حدیث قابل تاملی که در دفتر امام جمعه بیرجند نصب شده است

مدتی است که در دیدارهای مردمی و مسئولان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی روایت و احادیثی از ائمه اطهار(علیهم السلام) متناسب با نیاز روز جامعه بر دیوار نصب می شود که هفته گذشته نیز شاهد نصب یکی از این احادث در بیت رهبری نیز بودیم.

خبرگزاری شبستان - خراسان جنوبی؛ جواد شریفی نیا - نصب احادث، روایات و آیاتی از قرآن کریم در موضوعات مختلف در بیت رهبر معظم انقلاب از سال های قبل آغاز شده و متناسب با موضوعات روز و شرایط گوناگون تغییر می کند؛ دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز مدتی است که در دیدارهای مردمی و مسئولان از روایت و احادیثی از ائمه اطهار (علیهم السلام) متناسب با نیاز روز جامعه بر روی دیوار حسینیه دفتر استفاده می کند و در هر چند هفته یکبار این احادیث تغییر می کند.

 

اخیرا دو هفته ای است که حدیثی از امام حسین (علیه السلام) « اِعلَموا اَنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَیکُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکُم، فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ؛ بدانید که نیازمندی‌های مردم به شما، از نعمت‌های الهی بر شماست. پس از این نعمت‌ها ملول و خسته نشوید» بر دیوار حسینیه دفتر درج شده است که در این یادداشت اشاره ای کوتاه به مضمون آن شده است.

 

شرح حدیث:

هر نعمتی، شکری خاصّ دارد. این که انسان، مال و موقعیت و آبرو و قدرت داشته باشد و بتواند با خرج کردن آنها در راه یاری و خدمت به مردم، قدمی نیک بردارد، یک «نعمت الهی» است و باید قدردان آن بود، چرا که از این رهگذر، ثواب بسیاری نصیب انسان می شود. وقتی خداوند، این توفیق را به کسی می دهد، باید شب و روز شکر کند که او را واسطه خیر رسانی قرار داده و برای خدمتگزاری به همنوعان پسندیده است. برخی از مراجعات حاجتمندان، خسته می شوند و دیگر برنامه کمک به مردم را قطع می کنند. این نوع ناسپاسی در حق آن نعمت الهی است. کسی که احساس خستگی کند و به ستوه آید، خداوند زمینه این خدمت و یاری را از او می گیرد و به بنده دیگری می دهد. آن که می تواند باری از دوش کسی بردارد، چرا باید باری بر دوش دیگران باشد؟(منبع: حکمت های حسینی)

 

چرا خدمت به مردم!

خدمت به مردم مفهوم وسیع و گسترده ای دارد و همه امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی این روزها درمانی که بالاترین اجر را می تواند داشته باشد، را شامل می شود، واژه های مقدسی مانند گذشت، فداکاری، ایثار و تحمل رنج و سختی در بستر همین واژه زیبا (خدمت) نهفته است.

 

چنانچه بخواهیم از نظر لغوی به آن بپردازیم، واژه «خدمت» از نظر لغوی به معنای پرستاری، تعهد و تیمار؛ انجام عملی از سر بندگی و دلسوزی برای کسی، تعهد و دلسوزی برای کسی بدون چشمداشت، در معنای مشابه کار کردن برای کسی، چاکری و... به کار رفته است اما از نظر کاربردی مفهوم گسترده تری دارد و همه امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی این روزها درمانی که بالاترین اجر را دارد، را شامل می شود.

 

تحریم های ظالمانه دشمنان خارجی از یک سو و خیانت برخی افراد در داخل کشور طی سال‌های مختلف باعث شده تا امروز شاهد سنگین ترین فشارهای اقتصادی بر مردم باشیم، ویروس منحوس کرونا هم در این شرایط، علاوه بر مشکلات اقتصادی، مشکلات روحی را برای مردم و مسئولان به وجود آورده است.

 

شرایط اخیر باعث شده تا فشار مضاعفی بر زندگی مردم و از سوی دیگر بر روی برخی مسئولان از سوی مردم باشد، هر چند مدیریت اشتباه و ناکارآمد برخی مدیران در این شرایط را نمی توان از یاد برد اما آنچه مهم است اینکه مسئولان و مدیران کشوری و استانی نباید در مقابل خواسته های به حق مردم دلسرد و خسته شوند، در جامعه اسلامی، مدیر هم باید تراز انقلاب باشد، یعنی همپای مردم حرکت کند و روش زندگی او هم در حد مردم باشد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی یکی از نمونه های برجسته تقوا و عمل است، از زندگی ساده در منزل استیجاری گرفته تا اتاق ساده موکتی دفتر، مردم وقتی سادگی دفتر ایشان را می بینند، خود را نزدیک تر به نماینده مقام معظم رهبری در استان می بینند و برای خواسته ها و مشکلات خود بدون دغدغه و به راحتی به دفتر مراجعه و حتی با آیت الله عبادی ملاقات می کنند، این سبک زندگی و شیوه و روش برخورد با مردم از سوی یک مسئول و کارگزار نظام باعث دلگرمی مردم و امیدواری بیشتر آنها می شود.

 

 

به نظر می رسد بهتر است در این شرایط سخت، مسئولان تدابیری پیش بینی کنند که مردم بدون مراجعه به ادارات، از طریق فضای مجازی و یا تلفنی بتوانند در ساعتی خاص بدون واسطه با مسئولان صحبت و موضوعات و مشکلات خود را مطرح کنند، نکته ای که تلاش بیشتر و البته صبر و تحمل بیشتری را از سوی مسئولان طلب می کند. موضوعی که مورد تاکید نماینده ولی فقیه در استان قرار دارد و با نصب حدیثی از امام حسین (علیه السلام) با همین مظمون در دفتر، آن را به مسئولان یادآور شدند.

 

 

 

کد خبر 988745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha