مهجوریت پیوند خوشنویسی و مسجد

هنر خوشنویسی و جایگاه این هنر در حوزه اندیشه اسلامی مقوله ای که به برقراری ارتباط و تعامل بین فعالان این مراکز دینی و فرهنگی نیاز دارد که چنین همکاری بین هنرمندان این عرصه و مراکز فرهنگی مساجد در انتقال پیام و بیان جلوه های هنری لازم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، خوشنویسی یکی از رشته های هنری اثرگذار و جذاب است که ارتباط معنایی با مساجد و سایر مراکز دینی دارد و از آن در معماری این پایگاه ها با کاشی نگاری ها استفاده می شود.

 

علاوه بر کاشی نگاری ها، انتقال پیام با استفاده از این روش هنری برای همگان روشن و مورد اقبال عمومی نیز می باشد اما کمتر از ظرفیت هنرمندان برای این کار و اتفاق اثرگذار استفاده شده است.

 

هنری که به اعتقاد کارشناسان برآمده از دل و با اخلاص وجود است باید با حوزه دین و اندیشه پیوند ایجاد کند و پیام های انسان دوستانه و ارزشمند بزرگان مذهب را با نگارش دلربا و دلنشین هنرمندان خوشنویس در جامعه عرضه و در عرصه بین الملل نیز جذابیت ایجاد کند.

 

بسترسازی چنین اتفاقی به ایجاد تعامل بین نهادهای فرهنگی مساجد و هنرمندان، انجمن خوشنویسان و برگزاری رویدادهایی در این حوزه به مناسبت های مختلف نیاز است.

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد در گذشته با برگزاری جشنواره ای با عنوان محراب قلم در این حوزه اقداماتی انجام داده اما این حریان سال هاست متوقف شده و اگرچه کانون های مساجد مثل سایر عرصه ها به صورت خودجوش وارد شده اند اما ایجاد یک اتفاق ملی بین هنرمندان خوشنویس فعال در حوزه مسجد یک ضرورت غیر قابل انکار است.

 

*حمایت از فعالیت های هنری کانون ها در طرح ایران قوی

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد اصفهان گفت: امسال در قالب طرح ایران قوی از طرح و برنامه های هنری کانون ها با اختصاص امتیاز حمایت می شود.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» افزود: هنرهای تجسمی نقاشی و خوشنویسی از سرفصل های هنری در قالب طرح ترنج می باشد که مراکز دارای ظرفیت این فعالیت های خود را بر روی سامانه بچه های مسجد ثبت کنند.

 

وی از رییس ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های استان اصفهان خواست تا از فعالیت های هنری کانون ها که متناسب با روح مسجد بوده حمایت داشته باشند و ارتباط موثر و کارآمدی بین انجمن های خوشنویسی و کانون های مساجد برای انجام فعالیت های آموزشی و مسابقات در این عرصه ایجاد شود.

 

*اصفهان ‌و ظرفیت های خوشنویسی منحصر

 

اصفهان دارای سوابق درخشانی در حوزه خوشنویسی است و برخی معتقدند که این شهر پایتخت خوشنویسی ایران است اما به رغم این ظرفیت، حال و هوای خوبی در این عرصه حاکم نیست.

 

وجود خوشنویسان برجسته در استان اصفهان فرصت طلایی برای گسترش این هنر خواهد بود اما باید بسترها مثل زمینه سازی پیوند بین مسجد و هنرخوشنویسی برقرار شود.

 

بسیاری از استعدادهای خوشنویسی در مراکز فرهنگی مساجد رشد یافته اند که ضرورت حمایت از این حوزه را تاکید می کند.

 

*نباید نگارش های کامپیوتری جایگزین خوشنویسی شوند

 

یک استاد خوشنویس اصفهانی گفت: نباید نگارش های کامپیوتری جایگزین خوشنویسی شوند بلکه این هنر و فعالیت های هنرمندان خوشنویسی بیشتر فراگیر شود.

 

حسینی با بیان‌اینکه هنر خوشنویسی و نقاشی خطاطی زیبایی و جایگاه خاصی دارد، افزود: روش های ماشینی به این حوزه آسیب زده و موجب مهجوریت در این عرصه می شود.

 

وی حمایت از هنرمندآن این حوزه و برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری را لازم دانست و گفت: هنرمندان خوشنویس ایران در عرصه های بین المللی خوش درخشیده اند و اگر رویدادهای ملی و بین المللی در رده های مختلف سنی برگزار شود رونق جدی در این حوزه خواهیم داشت.

 

*بسترسازی برای پیشرفت هنرجویان آموزشگاهی

 

برگزاری مسابقات و نمایشگاه های خوشنویسی برای افراد صاحب نظر و استاد در این حوزه نوعی رقابت سالم و بستری برای معرفی توانایی آن ها است اما باید زمینه ها برای حضور و مشارکت هنرجویان و افراد تازه وارد اما علاقه مند به این رشته نیز فراهم شود.

 

خوشنویسی با قلم و خوشنویسی با خط تحریر در کنار همدیگر زمینه ساز فراگیری این علاقه مندان به عرصه خط و قلم است و خط خوش به عنوان یک مولفه برتری در بین افراد جامعه جایگاه بیشتری پیدا خواهد کرد.

کد خبر 987024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha