مصرف خودسرانه گیاهان دارویی می‌تواند سبب بروز مسمومیت در انسان شود

شاطرپور با بیان اینکه مصرف خودسرانه گیاهان دارویی افزایش یافته گفت: برخی از گیاهان مانند شوکران، خرزهره، تاتوره، گل انگشتانه و کرچک قادر به ایجاد مسمومیت‌های شدید و حتی کُشنده در انسان و حیوان هستند.

«محمد شاطرپور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دزفول، به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها اظهار کرد: مسمومیت با گیاهان در بسیاری از موارد از نظر شدت نوع خفیف یا متوسط بوده، به طوری که با درمان اولیه، علائم و نشانه‌های مسمومیت کاهش یافته و برطرف می‌شود.

 

کارشناس ارشد سم‌شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: گیاهان تزئینی مانند دیفن باخیا و خرزهره که در باغچه منازل و آپارتمان‌های مسکونی کاشته و نگهداری می‌شوند نیز می‌توانند در صورت مصرف اتفاقی، موجب بروز مسمومیت شوند.

 

وی تصریح کرد: بروز مسمومیت‌های گیاهی در کشاورزان، باغداران، شکارچیان و کارگران مزارع و گلخانه‌ها به علت تماس بیشتر با انواع گیاهان سمی شیوع بیشتری دارد.

 

شاطرپور اضافه کرد: در سال‌های اخیر گرایش مردم به مصرف داروهای گیاهی و گیاهان دارویی افزایش یافته و مصرف ناآگاهانه و خودسرانه بسیاری از گیاهان دارویی می‌تواند سبب بروز مسمومیت در انسان شود.

 

وی عنوان کرد: گیاهان در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از علل مهم بروز مسمومیت‌ها به خصوص در کودکان زیر پنج سال است؛ کنجکاوی و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش‌های مختلف یک گیاه سمی مثل میوه، دانه و برگ از عوامل مسمومیت در کودکان است.

 

کارشناس ارشد سم‌شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول در پایان درباره اقدامات اولیه برای فرد مسموم یاد آور شد: در صورت بروز این نوع مسمومیت باید با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت و بدون اتلاف وقت فرد مسموم به بیمارستان منتقل شود.

 

کد خبر 987078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha