امام جماعت مسجد داودقلی زنجان، احیاگر کارکرد مسجد اسلامی در زنجان

الله مرادی، در خصوص رسالت مسجد و فعالیت های مسجد داودقلی زنجان گفت: در این مسجد به همت حجت الاسلام ولایتی، کاردهای مسجد اسلامی، احیا شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، کارشناس رسمی دادگستری استان زنجان در دیدار با امام جماعت مسجد داودقلی زنجان اظهار کرد: شاید در نگاه اول مسجد برای ما فقط مکانی برای نماز خواندن باشد اما در حقیقت مکانی الهی ،سیاسی و اجتماعی است.

 

محمد امین الله مرادی ادامه داد: مسجد از مهم ترین نهاد های جامعه اسلامی با کارکرد های چند منظوره است؛که همواره در طول تاریخ اسلام نقش محوری در شکل گیری تمدن اسلامی و پیشرفت جامعه ایفا کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در صدر اسلام، اولین اقدام پیامبر برای پایه گذاری حکومت اسلامی احداث مسجد بود و ادامه ی راه تا معصومین(ع) مکانی برای عبادت و تجمع سیاسی واجتماعی بوده و بهترین جایگاه علم آموزی و فراگیری قرآن،قضاوت ، اجرای احکام اسلامی و گره گشایی از مشکلات مردم است که مسجد از مکانی برای نمازخواندن تا مرجعی برای حل اختلاف استفاده می شود مسجد محل دوستی، برقراری انس و الفت و ایجاد محبت و رفاقت است.

 

الله مرادی در ادامه به نقش کلیدی امام جماعت در مسجد اشاره کرد وگفت: امام جماعت در کیفیت و کمیت نماز های فریضه و نافله باید سرمشق دیگران باشد، با دیده رحمت ومحبت به همه مردم ومخاطبین داشته باشد همچنین با موعظه حسنه و نگاه و اقدامات اخلاقی اسلامی خطاکاران را تربیت کند.

 

وی خاطرنشان کرد: امام جماعت مسجد باید با روی خوش و مدارا، پذیرای جوانان باشد و در صورت کهولت سن با جوانان ارتباط خوبی داشته باشد. و مهم تر از همه اینکه، بصیر و انقلابی باشد. یعنی آگاهی سیاسی داشته باشد و قطب نمای سالم سیاسی در این زمینه داشته باشد.

 

کارشناس رسمی دادگستری استان زنجان درباره ی اهمیت مسجد در جامعه اسلامی نیز افزود: کارکرد های دینی و سیاسی بالاترین میزان اثر بخشی در جامعه را دارد؛ تا جایی که نمونه موفق آن را می توان در نهضت های دینی و سیاسی تاریخ اسلام مشاهده کرد. سند پیروزی جمهوری اسلامی و دفاع مقدس مدرکی است که نشان می دهد اهمیت مسجد در جامعه اسلامی به اوج خود رسیده است.

 

وی به  قدمت مسجد داود قلی وبرنامه های متنوع آن اشاره کرد و گفت: پیشینه ی مسجد داودقلی زنجان به بیش از 100 سال می رسد؛ این مسجد جزو مسجد های فعال در منطقه بوده و به لحاظ موقعیت جغرافیایی آن این مسجد در مرکز شهر قرار دارد، بطوریکه این مسجد یک مسجد مردمی و فعال بوده و به مسجد انقلابی تبدیل شده است

 

به گفته وی، در این میان و در شهر زنجان حجت الاسلام علی اصغر ولایتی روحانی جوان و فعالی است که بدون داشتن هیچ پشتوانه دولتی و با تشکیل هسته های مختلف از جوانان و افراد علاقمند وارد عرصه خدمات رسانی و احیای کارکرد مسجد اسلامی شده است.

 

الله مرادی اضافه کرد: خدمت رسانی به محرومین در مناطق محروم و حاشیه نشین شهر، روستاهای محروم و دور افتاده، تشکیل گروه های جهادی و هسته های علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی از جوانان، برگزاری دوره های مختلف همانند دوره های قران آموزی، کلاس های علمی و هنری، برگزاری دوره های علمی برای تحقق شعارهای اسلامی و برگزاری دوره های مشاوره حقوقی وحل اختلافات،آزادی زندانیان غیر عمد،رسیدگی به سالمندان نیازمند جامعه اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند، ساخت منزل برای محرومین،ثبت اختراعات جوانان، راه اندازی اردوهای سلامت محور در مناطق محروم تقدیم بسته های معیشتی به خانواده های شناسایی شده تحت پوشش، تنها بخش کوچکی از فعالیت های مسجد داودقلی زنجان بوده است که در سایه مدیریت جناب حجت الاسلام آقای علی اصغر ولایتی است.

 

وی محبوبیت و مقبولیت در بین اهالی محل، اشنایی با کارکرد های مسجد و اشنایی با دانش مدیریت با توجه به وظایف امام جماعت را از خصوصیات امام جماعت مسجد داودقلی زنجان خواند و گفت: وی برنامه های خوبی برای افزایش جذابیت مسجد دارند و همچنین تشکیل هیئت امنای جوان وهمراه یکی از کارهایی است که ایشان انجام داده اند، امام جماعت این مسجد با داشتن روی خوش و خلق نیکو مارا یاد گذشتگان خوبمان می اندازند، همچنین برای رفع موانع جذب جوانان به مسجد اقدامات بسیار زیبایی انجام داده اند؛ در جهت نوسازی مسجد اقدامات و زحمات فراوانی کشیده اند ولی متاسفانه تا کنون نتیجه نداده که انشاالله امیدواریم با پیگیری های مصرانه ی ایشان به نتیجه برسد و ماهم بتوانیم در این راه کمک رسان باشیم.

کد خبر 988362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha