برگزاری ۴۵۸ جلسه کمیسیون‌های تخصصی پزشکی قانونی به صورت ویدیو کنفرانس

مدیرکل امور کمیسیون‌های پزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: با به کارگیری شیوه جدید برگزاری جلسات کمیسیون‌های تخصصی پزشکی قانونی ۴۵۸ جلسه از این کمیسیون‌ها به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شده که مورد استقبال قابل توجه مردم و کارشناسان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، بابک سلحشور مدیرکل امور کمیسیون های پزشکی سازمان با بیان این مطلب افزود: از دی ماه سال گذشته به منظور تکریم ارباب رجوع، جلوگیری از ترددهای غیرضروری و اجرای طرح تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، برگزاری جلسات کمیسیون های نوبت سوم (جلساتی که نیاز به حضور در تهران و کمیسیون مرکزی دارد)، به شکل ویدئوکنفرانس با همکاری چند استان به صورت آزمایشی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بر این اساس در مواردی که نیاز به معاینه و یا حضورارباب رجوع نمی باشد، جلسات کمیسیون به شکل ویدئوکنفرانس برگزارگردید و با توجه به بازخورد بسیار خوب آن و رضایت طرفین پرونده و نیز کارشناسان، این طرح به کل کشور تسری یافت که همزمانی اجرای این طرح با شیوع بیماری کرونا، موجب توسعه بیش از پیش این طرح و افزایش سرعت تسری آن به تمامی استان ها و تشکیل جلسات بیشتر به شکل ویدئوکنفرانس شد.

سلحشور با بیان اینکه با برگزاری جلسات کمیسیون نوبت سوم به صورت ویدئو کنفرانس، تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردیم، اظهار داشت: از آنجا که تردد مردم از استان‌ها به تهران برای حضور در جلسات کمیسیون نوبت سوم (کمیسیون مرکزی) زحمتی دوچندان را برای آنان به همراه داشت و در شرایط کرونا زمینه ساز شیوع بیشتر این بیماری می شد، از ابتدای امسال اعلام کردیم که جلسات کمیسیون نوبت سوم استان‌ها در صورت امکان با اداره کمیسیون پزشکی مرکزی باید به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شود.

به گفته وی این شکل از جلسات شامل مواردی است که نیاز به معاینه و حضور فرد وجود ندارد و کارشناسان با اطلاعات موجود در پرونده و از طریق ویدئوکنفرانس قادر به اظهار نظر کارشناسی هستند.

مدیرکل امور کمیسیون های سازمان افزود: با توجه به بازخورد مناسب و تایید کیفی نتایج جلسات ویدئوکنفرانس کمیسیون نوبت سوم، پا را فراتر گذاشته و جلسات کمیسیون نوبت دوم را نیز به صورت ویدئوکنفرانسی بین استان های همجوار برگزار نمودیم، بنابراین می توان گفت که در حال حاضر جلسات نوبت دوم و سوم کمیسیون های تخصصی سازمان که نیاز به معاینه ارباب رجوع و حضور ایشان در جلسه کمیسیون ندارد به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می شود.

سلحشور افزود: در شش ماهه نخست سال جاری ۴۵۸ جلسه کمیسیون های تخصصی به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شده است که ۲۹۴ جلسه آن مربوط به جلسات استان ها با کمیسیون مرکزی (نوبت سوم) و ۱۶۴ جلسه مربوط به جلسات بین استانی (نوبت دوم) بوده است.

وی با اشاره به اینکه جلسات ویدئوکنفرانسی کمیسیون ها موجب افزایش کیفیت رسیدگی ها نیز شده است، خاطرنشان کرد: این جلسات بر اساس برآوردی که در نیمه نخست سال جاری انجام شد از تردد حداقل یک هزار نفر به تهران برای حضور در اداره کمیسیون مرکزی و ۸۰۰ نفر به استان های همجوار برای شرکت در کمیسیون های نوبت دوم جلوگیری کرده است.

سلحشور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این نکته که برگزاری جلسات کمیسیون بصورت ویدئو کنفرانس، سرعت رسیدگی به پرونده ها را نیز افزایش داده و موجب افزایش خروجی ها از کمیسیون مرکزی شده افزود: با فعال شدن سیستم ویدئوکنفرانس و برگزاری جلسات با این سیستم، پرونده های کمیسیون مرکزی به روز شده است چرا که به دلیل عدم نیاز به حضور فیزیکی و همزمان طرفین پرونده و نیز کارشناسان و رفع مشکلات هماهنگی بین این تعداد افراد، سرعت رسیدگی ها افزایش یافته و در ماه پرونده های بیشتری مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیرکل امور کمیسیون های سازمان پرزشکی قانونی کشور تصریح کرد: مطابق با برآورد صورت گرفته در شهریور ماه سال جاری خروجی ماهیانه پرونده از کمیسیون مرکزی سازمان ۲۳۵ پرونده بود که این رقم پیش از این (قبل از برگزاری جلسات ویدئوکنفرانسی) ۱۱۰ پرونده در ماه بود. این در حالی است که تعداد ورودی های کمیسیون مرکزی همانند ماه های قبل به صورت میانگین ۱۳۰ تا ۱۴۰ پرونده در ماه است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در اداره کمیسیون پزشکی مرکزی چیزی به عنوان پرونده رسوبی وجود ندارد گفت: با افزایش سرعت رسیدگی ها و تشکیل جلسات ویدئوکنفرانسی، پرونده ها به روز شده و ۶۰۰ پرونده ای که در ابتدای سال در نوبت رسیدگی مانده بود، بررسی، پاسخدهی و از دستور کار خارج شده است.

سلحشور در ادامه از برنامه جدید اداره کل کمیسیون های سازمان خبر داد و گفت: یکی از برنامه های جدید این حوزه که به زودی اجرایی می شود استفاده از کارشناسان از طریق ویدئوکنفرانس است. به بیان دیگر در نظر داریم برای تکریم هرچه بیشتر ارباب رجوع و نیز کاهش اطاله دادرسی، در بررسی پرونده ها، از کارشناسان به صورت مجازی استفاده کنیم.

وی مهم ترین دلایل استفاده از کارشناسان به صورت مجازی را تعداد کم کارشناسان کمیسیون در برخی استان های کوچک و نیز برطرف نمودن تداعی سوگیری حرفه ای کارشناسان برای شاکی و یا مشتکی عنه عنوان کرد.

وی در تشریح برگزاری این شیوه از جلسات افزود: در این شیوه پرونده مورد نظر در استان مربوط بررسی اولیه شده است و یک یا دو کارشناس از استان مبدأ از طریق ویدئوکنفرانس با کارشناس یا کارشناسان دیگر از یک استان دیگر (ترجیحا غیر همجوار) پرونده را بررسی می کنند. در این شیوه هم سرعت رسیدگی افزایش می یابد و هم اینکه تصور اشتباه سوگیری کارشناسان در استان های کوچک، با حضور کارشناسان از استان های دیگر برطرف می شود.

مدیرکل امور کمیسیون های سازمان تصریح کرد: در این شیوه دیگر فیزیک پرونده به استان دیگر ارسال نمی شود بلکه تنها اسکن پرونده از طریق سیستم نرم افزار اداری، در دسترس کارشناسان استان دیگر قرار می گیرد ضمن آنکه کارشناس استان مبدا، خلاصه ای از پرونده را در جلسه ارائه خواهد کرد.

سلحشور گفت: در این شیوه کشور به ۵ ناحیه تقسیم شده که هر ناحیه در برگیرنده شش استان است و اجرایی شدن آن، تحولی بزرگ در رسیدگی های کمیسیون و نیز ارتباط موثر بین استان ها به ویژه ارتباط با استان هایی که کارشناسان زبده تر در اختیار دارند، ایجاد می کند.

وی اظهار امیدواری کرد: تا با پایان یافتن موفقیت آمیز مرحله آزمایشی این طرح، پیش نویس نهایی آن از سوی معاونت پزشکی و آزمایشگاهی سازمان تایید و طرح ظرف یک ماه و نیم آینده به صورت رسمی و سراسری اجرایی شود.

کد خبر 988530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha