اهمیت پیامبر به مسئله خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد

آیت الله شیخ بهایی با استفاده از آیه تطهیر و اشاره به اینکه اهل بیت از هر گونه پلیدی عقیدتی، اخلاقی و عملی دور بودند؛ گفت: اهمیت پیامبر به مسئله خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد.

آیت الله احمد شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم(ص) در خصوص اخلاق خانوادگی آن حضرت گفت: مصادیق برخورد پیغمبر(ص)، یکی با همسرانشان است که عمده آن با حضرت خدیجه(س) است و تا وقتی حضرت خدیجه(س) را داشتند، یعنی تا حدود 50 سالگی با هیچ زن دیگری ازدواج نکردند و رفتار پیغمبر(ص) با حضرت خدیجه(س) به قدری با محبت، مهربانی و فداکاری همراه بود که حضرت خدیجه(س) همه زندگی خود را فدای پیغمبر اکرم(ص) کرد و این نشان دهنده برخورد خوب پیغمبر اکرم(ص) بود.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان ادامه داد: همسرانی که حضرت بعد از 50 سالگی اختیار کردند، هر کدام عمدتاً به دلیل در نظر گرفتن مصالح اسلام بود (یا قانون الهی را اجرا کند و یا باعث ترویج اسلام شود) و با اینکه همسرانشان دارای اخلاق، روحیات و هر کدام از قبیله و طایفه ای با یک روحیات متفاوت بودند اما با همه این ها حضرت آنقدر سازگار بود که خداوند متعال در قرآن کریم مسائلی از برخوردهای پیغمبر و همسران وی نقل می کند.

 

 

وی در ادامه اظهار کرد: در مسئله فرزند هم برخوردهای رسول اکرم(ص) با حضرت زهرا(س)را می دانید که به ایشان احترام می کردند و ....؛ این برخوردها ناشی از احترامی است که به شخصیت حضرت زهرا(س) به عنوان دختر خود و به عنوان سیده النساء العالمین می گذارند و این ها نشان می دهد که در داخل خانه حضرت تفاوتی با بیرون در برخورد با مردم ندارند و تواضع، فروتنی، خیرخواهی و ... را نیز در داخل خانه داشتند.

 

 

آیت الله شیخ بهایی بیان کرد: این ها نشان می دهد که مسئله خانواده در نظر حضرت بسیار مهم است و در اهمیت مسئله خانواده همین قدر بس که در قرآن کریم هر کجا نامی از پیامبران هست، همراه با خانواده است و خداوند آیه تطهیر «اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا» را درباره خانواده ایشان نازل کرده است.

 

 

وی خاطر نشان کرد: «اهل البیت» یعنی اهل آن خانه ای که بیت حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) است و آن ها فرزند، داماد و نوه های پیغمبر(ص) هستند که این خانواده الگو شده و نکته کلیدی و محوری در این خانواده طهارت است؛ پاکی و طهارت از هرگونه رشک و پلیدی؛ چه رشک و پلیدی عقیدتی که شرک، ریا، نفاق است و چه رشک و پلیدی اخلاقی کبر، غرور، تکبر، بخل و خود پسندی و چه رشک و پلیدی عملی که گناه، معصیت و خلاف دستور خدا عمل کردن باشد لذا خداوند متعال آن ها را از هرگونه رشک و پلیدی پاک و اراده کرده که کاملاً با طهارت باشند.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان اینکه طهارت معیار کلیدی یک خانواده است، توضیح داد: در زیارت های معصومین هم می بینیم امتیاز خاص به این خانواده پاک، منسوب است و وقتی می گوییم «اشْهَدُ اَنَّكَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاْصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ» شهادت مى دهم که تو نورى بودى در صلب هاى شامخ و رحم هاى پاکیزه؛ حاکی از اهمیت خانواده، ازدواج و نسل در مسئله اخلاقیات است لذا این اهمیت خانواده در سالروز ولادت پیغمبر اکرم(ص) باید مورد توجه ویژه همه قرار بگیرد.

 

 

وی در خصوص دلیل افضلیت پیغمبراکرم(ص)، بیان کرد: پیغمبر اکرم(ص) اگرچه از نظر تاریخی و فاصله زمانی، آخرین پیامبر است اما از نظر فضیلت اولین است و بین اولین و آخرین، افضل انبیاء، افضل رُسُل و اشرف مخلوقات است و خداوند متعال در حقیقت، پیامبراکرم(ص) را به عنوان اشرف مخلوقات و به عنوان اولین نور مخلوق خداوند متعال می داند و در حقیقت از همه موجودات به خداوند متعال نزدیک تر است و خداوند متعال برای پیغمبر(ص) خود تعبیراتی به کار برده که برای احدی به کار نبرده است و وقتی به جان پیغمبر قسم می خورد که «ای پیغمبر به جان تو قسم، دشمنان تو در گمراهی خود سرگردان هستند» این قسم به جان پیغمبر(ص) نشان دهنده شدت محبت خداوند متعال به پیغمبراکرم(ص) است و نهایت قربی است که پیغمبر اکرم دارد.

 

 

آیت الله شیخ بهایی با استفاده از آیات سوره نجم « ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى» «فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى» یعنی نزدیک شد پس نزدیک تر و تا جايى كه فاصله‌اش به اندازه دو كمان يا كمتر شد؛‌ تصریح کرد: این قرب پیغمبراکرم و نزدیک شدن پیغمبر به خداوند متعال به قدری است که برای احدی از مخلوقات دیگر قابل فهم و تصور نیست و این مطلب هم در روایات، هم در زیارت ها و هم از آیات قرآن استفاده می شود.

 

 

وی در خصوص مقامات معنوی پیامبر اکرم(ص) پیش از بعثت، گفت: در روایت هست که خداوند متعال، اعظم ملائکه را مأمور پیغمبر اکرم کرد و در حوادثی که پیش می آمد پیغمبر را از حوادث حفظ می کرد لذا پیغمبر اکرم(ص) قبل از بعثت هم تحت حفاظت ویژه خداوند متعال بود البته به این معنا نیست که اجبار بود.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان توضیح داد:  پیغمبر اکرم خود با مجاهدت های فراوان اینطور بود که در طول 40 سال دروغی از حضرت شنیده نشد، خیانتی از او دیده نشد به طوری که در بین مردم آن زمان به «امین» مشهور و در سال یک ماه در غار حراء مشغول عبادت بودند اما مأموریتی برای اصلاح جامعه نداشتند اما برای خود و کارهایی که برای مقابله با گناهان و ... داشتند را در حد یک انسان عادی، بهترین وجه را حضرت پیاده می کرد.

 

 

وی افزود: پیغمبراکرم(ص) در مسائل اجتماعی نیز بی تفاوت نبود و در پیمان «حلف الفضول» که در حقیقت پیمانی بود که جوانمردان مکه بستند که جلوی ظلم به زوار خانه کعبه را بگیرند تا از غریبه هایی که می آیند و حامی ندارند، حمایت کنند و پیغمبر هم به این پیمان پیوست و این نشان می دهد که حضرت در مسائل اجتماعی هم مراقبت داشت که تا می تواند جلوی ظلم را بگیرد گرچه به عنوان پیغمبر هنوز مسئولیت نداشت اما هم رابطه با خداوند را به طور قوی داشت و هم در حد یک انسانی که وضعیت را می بینید و عکس العمل هایی باید نشان دهد را داشت و بیشتر به خودسازی و  رابطه با خدا مشغول بود.

کد خبر 988982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha