امامزاده علی اکبر (ع) نگینی در دل کوه های اسلام آباد غرب

خسروانی، گفت: پیش از آنکه ساکنان فعلی محل در این منطقه ساکن شوند، بقعه‌ای سنگ چین در محل اسکان ترکان شاهسوند وجود داشته که مورد احترام آنان بوده آنها از این محل کوچ می‌کنند و بدره‌ای‌ها جای آنان را می‌گیرند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، بنای امامزاده سيد علی اكبر(ع) يكی از صدها بنای مذهبی استان كه در روستای «بدره ای»، از توابع شهرستان اسلام آباد غرب قرار دارد.

 

تاريخ اين بقعه متبركه به پيش از سكونت مردم اين روستا بر می گردد، زيرا در زمان تركان «شاهسوند»،كه در اينجا زندگی می كرده‌اند، بقعه به صورت خاك و سنگ چين وجود داشته و پس از كوچ آن ها از اين محل، مردم حاضر بدره ای در چند نسل حدود ۴۵۰ سال است كه در اين روستا ساكن می‌باشند و از آن زمان تا به امروز، سنگ چين بقعه چندين بار تغيير كرده است.

در سال ۱۳۲۰ توسط حاج« پاشا شهبازخان» محل اين بقعه با سنگ‌تراش و سقف شيروانی درست می‌شود اما بعد از مدتی چون بقعه بادگير بوده، شيروانی سقف را خراب می‌كند. وحاج پاشا شهبازخان مجددا بنای بقعه را با آجر و آهن بازسازی و سقف آن را نيز طاق می‌زند و تا سال ۱۳۷۷ بنا به همان صورت پابرجا بوده است.

 

وی سیدی جلیل و شریف و از بزرگان سادات دینور به شمار می آید که همراه برادر خود امیرکا که از طبرستان به آنجا مهاجرت ‏نمودند، اکثر بنی اعمام او در طبرستان مقام نقابت (سرپرستی سادات) امامت جماعت و وزارت سادات علوی مانند حسن بن زید ‏داعی کبیر، محمد بن زید، حسن بن قاسم داعی صغیر، حسن بن علی الاطروش (ناصر کبیر) را به عهده داشته اند، ظاهراً به علل ‏گوناگون و اختلاف بین سادات به مناطق دیگر، از جمله دینور، کرمانشاه امروزی مهاجرت نموده اند.‏

حمید خسروانی رئیس اوقاف شهرستان اسلام آباد غرب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: امامزاده سید علی اکبر نیز از دومان شریف حسنی است که در قرن سوم و چهارم هجری باعث تشیع اهالی طبرستان شده و ‏پیوسته نشر معارف اهل بیت (علیهم السلام) را در ایران بسط و گسترش داده اند.

 

وی افزود: در اواخر سلسله قاجاريه، بنا را مردم به صورت چهار ديواری با سنگ و كاه گل درست می‌كنند.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان اسلام آباد غرب تصریح کرد: در سال ۱۳۷۷ با كمك مالی مردم روستای بدره ای مرمت اساسی از اين بقعه متبركه صورت می‌گيرد و نه تنها مردم روستای بدره‌ای بلكه مردم شهرستان اسلام آباد غرب و روستاهای اطراف و زائرين ديگر كه از جاده اصلی می گذرند با ديدن اين بقعه متبركه به زيارت آن می‌شتابند.

 

خسروانی در پایان گفت: نسب شریف امام زاده سید علی اکبر روستای بدره ای اسلام آباد غرب با هفت واسطه به امام حسن مجتبی (علیه السلام) منتهی می شود.

 

کد خبر 986978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha