«سرداب مقدس» در حرمین امامین عسکریین + عکس

«سرداب مقدس» در ضلع شمال غربی حرمین امامین عسکریین در شهر سامرای عراق قرار دارد که در میان دوستداران اهل بیت(ع) از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: در شهر سامرای عراق یک سرداب قدیمی در ضلع  شمال غربی حرمین امامین عسکریین قرار دارد که سرداب مقدس یا سرداب غیبت نامیده می شود.

دشمنان شیعه درباره این سرداب می گویند که شیعیان معتقدند که غیبت امام مهدی(عج) از این سرداب آغاز شده است و از این مکان ظهور می کند. اما همه این سخنان دروغ است و شیعیان اعتقاد ندارند که این سرداب مکان زندگی ائمه (ع) و مکان تولد حضرت مهدی(عج) باشد.

 

برهمین اساس، وجود سرداب در منازل ائمه(ع) مسئله طبیعی بوده است، زیرا عراق به جز مناطق شمالی اش دارای دشت آبرفتی است. همچنین سرداب در همه منازل مردم عراق دیده می شود. به طوری که مردم عراق ماه ها در سرداب زندگی و عبادت می کردند.

 

شیخ «ذبیح الله محلاتی» یکی از علمای شیعه درباره نامگذاری سرداب غیبت می گوید: آنچه برخی ناآگاهان به تاریخ می پندارند، شهرت این سرداب به خاطر غیبت حضرت حجت(عج) در این مکان نیست. بلکه به دلیل دیدار برخی از اولیای دین با حضرت مهدی(ع) در این مکان است. همچنین سه نفر از ائمه(ع) در این مکان زندگی و عبادت کردند. به همین دلیل از بقاع متبرکه به شمار می آید.

 

در همین حال، شیخ «نوری» از علمای شیعه در صفحه 43 کتاب «کشف الاستار» دراین باره می گوید: این مکان به دلیل زندگی و عبادت سه نفر از ائمه معصومین(ع) در میان مردم از احترام و قداست ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل مومنان برای زیارت این بقعه تمایل داشتند. برخی نیز با دیدن تمایل مومنان به زیارت از این بقعه به دادن خاک این مکان به زایران در ازای چند درهم اقدام کردند. سپس برخی افراد سودجو چاهی را به نام «چاه صاحب الزمان» حفر کردند و گنبدی با سنگ مرمر روی آن ساختند.

 

اما هیچ کدام از منابع معتبر شیعه به چاه غیبت یا محل غیبت حضرت مهدی(عج) یاد نکردند و این چاه مورد تایید علمای شیعه نیست. به طوری که علمای شیعه این اقدام را بی پایه و خلاف ادب و احترام دانستند.

  

مسئولان حرمین امامین عسکریین با اجرای برنامه توسعه، گنجایش سرداب مقدس را افزایش دادند، به طوری که گنجایش آن به بیش از دو هزار نفر رسیده است.

این سرداب در 15 متری حرمین عسکریین قرار دارد. زایران از طریق پله های متعدد به سرداب وارد می شوند. این سرداب یک در چوبی زیبا و نفیس دارد که متعلق به دوره «ناصر لدین الله» خلیفه عباسی است.

 

بازسازی این سرداب در چند مرحله انجام می شود که نصب پنجره ها و آیینه کاری و کاشی کاری آن درحال انجام است.

این سرداب از مکان های متبرک در میان شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) به شمار می آید. «حسینقلی خان دنبلی» روی این سرداب یک مسجد بنا کرد که به مسجد«صاحب» معروف است. روی این مسجد گنبدی با کاشی های هفت رنگ قرار دارد.

کد خبر 987728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha