معضل سگ‌های ولگرد در کلانشهر اهواز

کلانشهر اهواز در چند سال اخیر با مشکلات بسیاری مواجه بوده که یکی از این معضلات وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر است که متاسفانه آرامش شهروندان را سلب کرده است.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: کلانشهر اهواز در چند سال اخیر با مشکلات بسیاری مواجه بوده که یکی از این معضلات وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر است که متاسفانه آرامش شهروندان را سلب کرده است؛ وجود سگ‌های ولگرد علاوه بر مخدوش کردن چهره شهر مشکلات و بیماری‌هایی را برای شهروندان به وجود می‌آورد.

 

«محسن کعبی» جوان 27 ساله ای است که مورد حمله سگهای ولگرد قرار گرفته و به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: ساعت هفت صبح هنگام عزیمت به محل کار خود مورد هجوم سه سگ ولگرد در منطقه حصیرآباد شدم که آسیب جدی به پاهایم وارد شد و اگر کارکنان پاکبان شهرداری در آن منطقه حضور نداشتند معلوم نبود چه به سر من می آمد، خوشبختانه با مراجعه به بیمارستان جراحاتم مداوا شد.

 

«فاطمه حزباوی» 35 ساله متاهل و دارای دو فرزند و ساکن کوت عبدالله است، او به خبرنگار شبستان می‌گوید: ساعت  21 جهت خرید مقداری تنقلات برای فرزندانم به مغازه رفتم که ناگهان تعداد زیادی سگ به من حمله ور شدند که خوشبختانه با حضور همسایگان آسیب جدی به بنده وارد نشد اما دیگر هیچگاه تنها به خارج از خانه نخواهم رفت.

 

انتقال بیماری کیست هیدانیک از طریق پسماند سگ های ولگرد

یک فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می گوید: یکی از مشکلات اهواز وجود سگ های ولگرد است که سبب بروز مشکلات متعددی برای شهروندان شده است؛ در گذشته پیشنهادات بسیاری همچون عقیم کردن و یا آماده سازی سایتی برای جمع آوری این سگ ها ارائه شده بود اما متاسفانه به نتیجه ای نرسید.

 

«سمیرا صدری» می افزاید: امروز چیزی که ما در سطح کلانشهر اهواز مشاهده می کنیم واقعیتی غیر از این است که گفته شده، امروزه وجود سگ های ولگرد ترس، رعب و وحشت را برای شهروندان به بار آورده و در هر منطقه که تردد می شود شاهد تعداد بسیاری از سگ ها هستیم که خطر حمله به شهروندان را دارد.

 

وی با بیان اینکه بازپسماندهای این سگ ها بیماری به نام کسیت هیدانیک را به وجود می آورد اضافه می کند: اهواز نباید به یک شهری با چهره ناسالم تبدیل شود، از این رو مسئولان باید نسبت به جمع آوری سگ های ولگرد اقدام کنند

 

لزوم اجرای طرح ساماندهی سگ‌های بدون صاحب توسط شهرداری‌ها

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز در گفت وگو با خبرنگار شبستان عنوان می کند: از استانداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها نیز خواسته شده بر اجرای صحیح مفاد این دستورالعمل نظارت دقیقی به عمل آوردند و در صورت تخطی از ضوابط دستورالعمل‌ با خاطیان برخورد قانونی ‌صورت گیرد.

 

«سید ناصر موسوی نژاد» تصریح می کند: تمامی شهرداری‌ها موظفند دستورالعمل ابلاغی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در سال ۱۳۸۷ در زمینه ساماندهی و کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب به روش زنده‌گیری در محدوده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را با جدیت و به‌طور دقیق رعایت و پیگیری کنند و در صورت تخطی از آن با خاطیان برخورد قانونی و قاطع می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در راستای تحقق بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری مبنی بر وظیفه‌مندی شهرداری‌ها در جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و ساماندهی حیواناتی که در شهرها بدون صاحب هستند از شهرداری ها خواسته شده که این دستور العمل را به صورت دقیق اجرا کنند ادامه می دهد: به منظور ارتقای سلامت و بهداشت شهروندان و همچنین رعایت اصول حقوقی در برخورد با حیوانات بدون صاحب، از شهرداری‌ها خواسته شده این دستورالعمل را به طور دقیق اجرا کنند.

 

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز ابراز می کند: در اردیبهشت امسال هم اهمیت این موضوع مجددا طی بخشنامه ای به استانداری‌ها و شهرداری‌های سراسر کشور ابلاغ شده و در آن بر لزوم اجرای جدی و دقیق تمامی مفاد دستورالعمل ابلاغی با رعایت حقوق حیوانات و پرهیز از برخوردهای غیراصولی و تطبیق اقدامات و برنامه‌های در دست انجام با دستورالعمل مذکور و تشکیل مستمر کارگروه ساماندهی حیوانات ناقل بیماری به انسان در سطح استان و شهرستان با حضور فعال تمامی اعضا تاکید شده است.

 

رهاسازی ماهانه 60 قلاده سگ عقیم شده

وی همچنین بر بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای غیردولتی و تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در موضوعات اجرایی طرح که در زمینه نگهداری، درمان، غذارسانی، عقیم‌سازی و ... تاکید می کند و می گوید: با بهره گیری از پیشنهادات سازمان های مردم نهاد شکر در فضای سایت دفن زباله صفیره کلانشهر اهواز برای عقیم سازی سگ های بدون صاحب مرکزی به وسعت هفت هزار متر و اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون ریال اختصاص داده شده و تجهیز آن کامل شده و ماهانه ۶۰ قلاده سگ ضمن عقیم سازی و پس از بهبودی کامل و پلاک کوبی، رهاسازی می شوند.

 

موسوی نژاد با بیان اینکه همچنان با وضعیت ایده آل در این زمینه فاصله داریم یاد آور می شود: چنانچه سایر دستگاه های دولتی مانند فرمانداری، ناجا، بهداشت، محیط زیست، دامپزشکی و علوم پزشکی بیش از پیش کمک کنند می توان با ایجاد کارگروه تخصصی متشکل از حقوقی، آموزشی، فرهنگی، نظارتی و فنی از دستگاه های دولتی و سمن ها به منظور کنترل جمعیت سگ ها اقداماتی مانند استعدادیابی آنها جهت امور نگهبانی، کنترل بحران ها یا شناسایی افراد به عمل آید.

 

بنابراین با توجه به گفته فوق وجود سگ های ولگرد علاوه بر این اینکه تهدید و معضلی برای شهروندان شده چالشی مهم برای از بین بردن این مشکل را برای مسئولان شهری به وجود آورده است، هرچند که برای از بین بردن این معضل لازم است همه دستگاه ها اعم از دولتی و مردمی کنار یکدیگر حضور یافته و سگ های ولگرد بر اساس برنامه ریزی دقیقی ساماندهی شوند.

 

کد خبر 986826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha