پیشرفت ۱۰۰ درصدی پروژه‌های آبخیزداری گیلان/ اعتبارات استانی و ملی برای اجرای این طرح‌ها اختصاص یافت

اختری از پیشرفت صددرصدی برخی از پروژه‌های آبخیزداری گیلان خبر داد و گفت: اعتبارات استانی و ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و مرتع اختصاص پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «میرحامد اختری» امروز(چهارشنبه، ۷ آبان) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اعتبارات استانی و ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و مرتع‌داری در استان گیلان اختصاص پیدا کرد اظهار داشت: در سال 99 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 15 میلیارد تومان برای پروژه‌های آبخیزداری و یک میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های مرتع ابلاغ اعتبار شد.

 

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان در تشریح اجرای پروژه‌های آبخیزداری استان و میزان پیشرفت فیزیکی این دست از طرح‌ها مطالبی ارائه کرد و افزود: تمام پروژه‌های آبخیزداری سال 98 گیلان از محل اعتبارات استانی تمام شدند و کار اجرای طرح‌ها با پیشرفت فیزیکی 100 خاتمه پیدا کرده است.

 

اختری در مورد پروژه‌های آبخیزداری گیلان که تأمین اعتبار آن‌ها از محل منابع صندوق توسعه ملی انجام شده است هم تصریح کرد: قریب به اتفاق پروژه‌های این بخش به اتمام رسیده‌اند و برخی از آن‌ها که به تناسب افزایش اعتبار بعد از سال 98 یعنی در ماه‌های آغازین سال 99 تامین اعتبار شده و قراردادشان منعقد شد در مرحله پایان کار هستند.

 

وی متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مذکور را بالای 90 درصد اعلام کرد و ابراز داشت: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال 99، 15 میلیارد تومان برای پروژه‌های آبخیزداری و یک میلیارد تومان هم برای اجرای پروژه‌های مرتعداری ابلاغ اعتبار داشتیم از طرفی تمامی پروژه‌های مرتع تعیین مجری شده و در دست اجرا ‌هستند.

 

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اینکه عملیات اجرایی برخی از پروژه‌های بخش مرتع سال 99 استان تا حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند تصریح کرد: پروژه‌های آبخیزداری استان گیلان در سال 99 به واسطه مشکلاتی که در تعیین مجری پیش آمد مقداری دچار تاخیر شدند.

 

*اتمام 10 پروژه‌ آبخیزداری گیلان

«فریور نقوی» نیز در مورد برنامه‌های این اداره کل توضیحاتی ارائه کرد و افزود: چهارشنبه همین هفته پاکت‌های پیشنهادی مناقصه‌گران 10 پروژه‌ای که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال 99 پیش‌بینی شده باز و مجریانشان مشخص می‌شود.

 

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان اجرا و اتمام 10 پروژه‌ آبخیزداری گیلان را جزء اولویت‌های اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری دانست و اذعان کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده از محل اعتبارات استانی و با توجه به تصویب فرمانداران در برخی از شهرستان‌های استان 1/8 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی برای عملیات آبخیزداری و مرتع پیش‌بینی شده است.

 

وی با بیان اینکه به محض ابلاغ موافقتنامه تخصیص اعتبارات یک و هشت دهم میلیاردی استانی عملیات اجرایی پروژه‌های آبخیزداری و مرتعداری مربوطه در دستور کار قرار می‌گیرند اظهار داشت: انتظار ما و نیاز استان گیلان به اجرای پروژه‌های آبخیزداری به عنوان یک پروژه راهبردی در پیشگیری از بحران‌های پیش‌رو بیش از این‌ها است.

 

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان ظرفیت استان برای عملیاتی کردن پروژه‌های آبخیزداری و مرتع را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به کوهستانی بودن، بارش‌های بسیار زیاد باران، تراکم جمعیت انسانی و جمعیت بهره‌بردار از مراتع به ویژه تعداد دامی که در مراتع گیلان چرا می‌کنند می‌طلبد که توجه ویژه‌‌ای به آبخیزداری معطوف شود.

 

نقوی اجرای عملیات پیشگیرانه برای جلوگیری از حساس شدن و آسیب‌پذیری عرصه‌ها به واسطه بارش‌های باران و یا سایر نزولات جوی را از دیگر دلایل اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری خواند و افزود: باید در سطح شهرستان‌ها به بحث آبخیزداری توجه ویژه‌تری مبذول شود تا بتوانیم وظایفی را که بر عهده داریم به موقع به انجام برسانیم.

 

وی اجرای عملیات پیش‌دستانه جهت پیشگیری از وقوع مخاطرات طبیعی از قبیل سیلاب‌ها، رانش و لغزش زمین را وظیفه آبخیزداری اعلام کرد و گفت: بدون شک وقتی این اتفاقات رخ دادند ما عملاً دیگر کاری نمی‌توانیم در زمان وقوع حادثه انجام دهیم بلکه بعد از آن باید در فکر ترمیم خسارات باشیم که قطعاً هزینه‌های بسیار بیشتری را باید در این راه صرف کنیم.

 

نقوی مدیریت مقدار روان‌آب‌ها و کنترل سرعت آن‌ها به موازات کاهش میزان املاحی که از مناطق بالادست به سمت مناطق پایین دست به همراه می آورند را از جمله مزایای اجرای پروژه‌‌های آبخیزداری برای سایر دستگاه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: جلوگیری از بروز سیلاب‌های سهمگین و ایجاد خسارات ناشی از آن از دیگر فواید مهم اجرای این پروژه‌ها است.

 

کد خبر 987658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha