ضرورت برنامه ریزی برای توسعه خشکه کاری برنج در گلستان

غراوی گفت: بنا بود در استان بحث خشکه کاری برنج توسعه پیدا کند ولی در سال گذشته چهار هزار هکتارخشکه کاری برنج اتفاق افتاد و امسال به یک هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «میرمحمد غراوی» عصر امروز(چهارشنبه 7 آبان) در شورای برنامه ریزی و توسعه استان گلستان اظهار کرد: کارگروه سازگاری با کم آبی باید براساس مصوبه هیئت وزرا در استان اتفاق می افتاد.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان ادامه داد: سهم بری بخش کشاورزی از آب از همه بخش ها بیشتر است و راندمان و روش های اصلاح کشت و الگوی کشت می تواند در کاهش میزان مصرف آب موثر باشد و  به جای کشت محصولات پرمصرف آب مثل برنج از دیگر محصولات استفاده شود.

 

غراوی بیان کرد: بنا بود در استان بحث خشکه کاری برنج توسعه پیدا کند ولی در سال گذشته چهار هزار هکتارخشکه کاری برنج اتفاق افتاد و امسال به یک هزار و 800 هکتار رسیده و باید برنامه ریزی کنیم که این میزان افزایش پیدا کند.

 

وی افزود: سال گذشته 92 هزار هکتار در استان شالی کشت شد این در حالی است که در ابتدای انقلاب نزدیک به 6 هزار هکتار شالی کشت می شد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان بیان کرد: هنوز به نتیجه مناسبی نرسیدیم که بتوانیم وضعیت مصرف آب در بخش کشاورزی را به شرایط مطلوب برسانیم.

 

غراوی افزود: بنا بود چاه های بخش کشاورزی به کنتور های حجمی براساس  مصوبه هیئت وزیران مجهز شود اما تاکنون کارخانه ای در کشور برای تولید این کنتورها معرفی نشده و در این بخش روند به کندی پیش می رود.

 

وی بابیان اینکه جزو استان هایی هستیم که از منابع آب زیرزمینی بیش از حد استفاده می کنیم و به فکر آیندگان خود نیستیم، بیان کرد: باید برای نیاز آبی بخش های پرمصرف شرب، کشاورزی و صنعت در افق 1425 اقدام شود و باید میزان مصرف کاهش پیدا کند.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان  متذکر شد: یکی از دلایلی که وزارت نیرو مجوز برداشت آب از دریا را نداده است عدم ارائه برنامه سازگاری با کم آبی است و از سویی دیگر مشخص نیست که بتوانیم این برنامه را در استان محقق کنیم.

 

غراوی خاطرنشان کرد: تنها در شهر گرگان و گنبدکاووس طرح فاضلاب ایجاد شد و اگر این تصفیه خانه ها ایجاد می شد این آب ها در چرخه کشاورزی و فضای سبز شهرها مورد استفاده قرار می گرفت و بهره مندی از فاضلاب شهری در بخش کشاورزی نسبت به دیگر نقاط کشور کم است.

 

کد خبر 987799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha