سه گروه از افراد به صورت قطعی و یا احتمالی کرونا دارند

پزشک مشاور سلامت و کرونا گفت: برای سه گروه از افراد تشخیص قطعی، احتمالی و یا مشکوک به کرونا داده می شود و هر کدام علامت هایی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر سعید صحبتی در برنامه آنلاین مطب در خانه در ابتدای صحبت خود به انواع کرونا اشاره کرد و گفت: 3 نوع بیماری کرونا داریم که یکی، نوع قطعی است یعنی با انجام تست pcr  ( تست ترشحات حلق و بینی ) با اطمینان تشخیص  داده می شود که آیا فرد به این بیماری مبتلا است؟

 

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا افزود: گروه دوّم کسانی هستند که با توجه به علائم آن ها، ما را قویاً به سمت بیماری هدایت می کند امّا به طور قطع نمی توان گفت به این بیماری مبتلا شده اند؛  مثلاً  فردی که تنگی نفس دارد و با انجام سی تی اسکن شواهدی به نفع کرونا پیدا شده یا فرد در کنار تنگی نفس و تب و لرز به طور ناگهانی حس های بویایی و چشایی خود را از دست می دهد که  برای این دسته از بیماران هم کرونای محتمل تشخیص داده می شود و احتمال وجود بیماری در این دسته افراد زیاد است.

 

 

 

وی ادامه داد: گروه سوّم هم کسانی هستند که برای آن ها تشخیص کرونای مشکوک داده می شود یعنی کسانی که دارای علائم عمومی مانند بدن درد، احساس ضعف و بی حالی و خستگی هستند که به طور قطع نمی توان تشخیص داد به این بیماری مبتلا شده اند، برای  اینکه این افراد خطری برای دیگران نداشته باشند و رفتار غلطی انجام نشود که باعث انتقال بیماری به دیگران شود، بهتر است علائم مشکوک را به حساب  کرونا بگذاریم و فرض بر این باشد که به کرونا مبتلا هستند و اقداماتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات و ماندن در خانه را رعایت کنند لذا برای این دسته از افراد که خطر جدی آن ها را تهدید نمی کند توصیه می شود در منزل بمانند، استراحت کنند، مایعات فراوان مانند دمنوش های گیاهی میل کنند در صورت نیاز از  مسکن های معمولی مانند استامینوفن و ناپروکسن مصرف کنند و در صورت تشدید علائم به سمت پیشرفت، طی 2 تا 3 روز آینده به مراکز درمانی مراجعه کنند که اکثراً هم بهبودی حاصل می کنند.

 

 

 

دکتر صحبتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بروز دانه های قرمز بر روی پوست به همراه علائم دیگر مانند تب و سردرد نشانه های کرونا است؟ بیان کرد: علائم پوستی هم جزو علائم کرونا است که در برخی از افراد ایجاد می شود، مخصوصاً در ماه های اخیر موارد کرونایی که شناسایی می کنیم، عمدتاً به صورت خوشه ای است یعنی در خانواده ها چند نفر از افراد با هم مبتلا می شوند  کمتر خانواده ای پیدا می شود که یک نفر به این بیماری مبتلا شده باشد و بقیه در امان مانده باشند؛ معمولاً فردی که مبتلا می شود اطرافیان و اعضای خانواده هم  مبتلا می شوند بنابراین خوشه های کرونا در خانواده ها شکل می گیرد.

 

 

وی در پاسخ به فردی که پرسید امروز جواب تست من مثبت اعلام شد و از عصری هم دختر 4 ساله ام به خارش گلو دچار شده آیا امکان دارد به کرونا مبتلا شده باشد؟ تصریح کرد: با توجه به علائم موجود احتمال کرونا برای شما قویاً مطرح است احتمال اینکه فرزندان شما هم مبتلا شده اند وجود دارد امّا نمی خواهیم نگرانی و اضطراب ایجاد کنیم؛ معمولاً کرونا در کودکان بسیار بی علامت، خفیف و گذرا است بیشتر باید مراقب بزرگترها، سالمندان و گروه های در معرض خطر باشیم؛ برای کودکان هم مصرف زیاد آب میوه های طبیعی و دمنوش های گیاهی توصیه می شود و علائم را روزانه رصد و در صورت شدت علائم به پزشک مراجعه کنید در کودکان معمولا" بعد از یک هفته بهبودی حاصل می شود.

 

 

وی در پاسخ به کاربری که پرسید 3 روز است دچار آبریزش بینی و ترشحات پشت حلق شدم امّا علائم تب و بدن درد و از دست رفتن حس بویایی و چشایی ندارم آیا این می تواند شروع کرونا باشد؟ گفت: در خیلی از بیماری ها از جمله کرونا و سرماخوردگی ها حساسیت و آلرژی داریم و توصیه می شود روند علائم را طی 2 تا 3 روز آینده رصد کنید اگر این علائم تشدید شد به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

دکتر صحبتی به شخصی 47 ساله ای که دارای بیماری قلبی است و داروهای لوزارتان 25، آ اس آ 80، والفارین، پنتوپرازول40، متازیرو و اتورواستاتین مصرف می کند و نگران کرونا است؛ پاسخ داد: آنچه که صلاح ما و در مقابل ویروس کرونا مهم است سیستم ایمنی است و دشمنِ سیستم ایمنی هم استرس و اضطراب است؛ توصیه می شود با استفاده از  تکنیک های کاهش اضطراب این ترس و نگرانی بیهوده را از خود دور کنید، تغذیه سالم داشته باشید، فعالیت بدنی محدود و معقول با توجه به شرایط جسمی داشته باشید و در صورتی که خواستید مکمل غذایی مصرف کنید توصیه می شود مکمل غذایی ویتامین دی به صورت قرص های 2000 واحدی روزی یکبار یا قرص های 5000 واحدی ماهانه یک بار مصرف کنید، همچنین مصرف میوه جات و سبزیجات تازه، مایعات کافی را در برنامه غذایی بگنجانید، رفت و آمدها را کم و از شرکت در تجمعات دوری کنید.

 

 

 

وی به فردی که پرسید 24 روز از ابتلای همسایه مان به بیماری کرونا می گذرد که در کوچه او را دیدم و با فاصله 4 متری با هم به مدّت 10 دقیقه صحبت کردیم آیا ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشم؟ پاسخ داد: نگران نباشید، اولاً وقتی که بیش از 14 روز از مبتلا شدن فردی به کرونا گذشته باشد یعنی خطری برای اطرافیان ندارد؛ ضمن اینکه فاصله 4 متری داشتید که احتمال انتقال را حتی اگر فرد مقابل شما به کرونا مبتلا باشد به حداقل می رساند و توجه داشته باشید که در فضای باز ، فرد را ملاقات کردید که باعث می شود انتقال را  به حداقل برسد لذا ترس و اضطراب بیهوده نداشته باشید.

 

 

 

دکتر صحبتی به فردی که اطرافیان او به بیماری کرونا مبتلا شده اند و چند روزی است که خود او هم دچار گلودرد و کمر درد شده؛ پاسخ داد: با توجه به اینکه اطرافیان شما به این بیماری مبتلا شده اند باید بپذیریم احتمال مثبت شدن تست شما زیاد  است، در اکثر بیماران کرونایی در فاز اولیه درگیری ریه ندارند و در فاز 2  بیماری درگیری ریه و افت اکسیژن اتفاق می افتد، پس روزانه علائم خود را رصد کنید اگر افزایش تعداد تنفس ها، احساس درد در قفسه سینه و سرفه های شدید داشتید به معنی این است که ریه درگیر شده و نیاز است فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ به طور کلی بیش از 80 درصد موارد این اتفاق نمی افتد و بیماری از فاز اول به سمت بهبودی سیر می کند.

 

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در پاسخ به فردی که گفت 10 روز است در قرنطینه به سر می برم و فقط سرفه می کنم؛ داروهای ضد التهاب مانند آمپول و قرص آزیترومایسین هم مصرف کردم اما این سرفه تمامی ندارد، بیان کرد: اگر علائم دیگری به غیر از سرفه ندارید نیاز به مصرف داروی خاصی نیست این سرفه ها در بیماران تنفسی مانند کرونا و آنفلوآنزا جزو آخرین علائمی هستند که از بین می روند و گاهی بعد از پاک شده علائم دیگر شاهد این هستیم که سرفه ها تا چند هفته باقی می مانند و به تدریج حذف می شوند؛ می توانید از دمنوش های آویشن و شربت دارویی مانند دکسترومتورفان به کاهش این سرفه ها کمک کنید و بعد از 14 روز قرنطینه را پایان دهید.

 

 

 

وی در پاسخ به فردی که پرسید دخترم 15 ساله است؛ روزانه 12 ساعت با لپ تاپ کار می کند دچار ریزش مو و قرمزی چشم شده  چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟ گفت: توصیه می کنم حتما" ورزش نیم ساعته در طول شبانه روز، تغذیه مناسب و مصرف میوه های تازه و ویتامین دار در برنامه داشته باشد، استرس و اضطراب را از خود دور کند، اگر عوامل موثر نبود برای بررسی بیشتر به آزمایش و چکاپ تحت نظر پزشک نیاز است.

 

 

 

دکتر صحبتی به فردی که  توضیح داد خواهرم 2 هفته پیش به کرونا مبتلا شده و من هم پیش او بودم و بعد از او من نیز به مدِت دو روز دچار علائمی مانند چشم درد و بدن درد شدم امّا این علائم هم خوب شدند آیا نیاز است از قرنطینه خارج شوم؟ بیان کرد: اکثر موارد سناریوی کروناهای سرپایی به همین صورت است یعنی فرد ممکن است 2 تا  3 روز علائم خفیف داشته باشد و بعد این علائم تمام شود، امّا معنی آن نیست که آن فرد قدرت شرایط ویروس کرونا را نداشته باشد، ممکن است فرد ناقل ویروس باشد که بدون علامت است و می تواند دیگران را آلوده کند که توصیه می کنم از زمان شروع علائم اولیه حداقل 10 روز  به شرط اینکه طی 3 روز اخیر بدون مصرف داروی تب بُر نداشته باشید و علائم دیگر بیماری در شما محو شده باشد خودتان را قرنطینه کنید.

 

 

 

وی در  خصوص سوالی مبنی بر اینکه آیا خوردن آب نمک و ویتامین د ث برای جلوگیری از کرونا مفید است؟ پاسخ داد: ویتامین د ث تنها ویتامینی است که اکیداً مصرف آن به عنوان مکمل غذایی توصیه می شود، مصرف این ویتامین ممکن است احتمال ابتلا به کرونا را کم نکند امّا ثابت شده که احتمال ابتلا به فرم های شدید کرونا و عوارض بعدی کرونا را به شدّت کم می کند؛ خوردن آب گرم و دمنوش های گیاهی کمک کننده است همچنین غرغره آب نمک رقیق هم موثر و مفید است امّا نه آنقدر که در برخی از گروه های فضای مجازی از آن تبلیغات کاذب می کنند و اما بی تأثیر نیست و دارای فوایدی است.

 

 

 

دکتر صحبتی در مورد زمان قرنطینه برای بیماران کرونایی و سرپایی هم توضیح داد: برای موارد سرپایی و مواردی که در بیمارستان بستری نمی شوند 14 روز از شروع علائم  یا 14 روز از زمانی که تست مثبت می شود قرنطینه باشند و یا 10 روز بعد از شروع علائم به شرطی که طی 3 روز اخیر بدون مصرف داروی تب بُر، تب قطع شده باشد و سایر علائم کرونا هم از بین رفته باشد؛ برای موارد بستری هم، این مدت طولانی تر می شود؛ تقریبا" 17 تا 18 روز نیاز است قرنطینه را رعایت کنند.

 

 

 

وی به فردی که دارای سردرد مزمن و نگران کرونا است؛ پاسخ داد: نگران کرونا نباشید چون این  سردرد شما روند چندماهه دارد و مزمن است امّا در رابطه با این درد باید علت ها بررسی شود، سردردهایی که مربوط به فشار خون بالا یا به صورت تنشی هستند و مربوط به استرس و اضطراب است، سردردهای میگرنی و سردردهای مربوط به سینوزیت هم داریم که همه این ها می تواند به عنوان علت سردرد مطرح باشد که نیاز به معاینه و اقدامات پاراکلینیکی مثل آزمایش است بعد از آن تصمیم گیری و درمان لازم صورت می گیرد.

 

 

 

دکتر صحبتی به فردی که دارای تب و لرز و بدن درد یک ماهه و نگران بیماری مالاریا است؛ پاسخ داد: ما تقریباً در شُرُف حذف بیماری مالاریا هستیم، موارد  بیماری در بیشتر جاهای کشور نداریم و فقط در بعضی از مناطق جنوبی به صورت موردی وجود دارد لذا به پزشک مراجعه کنید و بیشتر بررسی و معاینه شوید.

 

 

 

وی در مورد بی رمقی پاها بعد از یک ماه از گذشت دوره بیماری کرونا که سوال یکی از کاربران بود هم توضیح داد: متأسفانه برخی افراد که از بیماری کووید19 رهایی پیدا می کنند و حال عمومی آن ها خوب می شود این ضعف و بی حالی و بی رمقی تا هفته ها ممکن است در بدن آن ها  باقی بماند و راه کاهش این علائم هم انجام ورزش های سبک و مناسب است، گاهی نیاز به فیزیوتراپی و روحیه خوب است که قوای از دست رفته را جبران کند.

 

 

 

دکتر صحبتی در پاسخ به فردی که پرسید برای بیماران روماتیسم مفصلی، مصرف داروی کورتون با دوز 7.5 تا چه میزان سیستم دفاعی بدن آن ها را ضعیف می کند؟ گفت: مصرف داروهای کورتون دار از مواردی است که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود مخصوصاً کسانی که بیش از 12.5 میلی گرم روزانه مصرف می کنند، دوز 7.5 دوز پائین کورتون است و تأثیر چندانی ندارد امّا لازم است با تغذیه سالم و انجام ورزش و داشتن روحیه خوب سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند ضمن اینکه مصرف میوه های تازه و مکمل ویتامین دی و استفاده از غذاها و میوه های حاوی ویتامین ث کمک کننده است.

 

 

 

وی در پاسخ به کاربری دیگری که توضیح داد 39 سال سن دارم و 12 روز پیش دچار بدن درد شدید، تب و لرز خفیف، ضعف و بی حالی شدید، از دست رفتن حس های بویایی و چشایی شدم و با مراجعه به پزشک آزمایش و اکسیژن خون خوب بود؛ آیا من کرونا داشتم؟ بیان کرد: بر اساس علائم، به احتمال زیاد به بیماری کرونا از نوع خفیف و سرپایی مبتلا شده بودید که خوشبختانه برطرف شده  و حس های بویایی و چشایی بعد از چند هفته و به تدریج بر می گردد.

کد خبر 989161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha