گرانی نهاده های دامی، داد دامداران را درآورده است

در خراسان شمالی بیش از دو میلیون راس دام سبک و ۹۷ هزار راس دام سنگین وجود دارد که در این روزها گرانی نهاده های دامی موجب نارضایتی دامداران شده و از مسئولان مربوطه خواستار توجه ویژه در این راستا هستند تا تولید در استان نخوابد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ در خراسان شمالی بیش از دو میلیون راس دام سبک و ۹۷ هزار راس دام سنگین وجود دارد که در این روزها گرانی نهاده های دامی موجب نارضایتی دامداران شده و از مسئولان مربوطه خواستار توجه ویژه در این راستا هستند تا تولید در استان نخوابد.

 

«محمدعلی فرهادی» یکی از دامداران خراسان شمالی ضمن اعلام گرانی علوفه دستی برای دام های سبک گفت: متاسفانه در این روزها نهاده های دامی چندین برابر افزایش قیمت داشته که در این روزهای پاییزی نمی توانیم خوراک دام را تامین کنیم.

 

وی بیان کرد: نگهداری دام در این روزها به علت افزایش قیمت جو و کنسانتره بسیار سخت شده است.

 

یکی دیگر از دامداران استان که بیش از ۳۰ راس دام سنگین دارد، افزود: متاسفانه در این روزها خوراک دام از جمله جو و کنسانتره و حتی کاه بسیار افزایش یافته و دامداران نمی توانند علوفه دامی تهیه کنند که بعضا مجبور به فروش دام های خود نیز شده اند.

 

«قربان فیروزه ای» افزود: دامداران اگر دام های خود را به فروش برسانند دیگر قدرت خرید دام برای پروار را ندارند و به اجبار باید به کارهای دیگر روی بیاورند.

 

وی با بیان اینکه علوفه دامی یارانه دار کافی به دست دامداران صنعتی نمی رسد، افزود: متاسفانه روز به روز تعداد دامهایمان کاهش می یابد و به علت کمبود نقدینگی، توانایی تامین نهاده ها را نداریم.

 

فیروزه ای از قیمت پایین شیر و گوشت نیز ابراز نارضایتی کرد و افزود: شیر و دام زنده از دامداران با قیمت پایین خریداری می شود اما در بازار با چندین برابر قیمت به دست مصرف کننده می رسد.

 

وی افزود: در سال جاری و همچنین پارسال قیمت دام زنده گوسفند و حتی دام سنگین چندین بار کاهش چشمگیری یافت اما هیچگاه قیمت گوشت قرمز در استان در بازار پایین نیامده است حتی از سایر استان ها نیز با قیمت بیشتری به فروش می رسد.

 

وی تصریح کرد: این در حالی است که دامداران تنها از ناحیه قیمت دام زنده ضرر می کنند اما فروشندگان گوشت حتی قیمت گوشت را نیز پایین نمی آورند.

 

یکی از علوفه فروشان بجنورد هم گفت: متاسفانه قیمت علوفه نسبت به سال گذشته از افزایش زیادی برخوردار بوده است که حتی فروشندگان نیز قادر به خرید علوفه از کشاورزان در سال جاری نبودند چرا که به نقدینگی زیادی نیاز داشتند.

 

«سلمان مطرانلویی» افزود: با توجه به اینکه در اواخر سال گذشته و امسال قیمت علوفه بسیارتغییر کرد و افزایش داشته است بعضا واسطه ها به خرید علوفه دامی اقدام و در انبارها دپو کرده اند که این امر نیز باعث کمبود علوفه در فروشگاه های فروش علوفه شده و حتی باعث گرانی نیز شده است.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه علوفه های دامی در انبارها نگهداری می شود اما اکنون دامداران با کمبود آن مواجه هستند که این امر به دغدغه ای برای این قشر تولید کننده تبدیل شده است.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی هم گفت: خراسان شمالی در زنجیره تولید و ارزش در بخش دام سبک و طیور رتبه ۹ کشور را دارد.

 

«محمد محمدزاده» افزود: استان خراسان شمالی با داشتن افزون بر دومیلیون و ۵۲۶  واحد دامی یکی از  قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.

 

«عبدالله یوسفی» رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم در شورای تنظیم بازار استان گفته بود که امسال ۶۰ هزار و ۳۰۴ تُن نهاده مورد نیاز برای دام و طیور در استان تامین شده که حتی نسبت به میانگین کشور بیشتر تامین کرده ایم.

 

وی افزود: استان با توليد سالانه ۲۰ هزار تُن گوشت قرمز، ۳.۵ درصد گوشت قرمز كشور را تامين مي كند.

 

افزایش قیمت گوشت قرمز در استان سبب شده تا این محصول در بازار متقاضی زیادی نداشته باشد به نوعی سرانه مصرف گوشت قرمز در استان پایین آمده که استاندار خراسان شمالی در جلسه تنظیم بازار که اخیرا برگزار شده، عنوان کرد که مصرف گوشت قرمز در استان به علت افزایش قیمت پایین آمده است.

 

روز گذشته چهارشنبه هم تعدادی از دامداران در اعتراض به نحوه توزیع نهاده‌های دامی در مقابل استانداری خراسان شمالی تجمع کردند که

 

«محمد بدری» مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی در جمع نمایندگان آنان از گسترش شبکه توزیع نهاده های دام در روستاها خبر داد.

 

وی افزود: در نشستی با حضور دستگاه های اجرایی مربوطه، روسای اتحادیه و تعاونی دامداران شهرستان بجنورد و جمعی از نمایندگان دامداران شهرستان، مطالبات و درخواست های دامداران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


 

بدری بیان کرد: تجدید نظر در نحوه توزیع نهاده های دامی، گسترش شبکه توزیع تا روستاها برای جلوگیری از ایجاد صف برای دریافت سهمیه از مصوبات این نشست تخصصی بود.
 

 

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی همچنین گفت: در این نشست مقرر شد با نظارت های لازم از دریافت سهمیه توسط دامداران فاقد دام جلوگیری شود.

 

 

کد خبر 987936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha