آیت‌الله فاضلیان عالمی وارسته با کرامات ویژه

آیت الله سیدرضا فاضلیان از علمای وارسته استان همدان و امام جمعه سابق ملایر روز دوشنبه (۵ آبان) پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

 به گزارش خبرنگار شبستان از همدان، آیت الله سیدرضا فاضلیان از علمای وارسته استان همدان و امام جمعه سابق ملایر روز دوشنبه ۵ آبان پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

حضرت آيت الله حاج سيد رضا فاضليان در سال ۱۳۰۷ هجري شمسي در محله شالبافان شهر همدان ديده به جهان گشود.

 جدّ پدري ايشان آقا سيد محمود فاضل بود که سلسله جليل القدر فاضليان به ايشان منسوب است و جدّ مادري ايشان آقا سيد علي رضوي که ايشان نيز از علماي زمان خود بود. پدر بزرگوار ايشان مرحوم سيد باقر است.که جواز عمامه را از آيت الله العظمي نائيني و نيز آيت الله العظمي سيد ابوالحسن اصفهاني گرفته بود.

 ايشان در مسأله گويي تبحر خاصي داشته و به اين عنوان مشهور بودند تا آن جا که روز عاشورا هم مسئله مي گفتند و براي اين کار زحمات فراواني را متحمل مي شدند به طوري که گاه پيش مي آمد براي بيان مسأله  رساله هاي متعددي را مطالعه مي کردند.

ايشان شخص با کرامتي بود به طوري که حضرت آيت الله در مورد ايشان مي فرمايند : ديوانه اي زنجيري آمد منزل ايشان و رفتند از آب حوض وضو گرفتند و الحمدلله شفا گرفت و رفت و بعد ها صاحب زندگي شد .

قدوم معظم له براي خانواده همراه با خير و برکت بود به طوري که با تولد ايشان بسياري از مشکلات مالي خانواده  مرتفع گرديد و زماني که ايشان به دنيا آمد پدربزرگوارشان به خانواده فرمودند: پاشنه ايشان را بايد طلا بگيريم، به اين جهت که چند سال اجاره نشين بوديم و با آمدن ايشان خانه خريداري کرديم. منزل پدري ايشان محل رفت و آمد بزرگاني مانند حاج ميرزامحمد دريايي و حاج ميرزامحمدقمي و ديگران بوده است. عمو هاي ايشان نيز از سادات بزرگوار و اهل علم بودند.

 مثل حاج سيد حسين که امام جمعه ملاير درباره ايشان نقل مي کنند که : "ايشان چندين سال در نجف اشرف به تحصيل علم پرداخته اند و از شاگردان آقا ضياءالدين عراقي بودند و تهجدشان هيچ گاه ترک نمي شد و مرقد شريفشان در نجف اشرف است. هم چنين ايشان به انجام مستحبات بسيار مقيد بودند. از جمله خصايص ايشان اين بود که نماز اول وقتشان هرگز به تأخير نمي افتاد و در همدان کلاس درس نيز داشتند و اشخاص زيادي از محضرشان کسب فيض کردند مثل آقا شيخ علي انصاري. تنها کسي که در همدان، معاصر با حضرت آقاي آخوند تدريس داشتند ايشان بودند

." آيت الله فاضليان قبل از ورود به حوزه مدت کوتاهي را جهت امرار معاش در بازار به کار پرداختند اما به زودي از آن دست کشيدند و براي تحصيل به حوزه رفتند و با جديت و پشتکار فراوان مشغول تحصيل شدند.

 خود در اين مورد مي فرمايند: اجناسي را در اختيارم گذاشته بودند که از آن ها نگهداري کنم با خودم فکر کردم که اين چه عمري است که براي فروش جنس مي گذرانم؟ بايد فکري کرد که عمر اين گونه صرف نشود و از آن موقع به فکر تحصيل علم در حوزه علميه افتادم. مسائل معيشتي هم به لطف امام حسين (ع) حل شد. علاقه حضرت آيت الله نسبت به درس و بحث آن گونه بود که ايشان مي فرمايند : پايم جايي گير کرد و به شدت خون مي آمد مي خواستم وارد مسجد شوم شخصي پرسيد با اين پا مي خواهيد وارد مسجد شويد؟ آن موقع متوجه شدم پايم خون مي آيد . در روزگار بلند تابستان ۱۴ ساعت يا ۱۵ ساعت درس مي خواندم از طلوع آفتاب تا مغرب اين درس تمام مي شد، درس ديگري را شروع مي کردم. حضرت آيت الله، "معالم" را نزد آقا شيخ محمد تقي نجفي خوانده، "شرح لمعه" را از محضر دو عالم جليل القدر آقا شيخ محمد حسين بهاري و مرحوم حاج محمد علي دامغاني استفاده نموده. "رسائل و قوانين" را نزد حاج ميرزا آقا دامغاني و "کفايه" را محضر پر نور آيت الله آخوند ملّا علي معصومي همداني تلمذ نمودند و نيز در فلسفه "شرح منظومه" را نزد حاج شيخ ابوالقاسم رباني شاهنجريني خواندند .

ايشان در مورد درس مرحوم آيت الله آخوند ملّا علي معصومي همداني مي فرمايند : کفايه و درس خارج حضرت آيت الله آخوند را شرکت مي کردم، "تفسير" هم جداگانه مي فرمودند، در درس خارج مرحوم آخوند کتاب هايي نظير کتاب الصلاة تدريس مي شد. بنده درس خارج مرحوم آخوند را مي نوشتم.

روايات درس وسائل آقاي آخوند را تحقيق و بررسي مي کردم. حضرت آيت الله در سال ۱۳۳۷ هجري شمسي به عتبات عاليات مشرف و در درس خارج کفايه حضرت آيت الله سيد ابوالقاسم خويي و آيت الله حاج شيخ حسين حلي شرکت کردند.

حضرت آيت الله درمورد هم بحثي هايشان مي فرمايند: از هم بحثي هايم که يادم هست مي توانم به آقاي عبادي امام جمعه اسبق مشهد اشاره کنم. آيت الله فاضليان جزوه ها و رساله هايي را تأليف کرده اند که به چاپ نرسيده است.

 مانند رساله في الحجاب، رساله في الربا، رساله في التداخل الاسباب و المسببات و قاعده عليت. درمورد قاعده عليت مي گويند که روزي با حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني (ره) درباره قاعده عليت صحبت کردم. ايشان فرمودند: مطالب را بنويسيد و بياوريد. بنده هم نوشتم و تحويل دادم. آيت الله فاضل پس از مطالعه نوشتند: "ايشان به مرتبه چشم گيري از اجتهاد رسيده اند و در ادامه نوشتند که خوب نوشتيد ولي مختصر بود. بهتر بود مفصل مي نوشتيد."

 

* الگویی برجسته برای علما و حوزویان

«حجت‌الاسلام محمدباقر برقراری» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر با تسلیت رحلت این عالم بزرگوار ، اظهار کرد: درگذشت این عالم و عارف الی الحق مصیبت جبران ناپذیری است چراکه او از شخصیت هایی بود که از وقتی خود را شناخت با تمام وجود کمر به خدمت در جهت اعتلای حوزه های علمیه و تربیت نسل جوان بست.

 

امام جمعه شهرستان ملایر ببا برشمردن  فضایل اخلاقی  شخصیتی علمی و معنوی ایشان افزود: آیت الله فاضلیان در تهذیب نفس ید طولایی داشت،  ایشان در طول عمر با برکت خویش شاگردان وارسته‌ای را تربیت کرد که امروز این شاگردان در عرصه‌های مختلف تبلیغی و دینی  در حال خدمت به مردم هستند

وی با اشاره به ایشان همواره مراقب  اعمال و رفتار خود بودند افزود: وی عمربا برکتش را  را وقف اسلام قرآن و خدمت به خلق خدا کرد  و سربازی واقعی برای امام زمان (عج) بود ..

امام جمعه ملایر او را الگویی برجسته برای حوزه های علمیه  و همه مردم معرفی کرد و تصریح کرد: همه ما باید ادامه دهنده راه چنین علمای بزرگ و وارسته‌ ای باشیم.

وی به سوابق انقلابی آیت الله فاضلیان اشاره کرد و گفت: با همه شهدای بزرگوار استان همدان و به ویژه شهرستان ملایر ارتباط داشت  و مردم شهرستان ملایر در طول ۳۵ سالی که آیت الله فاضلیان امام جمعه شهرستان بود، علاوه بر بهره مندی از فضائل و اخلاق او در خطبه های نمازجمعه، از مطالب به روز و جدیدش بهره مند می شدند.

 

* اخلاص در عمل و گفتار

حجت الاسلام مهدی بیات نیز د درگذشت حضرت آیت الله سید رضا فاضلیان تسلیت گفت: از اقدامات بارز ایشان  که از سال۱۳۶۱ به عنوان امام جمعه شهرستان ملایر منصوب شد، راه اندازی مجدد حوزه علمیه شهرستان پس از چند سال تعطیلی و تربیت علما و شاگردان برجسته است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ملایر اخلاص در عمل و گفتار این عالم بزرگوار را از خصوصیات برجسته او عنوان و تصریح کرد: آیت الله فاضلیان در تمام برنامه های زندگی اش فقط خدا را می دید و غیر از خدا را از زندگی اش کنار زده بود.

وی با بیان اینکه ایشان اهل فلسفه، عرفان، فقه، تفسیر، فضیلت و اخلاق و از صاحبان کرامت بود افزود/ک  نخستین نماز ظهر عاشورا در شهرستان ملایر به امامت این عالم عالیقدر اقامه شد، و نخستین بار در سال ۱۳۷۲ به همت آیت الله فاضلیان، نخستین مراسم اعتکاف در شهرستان ملایر برگزار شد، تا پیش از آن فقط برخی شهرستان ها از جمله قم این مراسم را برگزار می کردند.

 

قرار است پیکر مطهر ایشان طبق وصیت برای خاکسپاری به مشهد مقدس در کنار حرم رضوی به خاک سپرده شود.

 

کد خبر 987236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha