رزمایش «معیشت، سلامت و معنویت» در مساجد اجرا می‌شود

حجت‌الاسلام ذاکر با اشاره به محورهای رزمایش مساجد در سه محور«معیشت، سلامت و معنویت»، گفت: راه‌اندازی پویش همگانی نیایش، تولید و توزیع اقلام بهداشتی و اجرای رزمایش «مواسات، همدلی، نهضت، تعاون و احسان» از محورهای این رزمایش است.

حجت الاسلام «حجت الله ذاکر» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرایی رزمایش مساجد در سه محور «معیشت، سلامت و معنویت»، اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری خطاب به ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر استفاده از ظرفیت مساجد، بسیج و سایر نیروهای مردمی برای آموزش همگانی و پیشگیری از ویروس کرونا، از بعد از ظهر همان روز مرکز رسیدگی به امور مساجد جلسات و نشست های متعددی را با اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا، سپاه استان تهران و نهادهایی که در این زمینه می توانند با ما همکاری داشته باشند، تشکیل داد.

 

 

 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: در همین راستا به تمامی مساجد استان تهران ابلاغ شد که همه ظرفیت شان را در جهت اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری پای کار آورند، شیوه نامه هایی نیز جهت آموزش همگانی تدوین و به ائمه جماعات مساجد ابلاغ شد.

 

حجت الاسلام ذاکر افزود: مرکز رسیدگی به امور مساجد به ائمه جماعاتی که از بستر فضای مجازی استفاده می کنند و در شبکه های اجتماعی، کانال و گروه هایی دارند، محتواهایی را جهت بحث آموزش مقابله با این بیماری در سطوح مختلف و پیشگیری از این ویروس قرار می دهد.

                                               

وی گفت: در حوزه فضای حقیقی نیز پویش هایی را برای مقابله با این ویروس راه اندازی کردیم. همچنین از نمازگزاران مساجد خواسته ایم که در صورتی که علاقه مند هستند، در پویش تذکر به کسانی که بدون ماسک در جامعه تردد دارند، شرکت کنند و یا به خانواده ها، بروشورهایی در زمینه خود مراقبتی از ویروس کرونا تقدیم کنند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه بر لزوم به کارگیری ظرفیت درمانگاه های مساجد برای مقابله با ویروس کرونا تاکید و تصریح کرد: در تلاش هستیم که از این ظرفیت در حوزه ضدعفونی کردن معابر، محلات و پیشگیری از این بیماری بهره ببریم و به مردم مشاوره های لازم را ارایه دهیم.

 

وی همچنین اظهار کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد، این تسهیل را برای مساجد ایجاد کرده است که با تخفیف مناسب ماسک در اختیارشان قرار دهد تا مساجد نیز این اقلام بهداشتی را بین خانواره های نیازمند از طریق خیریه ها به صورت رایگان و یا با قیمت مناسب توزیع کنند.

 

حجت الاسلام ذاکر با اشاره به راه اندازی پویش «#قدرشناس شماییم»، گفت: این پویش در حوزه سلامت و تقدیر از کادر درمانی و تجلیل از خانواده های معظم شهدای مدافع سلامت در دستور کار قرار گرفته است که در درمانگاه ها با رعایت پروتکل ها در روز میلاد رسول گرامی(ص) این امر هم اتفاق می افتد.

 

وی همچنین به راه اندازی پویش همگانی «#نیایش» اشاره کرد و افزود: در این پویش به مردم توصیه شده است که بعد از نماز ظهر دعای هفتم صحیفه سجادیه و بعد از نماز مغرب و عشا دعای فرج را از منازل قرائت کنند.همچنین به مساجد نیز ابلاغ شده است که این دعاها را در زمان اعلام شده از ماذنه های مساجد پخش کنند، تا فضای معنویت در جامعه بیش از پیش برای دفع این بلا نمود پیدا کند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ابراز کرد: از ائمه جماعات مساجد خواسته شده است، پادکست هایی از صحبت های خودشان در شبکه های اجتماعی، جهت سوق دادن مخاطبان به توسل و استغفار قرار دهند.

 

حجت الاسلام ذاکر تاکید کرد: همچنین، در حوزه معیشتی در ادامه رزمایش «مواسات، همدلی، نهضت، تعاون و احسان» به مساجد ابلاغ شده است که به مناسبت سالروز ولادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و مناسبت های پیشرو بسته های ارزاق، معیشتی و بهداشتی تدارک ببینند و در اختیار خانواده های نیازمند قرار دهند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد اضافه کرد: علاوه بر این، اقدامات و پویش ها، به مسئولین مساجد توصیه شده است که در صورتی که در زمینه تولید اقلام بهداشتی مانند ماسک می توانند، اشتغال آفرینی کنند، ظرفیتشان را  پای کار آورند و برای کسانی که به دلیل این بحران بیکار شده اند، اشتغال ایجاد کنند، تا ضمن ایجاد کار نسبت به توزیع ماسک در میان خانواده های نیازمند نیز تلاش کنند.

 

وی اضافه کرد: سرکشی های مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد به صورت روزانه از مساجد، حاکی از آن  است، که این مراکز عبادی در این زمینه پای کار هستند و با وجود آنکه اقامه نماز جماعت مدتی است، منع شده و برگزار نمی شود، اهالی مساجد به صورت فعال به مردم خدمت رسانی می کنند و خانه های خدا به عنوان یکی از پایگاه های مقابله با این ویروس و یکی از کانون های نهضت تعاون و احسان این خدمات را ارایه می دهند و مرکز رسیدگی به امور مساجد هم در این زمینه نقش تسهیل گری را بر عهده دارد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه «سلامت، معیشت، معنویت» نیز محتواهای چندرسانه ای توسط این مرکز تولید شده است، که از طریق شبکه های اجتماعی در اختیار ائمه جماعات قرار می گیرد، تا در کانال ها و گروه های خودشان منتشر کنند و وظیفه ای را که در این زمینه بر عهده دارند، به خوبی انجام دهند. هدف مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز از تدارک این برنامه ها محقق کردن مطالبات و معنویات مقام معظم رهبری در مقابله با این ویروس است.

 

کد خبر 988719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha