محدودیت‌های کرونایی خراسان جنوبی یک هفته دیگر تمدید شد

دهقانی فیروزآبادی گفت: با توجه به تصویب ستاد استانی و تایید ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های ۱۰گانه در شهرهای با وضعیت قرمز استان خراسان جنوبی تا شانزدهم آبان ماه تمدید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمد دهقانی فیروزآبادی» شامگاه (۸ آبان) در گفتگوی زنده تلویزیونی شبکه استانی خاوران با اشاره به روند افزایشی شیوع  ویروس کرونا در خراسان جنوبی اظهار کرد: کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، بازگشایی اماکن و اصناف، برگزاری مراسم ها و دورهمی های خانوادگی از دلایل افزایش شیوع کرونا در استان است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در سطح کشور نیز بیش از ۶ هزار نفر مبتلا جدید شناسایی شد، افزود: در حال حاضر ویروس کرونا جهش  یافته و قابلیت سرایت آن به شدت افزایش پیدا کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جزو استان های کمتر درگیر این ویروس منحوس بوده است، بیان کرد: در جاهایی که پیک شدید بیماری کرونا را پشت سر گذاشته اند اکنون درگیری کمتری با این بیماری دارند اما استان ما چون پیک های قبلی آن بالا نبوده  اکنون با پیک شدید این بیماری مواجه شده است.

 

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی در خراسان جنوبی از ۸۲ درصد کشوری بالاتر بود اما اکنون به ۴۷ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: در حال حاضر میزان نمونه گیری افزایش یافته است و مبتلایان جدید بیشتری شاسایی می شوند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص شناسایی کانون‌های آلوده به کرونا در استان گفت: یک کانون مشخص در استان وجود ندارد و هرکجا که دستورالعمل‌های بهداشتی در آن رعایت نشود، تجمع بیش از سه نفر وجود داشته باشد و تهویه مناسبی برای گردش ویروس وجود نداشته باشد کانون انتشار خواهد بود.

 

تمدید طرح پرستاران

وی با تاکید بر اینکه باید به سه اصل اساسی استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی دست ها برگردیم، افزود: در خصوص تامین نیرو تمام پرسنل پرستاری که در نوبت طرح داشته ایم اکنون به گونه ای است که هیچ کسی در نوبت نیست و بلافاصله جذب می شوند، حتی برای پرستارانی که طرح آنان در حال اتمام است و یا تمام شده نیز این مدت قابل تمدید است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در بحث استخدام نیرو هم مجوز اولیه امسال ۶۹ مورد شامل ۳۸ پرستار، ۱۱نیروی فوریت پیش بیمارستانی، ۱۵ مراقب سلامت و پنج نیروی برای پاراکلینیک بود که از تعداد ۳۸ پرستاری که قرار بود بدون برگزاری مجدد آزمون(انتخاب از نفرات بعدی که در آزمون قبلی حدنساب نمره را گرفته بودند) بکارگیری شوند ۱۵نفر به دلایل شخصی حاضر نشدند بیایند و کارشان را شروع کنند.

 

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: پرستاران بیکاری که تمایل به همکاری دارند در سامانه رشد وزارت بهداشت می توانند ثبت نام کنند و بلافاصله آنان را بکار می گیریم.

 

نیروهای خدماتی مورد نیاز بیمارستان ها تامین شد

وی از  تامین نیروهای خدماتی مورد نیاز بیمارستان های ولی عصر(عج)، رازی و مصطفی خمینی طبس خبر داد و گفت: از باقی مانده مجوزهای وزارت بهداشت منتظر هستیم تا سهمیه استان خراسان جنوبی تا پایان آبان ماه اعلام شود تا در بهمن ماه با برگزاری آزمون این نیروها جذب شوند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا هر مدتی با مشکلاتی مواجه می شدیم که براساس آن تصمیم گیری و در جهت رفع آن اقدام می شد، عنوان کرد: در بحث دستگاه اکسیژن ساز اگر فضای کلی کشور رصد شود بسیاری از بیمارستان ها با مشکل  اکسیژن ساز و افزایش ظریفت آن مواجه هستند.

 

دهقانی فیرزآبادی با اشاره به اینکه هفته گذشته  مشخص شد که ۲ دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان ولی عصر (عج) میزان اکسیژه موردنیاز را نمی تواند تامین کند، افزود: بلافاصله ۲۰۰ کپسول اکسیژن تامین شد تا به تولید اکسیژن این بیمارستان کمک کند.

 

بیمارستان ولی‌عصر بیرجند به زودی مجهز به دستگاه جدید اکسیژن‌ساز می شود

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه نگران تامین اکسیژن مورد نیاز بودیم بلافاصله بیمارستان رازی را زیر بار کرونا آوردیم و از یکم آبان‌ماه بخشی از بیماران بیمارستان ولی عصر(عج) انتخاب و به بیمارستان رازی منتقل شدند.

 

به گفته وی در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ بیمار کرونایی در اورژانس و طبقه پنجم بیمارستان رازی بستری هستند و طبقه چهارم هم برای پذیرش بیماران آماده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: از اوایل شهریورماه انعقاد قرارداد برای خرید دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان ولی عصر(عج) و یکی دیگر از شهرستان آغاز شده و شرکت مربوطه متعهد شده تا پایان آبان ماه دستگاه را به ما تحویل دهد.

 

دهقانی فیروزآبادی در ادامه با اشاره به افزایش موارد فوتی های کرونا در استان تصریح کرد: برخی این افزایش فوتی را به بحث دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان ربط می دهد اما حقیقتا اینگونه نیست؛ هر روز  شاهد شناسایی بیماران جدید و افزایش بستری بیماران حاد تنفسی  و بخش های آی سی یو هستیم و متاسفانه یکی از دلایل اصلی افزایش فوتی ها تاخیر و مراجعه دیرهنگام بیماران است.

 

رد شائبه کمبود تجهیزات پزشکی مقابله با کرونا در بیمارستان‌ها

وی شائبه کمبود تجهیزات بهداشتی و حفاظتی برای مقابله با کرونا در بیمارستان های استان را با قاطعیت رد کرد و گفت: گاهی برخی از همکاران دانشگاه علوم پزشکی در فضای مجازی به این شایعات دامن می زنند که بر ما پوشیده نیست؛ ماهانه ۳.۵ ملیارد تومان برای تامین ماسک، گان، شیلد و سایر ملزومات بهداشتی مورد نیاز پرسنل بیمارستان های استان هزینه می شود اما بحث مدیریت این تجهیزات بهداشتی اهمیت دارد چرا که برخی از همکاران درخواست می کنند که ماسک n۹۵ داشته باشند در صورتی که همه پرسنلی که در بیمارستان مشغول کار هستند نیاز به استفاده از این نوع ماسک ندارند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره تشکیل جلسات ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: هر هفته جلسات ستاد استانی را روز بعد از تشکیل جلسه ستاد ملی کرونا یا ظهر همان روز برگزار ‌کردیم ولی در ۲ هفته گذشته ستاد ملی تشکیل نشده چون شنبه ۲ هفته قبل (۲۶ مهر ماه) روز تعطیل بود و شنبه گذشته (سوم آبان ماه) هم ستاد ملی در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور مقام معظم رهبری تشکیل شد.

 

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه هر هفته به جز روزهای تعطیل جلسه با حضور اعضای ستاد ملی برگزار ‌شده و استانداران و روسای دانشگاه‌ها هم به صورت ویدئو کنفرانس حضور داشتند، ادامه داد: شنبه هفته آینده جلسه ستاد ملی برگزار می‌شود و ستاد استانی هم ظهر همان روز تشکیل جلسه خواهد داد تا ادامه همان مسیر قبلی را در ستاد استانی داشته باشیم.

 

محدودیت‌های ۱۰گانه در خراسان جنوبی ادامه دارد

وی در ادامه بیان کرد: طی سه هفته گذشته با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و مصوبه ستاد استانی، محدودیت‌هایی به وزارت کشور و در واقع به نمایندگان ستاد ملی کرونا پیشنهاد شد که مورد پذیرش قرار نگرفت از جمله دورکاری و حضور ۵۰ درصدی یا دوسومی کارکنان ادارات ولی محدودیت‌های ۱۰ گانه مورد موافقت قرار گرفت و ۲ بار هم در استان خراسان جنوبی تمدید شد یعنی سه هفته (از ۲۰ مهر ماه) را با این محدودیت‌ها پشت سر گذاشتیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با تایید ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های ۱۰ گانه در شهرهای با وضعیت قرمز استان یک هفته دیگر تا شانزدهم آبان ماه ادامه دارد، اما ستاد استانی و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اختیار و مجوز ندارد که بدون نظر و تایید ستاد ملی کرونا تعداد کارکنان ادارات را کم یا اینکه محدودیتی را درباره اصناف اعمال کند.

 

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه کرونا را فقط وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی نمی‌توانند کنترل کنند و حتما باید همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها بخصوص مردم همراهی کنند، گفت: در زمینه محدودیت‌هایی که اعمال شده، انتظار است ادارات و اصناف برای اعمال محدودیت‌هایی که اعلام شده نظارت لازم را داشته باشند و دادستان‌های شهرستان‌ها نیز در مورد کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و نیاز به توبیخ یا پلمب دارد، همراهی کنند تا در کنار هم بتوانیم بیماری را مدیریت کنیم.

 

 

کد خبر 988195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha