یک نظام دینی در جامعه با استفاده از عقل و علم می تواند شکل بگیرد

آیت الله عاملی گفت:یک نظام دینی در جامعه، با استفاده از عقل و علم می تواند شکل بگیرد و تفکرات لائیک، نمی تواند به علوم انسانی بپردازد و در زندگی انسان، حکمفرما باشد.

به گزار‌ش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیت الله «سیدمصباح عاملی» امروز(۶ آبان) در با رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب در بحث وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: دو ظرفیت بزرگ علمی و دانشی در جامعه اگر ضمیمه هم شوند و هم افزایی سازنده را در مسیر حرکت انقلاب و پاسخگویی به مسائل روز داشته باشند، شبهات موجود از بین می روند.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه در بحث وحدت حوزه و دانشگاه، باید از جنبه شعاری به عمل وارد شویم و اینگونه نشست ها به جلسات ختم نشوند، گفت: راه اندازی هیئات های اندیشه ورز، مبنای وحدت حوزه و دانشگاه را به صورت مصداقی تحقق بخشیدند.

 

وی با بیان اینکه برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه نیاز است چند مولفه را مدنظر قرار دهیم، تشریح کرد: در جامعه ما، تحول اتفاق افتاده و نظام دینی در آن در حال شکل گیری است لذا دو مرجع علمی و دانشی حوزه و دانشگاه باید به لحاظ ایدئولوژی، معرفت دینی داشته و با اعتقاد به مسیر حرکت تحت نظام دینی هدف و حرکت داشته باشند تا رسالت و حاکمیت دینی در جامعه تحقق یابد.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه برای وحدت حوزه و دانشگاه باید کارهای بنیادی شکل گیرد، خاطرنشان کرد: علوم انسانی با رویکرد اسلامی، کار بزرگی را می طلبد در قالب علوم انسانی، تفکرات غربی و غیر انسانی را القا می کردند البته بحث این نیست که دانش انسانی و عقل انسانی استفاده نشود، بلکه طبق روایات آمده است که « عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً».

 

آیت الله عاملی افزود: یک نظام دینی در جامعه، با استفاده از عقل و علم می تواند شکل بگیرد و تفکرات لائیک، نمی تواند به علوم انسانی بپردازد و در زندگی انسان، حکمفرما باشد.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه بحث معرفت دینی در وحدت حوزه و دانشگاه مهم است، ادامه داد: مولفه دیگر، بحث آموزشی و دانشی می باشد، از این رو که رویکرد این جلسه و همکاری حوزه با دانشگاه علوم پزشکی، بخشی مرتبط با پزشکی دارد و در فقه دینی نیز، شناخت موضوع، رکن اصلی در صدور فتوا است، لذا توجه به این موضوع اهمیت دارد.

کد خبر 987330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha