ایران دارای بالاترین میزان متوسط نرخ روزانه فوتی در میان ۱۳ کشور همزمان است

دهقانی گفت: میزان متوسط نرخ روزانه فوتی کشور نیز از ۶ دهم درصد در شهریور به ۸۳ صدم درصد در مهر افزایش یافته و بدین ترتیب ایران دارای بالاترین میزان متوسط نرخ روزانه فوتی در میان ۱۳ کشور همزمان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدجواد دهقانی» با ارائه آماری از افزایش ابتلا به کرونا  گفت: اطلاعات مستخرج از سامانه «نماگرکووید-19»  نشان می دهد میزان متوسط رشد روزانه مبتلایان کشور از 59 صدم درصد در شهریور به 84 صدم درصد در مهر افزایش یافته و میزان جمعیت کل بیماران کشور با افزایش بیش از 120 هزار نفر در یک ماه گذشته از 425 هزار و 481 نفر در شهریور به 545 هزار و 286 نفر در مهر رسیده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: بنابراین شاهد افزایش روزانه 2 هزار و 500 نفر در شهریور به بیش از چهار هزار و 500 نفر در مهر هستیم و اگر این روند ادامه داشته باشد در آخر آبان جمعیت مبتلایان در کشور به بیش از 700 هزار نفر خواهد رسید.

وی اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد که علیرغم افزایش میزان متوسط نرخ روزانه بهبودی کشور از 55 صدم درصد در شهریور به 65 صدم درصد در مهر، میزان متوسط نرخ روزانه فوتی کشور نیز از 6 دهم درصد در شهریور به 83 صدم درصد در مهر افزایش یافته و بدین ترتیب ایران دارای بالاترین میزان متوسط نرخ روزانه فوتی در میان 13 کشور همزمان است.

دهقانی بیان کرد: میزان متوسط نرخ روزانه فوتی درکشورهای روسیه 83 صدم درصد، ترکیه 77 صدم درصد، برزیل 42 صدم درصد و اسپانیا 39 صدم درصد است.

وی ادامه داد: نتایج و آمار در سامانه «کووید-19» به همراه تحلیل مربوط به 13 کشور همزمان (کشورهایی که انتشار بیماری در آنها تقریبا به طور همزمان پدید آمد) آمده است و کشورهای همزمان عبارت از چین، ایران، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان وایتالیا هستند.

وی اضافه کرد: به منظور تجزیه و تحلیل آماری و دستیابی به نتایج بهتر با استفاده از اطلاعات مستخرج از سامانه «کووید-19» مربوط به 13 کشور همزمان (کشورهای چین، ایران، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان و ایتالیا) در طول هفت ماه گذشته آمار مربوطه ارائه شده است.

دهقانی تاکید کرد: کشورهای فرانسه، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا به ترتیب با 2 و 49 درصد، 2 و 31 درصد و 1یک و نیم درصد بیشترین میزان نرخ متوسط رشد روزانه در مهر را داشته اند.

 دهقانی تاکید کرد: میزان کاهش متوسط نرخ رشد روزانه کشورهای آمریکا، برزیل، روسیه، ایران و پاکستان برای این کشورها  تا شهریور روند کاهشی بوده است ولی از مهر برای همه کشورها (به جز برزیل) این روند ثابت و یا افزایش یافته است که متاسفانه برای ایران که در اردیبهشت کمترین میزان متوسط رشد روزانه در مقایسه با این کشورها را داشت در مهر دارای بیشترین میزان در بین کشورهای یاد شده بوده است.

سرپرست ISC گفت: میزان روند تغییرات متوسط نرخ رشد روزانه کشورهای اسپانیا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آلمان و کانادا در طول 6 ماه گذشته میزان متوسط نرخ رشد روزانه شیوع بیماری عملا از تیر به صورت افزایشی در آمده است و این روند در مرداد و شهریور ادامه یافته و در مهر به بیشترین میزان رسیده است که در واقع از نظر میزان نرخ رشد شیوع بیماری این کشورها به وضعیت پنج ماه قبل یعنی اردیبهشت برگشته اند.

وی افزود: میزان متوسط نرخ رشد روزانه بهبودی در دنیا از یک و 26 درصد در شهریور به 98 صدم درصد در مهرکاهش یافته است با این حال برای ایران میزان متوسط نرخ رشد بهبودی روزانه در شهریور از 55 صدم درصد به 65 صدم درصد در مهرم افزایش یافته است.

دهقانی اعلام کرد: در مهر متوسط نرخ رشد روزانه بهبودی کشورهای کانادا (یک و یک درصد)، آمریکا (89 صدم درصد)، آلمان (72 صدم درصد) و برزیل (68 صدم درصد) وضعیت مناسب تری نسبت به ایران داشته و سایر کشورهای همزمان از جمله روسیه، ایتالیا، فرانسه و غیره دارای متوسط نرخ رشد بهبودی روزانه کمتر از ایران هستند.

وی افزود: البته باید توجه داشت متوسط نرخ رشد روزانه بهبودی علاوه بر اینکه تابعی از میزان رشد و انتشار بیماری است، تابعی از مسایلی نظیر طول درمان استاندارد برای ترخیص بیمار، ظرفیت پذیرش بیمار و امکانات بهداشتی کشورها نیز بوده و نمی توان انتظار داشت که متناسب با افزایش نرخ شیوع بیماری با همان نرخ میزان بهبودی افزایش یابد که با این حال بزرگتر بودن متوسط رشد بهبودی در مقایسه با نرخ شیوع بیماری نشانه کنترل و مقابله و سرکوب بیماری خواهد بود.

 دهقانی با اشاره به نرخ فوتی در ایران گفت: متاسفانه برای کشور ایران میزان متوسط نرخ رشد روزانه فوتی از 6 صدم درصد در شهریور به 83 صدم درصد در مهر افزایش یافته است و بر اساس محاسبات انجام شده ایران و روسیه با این میزان متوسط نرخ رشد فوتی روزانه در مهربیشترین میزان را در میان کشورهای همزمان (ایران، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان، ایتالیا و چین) داشته اند.

دهقانی افزود: میزان متوسط نرخ رشد روزانه فوتی در چهار ماه اول امسال (فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر) از 2 شاخص دیگر یعنی متوسط نرخ رشد روزانه شیوع بیماری و نیز نرخ رشد بهبودی کمتر بوده است در حالی که در سه ماه اخیر (مرداد، شهریور و مهرماه) میزان رشد روزانه فوتی از نرخ رشد بهبودی و میزان رشد شیوع بیماری بیشتر شده است.

سرپرست ISC اضافه کرد: درصورتی که درصد میزان فوتی از تعداد کل بیماران، مورد نظر قرار گیرد ایران با پنج و 75 درصد در جایگاه هشتم دنیا قرار خواهد گرفت و کشورهای مکزیک، ایتالیا و اکوادور به ترتیب با میزان 10 و یک درصد، هشت و 45 درصد و هشت درصد بالاترین میزان درصد فوتی در میان کشورهای دنیا داشته اند.

وی تصریح کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) برای تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته های جدید علمی در مورد ویروس کرونا و کمک به پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و نیز پاسخ دهی مطلوب به همه گیری جهانی، سامانه ISC COVID-19 Visualizer را از ابتدای بروز بیماری راه اندازی کرده است و اطلاعات این پایگاه شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشر شده و پیش چاپ و نیز آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری بر اساس نقشه جهانی از وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا بوده و با جستجو در آن تازه ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان‌شدگان و همچنین نسبت های ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی- مکانی قابل مشاهده است.

دهقانی اعلام کرد: آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.gov.ir/covid19 بوده که از طریق وبگاه اصلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) https://www.isc.gov.ir در دسترس است.

 

 

کد خبر 987636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha