجد ممارست خوبی داشتند. تاکنون اهالی این مسجد با تلاش هیئت امنا و پایگاه های شهید آیت و شهید مشایخی و البته با کمک خیران و حوزه های مقاومت بسیج شهید مهدی باکری و فدک و ناحیه مقاومت بسیج شهید بهشتی توانستند بیش از 500 بسته ارزاق و هر بسته به ارزش 400 هزار تومان میان نیازمندان توزیع کنند.

 

از کارهای مشترک دیگر دو پایگاه بسیج مسجد امام موسی بن جعفر (ع) طراحی بانک جوایز است که بر اساس آن و البته طبق دستورالعملی جالب، هر یک از این گروه ها از این جوایز بهره مند می شوند: مکبران، نوجوانانی که به صورت مرتب در نماز جماعت شرکت و در برگزاری برنامه های این مسجد مشارکت می کنند، دانش آموزان ممتاز و برگزیدگان مسابقات کتاب خوانی، ورزشی و هنری این مسجد در مناسبت های مختلف. این دستورالعمل در کنار قفسه بانک جوایز نصب شده است تا همه در شرایطی عادلانه بتوانند از این جوایز بهره مند شوند.

 

 

 

زنده نگه داشتن نام شهید راه ولایت

یکی از مهم ترین نکات درباره مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) زنده نگه داشتن نام جاویدالاثر احمد متوسلیان است به طوری که بنری در کنار نام این مسجد و در ابتدای کوچه شهید بهمن کلامی واقع در خیابان شهید آیت نصب شده است و هیچ گاه برداشته نمی شود، فقط گاهی طرح آن تغییر می کند. نکته دیگر درباره این مسجد زنده نگه داشتن نام شهید دکتر حسن آیت، نماینده مردم تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی و هیئت رئیسه مجلس خبرگان قانون اساسی است که نقش مهمی در الحاق اصل مترقی ولایت فقیه به قانون اساسی کشورمان داشت. نام این شهید در سطح شهر تهران تنها روی نام پایگاه مقاومت بسیج مسجد امام موسی بن جعفر (ع) نقش بسته است. همه ساله مراسمی در مرداداماه در بزرگداشت نام این شهید در این خانه خدا برگزار می شود.

 

از نکات جالب دیگر درباره مسجد امام موسی بن جعفر (ع) منطقه نارمک تهران، فعالیت منصور آقامحمدی، فعال و پیشکسوت قرآنی و از مدیران سازمان دارالقرآن الکریم و بازنشسته نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آن است؛ وی علاوه بر اینکه از نمازگزاران قدیمی این مسجد است جلسات آموزش قرآن را در روزهای شنبه طی یک دهه اخیر در این مسجد مدیریت می کند.

 

هرچند شیوع ویروس کرونا موجب شده بسیاری از کارگزاران مساجد اعم از ائمه جماعات و بسیجیان و هیئت امنای این خانه های خدا کمتر در محل خدمت شان حاضر شوند -موضوعی که خبرنگار شبستان را نیز در تهیه گزارش میدانی از مساجد با مشکلات فراوانی روبرو کرده است- با وجود این، اهالی مسجد امام موسی بن جعفر (ع) با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی همچنان این مسجد را مرکز خدمت رسانی خود به مردم و ترویج دین قرار داده اند.

 

کد خبر 986800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha