شکل گیری موسساتی برای مقابله با توهین به مقدسات ضروری است

عارفخانی گفت: در مقابل توهین به مقدسات اسلام باید نهاد ها و موسسات مردمی در دنیای جهان اسلام شکل بگیرند تا احساسات پاک ملتهای جهان اسلام را یکپارچه، هدفمند و با یک شعار واحد هدایت کنند، تا علاوه به نتیجه رسیدن اعتراضات مانع سوء استفاده دشمن شوند.

خبرگزاری شبستان - مشهد - مرضیه وحدت؛ در روزهای اخیر نشریه فکاهی «شارلی ابدو»  اقدام به انتشار دوباره کاریکاتور پیامبر گرامی اسلام نموده است که با حمایت مکرون رئیس جمهور فرانسه همراه بوده است و آن را آزادی بیان نام نهاده است این اقدام باعث شده تا بار دیگر بحث هایی بر سر حد و مرزهای احتمالی «آزادی بیان»، «توهین به مقدسات» و «لزوم تسامح» مطرح شود. اگر چه لانتو، طراح کاریکاتورهای روزنامه لوموند در فرانسه در گفتگو با یورونیوز می گوید: «من دنبال عذرخواهی نیستم بلکه می خواهم مبارزه کنم. همچنان نباید هیچ چیز را ممنوع کنیم، همه موضوع ها باید با آرامش مطرح شوند اما در عین حال باید به دیگران بفهمانیم که هدف ما تحقیر آدمها نیست. واضح است که کاریکاتوریست های دانمارکی و کاریکاتوریست های شارلی ابدو هرگز نمی خواستنند یک میلیارد مسلمان را تحقیر کنند اما ماجرا این گونه درک شد زیرا سوءاستفاده از ماجرا جواب داد.» اما باید دید چرا و با چه هدفی هر چند سال این توهین و اهنت به پیامبر (ص) تکرار می شود؟ در این خصوص گفتگویی داشتیم با «احمد عارفخانی» فعال فرهنگی و رسانه،دانشجوی دکتری علوم ساسی که در ادامه می خوانید:

 

انتشار کاریکاتور پیامبر در فرانسه با چه هدفی است و چرا هر چند سال این توهین تکرار می شود؟

 

در پاسخ به این سوال باید گفت اهداف پیدا و پنهانی در این اقدام وجود دارد و این موضوع باید از زوایای مختلف واکاوی شود تا بتوان به نتایج ملموس تری دست یافت ،اساسا از سالهای قبل در کشورهای مختلف اروپایی از جمله در دانمارک،آلمان،سوئیس،ودر همین فرانسه با عناوین مختلف به پیامبر اسلام(ص) ،قران کریم و مسلمانان  توهین شده است و حتی در مواردی مانند آلمان حمله به زنان محجبه باعث مرگ یک زن مسلمان شد.از این رو می توان گفت این اقدام نشریه شاری ابدو نیز در قالب های مختلف قابل تفسیر و تببین است.

 

اساسا این نشریه تحت عنوان آزادی بیان چندین بار به پیامبر اسلام و قران کریم توهین کرده است که یکی از این دلایل رشد روزافزون اسلام در این کشور اروپایی است، چرا که فرانسه دارای بیش از هفت میلیون مسلمان است و طبق پیش بینی ها رشد اسلام در این کشور نسبت به ادیان دیگر خیره کننده است واین نشریه تلاش می کند با موجی از توهین و اسلام ستیزی شاید بتواند مانع این رشد چشمگیر شود.

 

اما درباره چرایی این اقدام باید گفت تصمیم گیران و تصمیم سازان این نشریه تصور میکنند که با توهین های مکرر موفق می شوند به اهداف پشت پرده خود دست یابند و هر از گاهی با تصورات واهی و اقدامات توهین آمیز قلب دومیلیارد مسلمان را جریحه دار می کنند. 

 

ماهیت این رفتارها در غرب که سابقه قبلی دارد چیست؟

 

همانگونه که در سوال اشاره شده است این رفتار در غرب  مسبوق به سابقه است بویژه در سالهای اخیر بسیار پر رنگ شده است و بویژه اینکه حتی در حوزه سیاسی و انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کشورهای غربی و بویژه در کشوری مانند آمریکا این موضوع تاثیر گذار است، کما اینکه برخی از نامزدهای انتخابات در دوران تبلیغات تلاش می کنند با بیان برخی جملات له یا علیه مسلمان بخشی از آراء  راجذب کنند.

 

چناچه که دونالد ترامپ در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی یکی از گروه‌های مدافع حقوق مسلمانان به عنوان نماد اسلام هراسی معرفی شد.همچنین ترامپ  در دوره گذشته انتخابات امریکا با بیان اینکه مسلمانان باید از ورود به آمریکا منع شوند، از سوی بسیاری از گروه‌های حقوق بشری و همچنین کشورهای مسلمان، مورد انتقاد قرار گرفت.لذا در یک نگاه کلی میتواند گفت ماهیت این رفتار ها سیاسی است و در یک نگاه کلی تر حاکی از اسلام ستیزی و اسلام فوبیا است.

 

وظیفه امت اسلامی در برخورد با این رفتار توهین امیز چیست؟

 

امتهای اسلامی همیشه در این امور و شرایط بیدار بودند و به مراتب جلو تر از حاکمان کشورهای خود  به حرکت های خود جوش دست زده اند و این اقدامات را به هر شیوه و به هر زبان محکوم کرده ا ند .آنچه در این رابطه مهم به نظر می رسد باید نهاد ها و موسسات مردمی در دنیای جهان اسلام شکل بگیرند تا بتواند احساسات پاک وخالصانه ملتهای جهان اسلام را یکپارچه،هدفمند و با یک شعار واحد هدایت کنند.

 

تا هم این اعتراضات و واکنش ها زودتر به نتیجه برسد و هم اینکه مانع سوء استفاده دشمنان و بویژه طراحان پشت پرده این اقدامات و توهین آمیز و بی شرمانه شوند چرا که دشمنان اسلام با بر خی اقدامات تلاش می کنند تصویری خشن و غیر واقعی از اسلام  بویژه برای نسل جوان ترسیم کنند تا به اهداف پشت پرده خود که همان اسلام ستیزی و اسلام هراسی است دست یابند.

 

دولت های اسلامی باید چه اقدامی داشته باشند؟

 

متاسفانه دولتهای اسلامی به دلایل مختلف که در این مجال فرصت پرداختن به آن نیست در موارد اینگونه به شدت ضعیف عمل می کنند و هیج وقت صدای واحدی از دولتهای اسلامی شنیده نشده است.حتی «سازمان همکاریهای اسلامی »هم که نماد و نهاد وابسته کشورهای اسلامی است دست به اقدام تاثیر گذاری نمی زند و دربرخی موارد شاید بیانیه ای صادر کند وشاید همین واکنش ضعیف و سطحی کشورهای اسلامی یکی از عوامل توهین های مکرر نشریات غربی به ساحت مقدس قرآن کریم و پیامبر اسلام(ص) باشد.

 

 

کد خبر 989150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha