مقوله وحدت در ابعاد ملی و فراملی دارای کارکردهای بسیاری است

حیدری با اشاره به برخی جریان‌های انحرافی که بدنبال فضاسازی و تشدید اختلافات بین شیعیان و اهل تسنن بوده و هستند، گفت:مقوله وحدت، فارغ از آموزه‌های دینی و سفارش قرآن کریم، در ابعاد ملی و فراملی نیز دارای کارکردهای بسیاری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمدرضا حیدری» امروز(۱۲ آبان) در یکصد و یازدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد ضمن سالروز میلاد باسعادت رسول مکرم اسلام(ص) و امام صادق(ع)، اظهارکرد: به همین مناسبت، در تقویم ملی ما و براساس پیشینه و ضرورت، هفته منتهی به ولادت پیامبر(ص)، هفته وحدت نامگذاری شده و هرساله نشست‌های نمادین مختلفی برای وحدت بین فرق مختلف، به ویژه اهل سنت و تشیع در این هفته برگزار می‌شود.

 

رئیس شورای شهر مشهد افزود: مقوله وحدت، فارغ از آموزه‌های دینی و سفارش قرآن کریم، در ابعاد ملی و فراملی نیز دارای کارکردهای بسیاری است؛ تاکنون پیروان این دو مذهب در کنار هم، با اعتماد متقابل و همراهی زندگی کرده‌اند.

 

حیدری با اشاره به برخی جریان‌های انحرافی که بدنبال فضاسازی و تشدید اختلافات بین شیعیان و اهل تسنن بوده و هستند، افزود: در این بین سابقه برخی جاسوسان انگلیسی چون همفر را در این زمینه داریم و همچنین جریان‌ها وابسته به معاندین با ایجاد فضاهای دوگانه همچنان درصدد اختلاف افکنی هستند و متاسفانه شرایط منطقه نیز بسیار ویژه است.

 

وی با محکوم کردن اهانت اخیر فرانسه به ساحت پیامبر عظیم‌الشان اسلام، گفت: در مقابل این توهین، فضاهای خشونت‌باری نیز اتفاق افتاده که هر دو این اتفاقات مذموم و خطاست چراکه ملتهب شدن جامعه جهانی را به همراه داشته و موجب خشنودی تئوریسین ‌های جنگ تمدن‌ها می‌شود.

 

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر لزوم توجه به وحدت و گفتگوی تمدن‌ها، افزود: ولادت پیامبر(ص) فرصت مناسبی برای پرداختن بیش از پیش به سیره نبوی بوده چراکه یکی از نیازهای جدی جامعه امروز ما است.

 

حیدری با بیان اینکه پیامبر(ص)، اتمام مکارم اخلاق را مهمترین محور بعثت خود می‌داند، اظهارکرد: مقوله خلق عظیم و رحمت للعالمین دو نکته کلیدی در موفقیت پیامبر اسلام برای دعوت مردم به دین اسلام بوده است؛ ایشان دعوت خود را بر مبنای اخلاق، حرمت، احترام و مهربانی و محبت پیش برد و به همین دلیل در تاریخ اسلام بسیار برجسته است.

 

وی اظهارکرد: در موضوع رسالت، «ابلاغ مبین» به پیامبر(ص) تکلیف شده و ایشان پیوسته از اجبار و اکراه پرهیز کرده است چراکه در قرآن آورده شده که پیامبر(ص) نگهبان بر مردم نیست و اگر مردم از دعوت دوری جستند و اعراض کردند، مسئولیتی بر پیامبر(ص) وارد نیست.

 

رئیس شورای شهر مشهد استناد به دلیل و حکم و برهان در مواجه با مشرکان وکافران، در فضای مهرورزی و مهربانی را از دیگر ویژگی‌های اخلاقی پیامبر(ص) دانست و گفت: این رافت و عطوفت در کنار قاطعیت در اجرای عدالت ایشان وجه بی‌نظیری از شخصیت نبی مکرم اسلام(ص) را تجلی می‌کند؛ پرداختن به سیره نبوی و چراغ راه قراردادن آن نیازی ضروری برای امروز ما است.

 

حیدری با اشاره به سخن امام‌علی(ع) که پیامبر(ص) را به طبیب سیار تشیبه می‌کنند، گفت: یکی از ویژگی‌های طبیب، ترحم به بیمار است؛ و طبیب سیار به این دلیل قید شده که پیامبر(ص) خود به سراغ مردم می‌رفتند و پیگیر مسائل و مشکلات آنها بودند ولی طبیب در مطب حضور دارد و بیمار به او مراجعه می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: در مواجهه با مشکلات و نارسایی‌های فرهنگی و اجتماعی و دیگر دغدغه‌ها همگی مشترک هستیم و تفاوت در شیوه و روش برخورد با آنهاست؛ برخورد و نحوه مواجه شدن همه ما با مشکلات و نارسایی‌ها باید توام با نگاه محبت‌آمیز و پرهیز از انتقام‌جویی و کینه‌توزی باشد.

 

رئیس شورای شهر با بیان اینکه جامعه امروز ما درگیر گرفتاری‌های داخلی و خارجی و جنگ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی است، افزود: همه باید بر محور فضایل اخلاقی قید شده در سیره نبوی برای حل مشکلات مردم منسجم شویم؛ اختلاف نظر و سلیقه امری طبیعی است، مسیرهای کنترل و رسیدن به تفاهم نیز تعریف شده که باید در این مسیر گام برداشت.

 

حیدری با گرامیداشت ۱۳ آبان، روز دانش‌آموز، گفت: دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند که متاسفانه شرایط کرونا آنها را از فضای جمعی دور کرده و مشکلات متعددی نیز در حوزه آموزش و شرایط اجتماعی داریم که باید درصدد به حداقل رساندن آنها بود.

 

وی گفت: نوع مواجهه آمریکا با ایران و ایرانیان، از گذشته تاکنون روشن بوده که آن هم فشار حداکثری است؛ تحمیل دفاع مقدس، اتفاقات پس از ۲۸ مرداد و نوع دخالت آمریکا در کشور ما و موضع‌گیری و سیاست این کشور با نظام جمهوری اسلامی، رویکردهایی کاملا روشن است و حتی صراحتا موضع تغییر نظام را مطرح کرده‌اند.

 

رئیس شورای شهر مشهد اظهارکرد: شیوع ویروس کرونا سبب شده تا بار مسئولیتی زنان خانه‌دار افزایش پیدا کند و آموزش فرزندان نیز به رسالت ایشان افزوده شود؛ امیدواریم با گشایش فضاها و ارتقاء سطح آموزش و توانمندی‌ها، بانوان بتوانند بیش از پیش به جریان ارتقاء و توسعه کشور کمک کنند.

 

حیدری افزود: وضعیت استان خراسان حاد است و تعداد بستریها به مرز ۲ هزار نفر رسیده است و تعداد افراد بستری مبتلا به ویروس کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۱۱۵ نفر می باشد که این آمار نسبت به هفته گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و آمار مبتلایان به پیک دوم رسیده است.

 

وی با بیان اینکه تجربه پیک دوم شیوع کرونا در مشهد نشان داده که همکاری و مشارکت مردمی تنها راه بهبود شرایط بحرانی کنونی است، تصریح کرد: در شرایط بدبینانه تعداد بستری‌ها به مرز ۵ هزار نفر خواهد رسید که آمار بسیار نگران‌کننده‌ای بوده و ظرفیت بیمارستان‌های مشهد هم کمتر از این است که میتواند منجر به فاجعه جدی شود.

 

 

کد خبر 989376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha