اقتدار و عزت امت اسلامی در گرو وحدت مسلمانان است

آیت الله جعفری، تفرقه افکنی میان مسلمانان را یکی از حربه های دشمن برای ضربه به اسلام عنوان کرد و گفت: بصیرت و آگاهی از اختلاف افکنی و تفرقه میان مسلمانان جلوگیری می کند و باعث ایجاد صلح، دوستی، عزت و اقتدار امت اسلامی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، هفدهم ربيع الاول سالروز برترين و والا مقام ترين بنده محبوب خداوند، خاتم انبياء محمد مصطفي صلي الله عليه و آله و سلم است، پيامبري كه خداوند او را با كلماتي مانند شاهد، مبشر، نذير و سراج منير ستوده است .ونيز در شان او فرموده است: و ما ارسلناك الا رحمة للعالمين. او پيامبر رحمت و درياي مهرباني و تجسم زيبايي ها بود پيامبري كه سنگش زدند ،خاكستر بر سرش ريختند و به او جسارتها كردند ، او در عوض نفرين براي قوم خويش دعا مي كرد. دين او نيز ،دين رحمت و شفقت و مهرباني است.


فضايل آن حضرت را نمي توان درك يا احصاء نمود او كسي است كه در اقرار به ربوبيت خداوند متعال بر اولين و آخرين سبقت گرفت . امام ائمه، حبيب خداوند و در يك كلام مثل اعلاي خداوند سبحان بود.

با توجه به اهمیت موضوع وحدت در جهان اسلام خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با آیت الله «سید حیدر جعفری» نماینده مراجع عظام تقلید و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می خوانیم.

 

وحدت در آموزه های دینی و مکتبی اسلام از چه جایگاهی برخوردار است؟

سالروز میلاد رسول گرامی اسلام و فرزند برومند آن حضرت امام صادق (ع) را به پیروان رسول گرامی اسلام در سراسر عالم تبریک عرض می کنم و با آرزوی رفع شیوع ویروس کرونا این بلای ناگهانی و خانمان سوز و از خداوند متعال درخواست می کنم تا نعمت هایش را بر جهان اسلام ارزانی دارد. در خصوص بعثت رسول گرامی اسلام مباحث زیادی وجود دارد و هفته وحدت و مبعث پیامبر گرامی اسلام از نظر اهل تسنن و اهل تشیع یک نقطه عطف تاریخی است. وحدت برای مسلمانان اهمیت خاصی دارد و همه مردم دنیا نسبت به ولادت و مبعث پیامبر گرامی اسلام یک خاطره خاص تاریخی دارند و اگر آنها را مرور کنیم به نکته های حیاتی در عالم بشریت می رسیم.

 

مولفه های و شاخص های مهم برای حفظ وحدت اسلامی چیست؟

گفتمان امروز جهان اسلام این است که پیرو پیامبر اکرم (ص) هستیم و باید راه و روش پیامبر و سنت ایشان را در زندگی پیاده کنیم. خداوند در آیه شریفه قرآن بیان می دارد از نسل خود و جنس خود به انسان ها رسول و پیامبری را مبعوث کردیم تا آیات و نشانه های خدا را برای شما بیان کند که این نشانه ها به خلقت و معرفت انسان مربوط می شود.

خداوند متعال در آیات قرآن تذکر می دهد که از بین شما برای شما رسولی فرستادم که زبان شما و اخلاق شما را می داند. در ادیان مختلف نیز نسبت به تولد پیامبر اکرم (ص) ختمی مرتبت بشارت داده شده بود و همه پیروان ادیان الهی منتظر به دنیا آمدن پیامبر خاتم بودند. حضرت محمد (ص) مبعوث شد تا دنیا را به سوی بصیرت، آگاهی و سعادت هدایت کند چرا که بصیرت و آگاهی انسان را به اوج سعادت می رساند. بصیرت یکی از مناظر مهم سیر و سلوک الی الله است. مسلمانان باید اختلافات را در قالب مذاکره، مباحثه و نشست های علمی حل کنند و با هم به نقاط مشترک برسند و از تبدیل اختلاف به تفرقه بپرهیزند چرا که دشمنان اسلام همواره منتظر ضربه زدن به اسلام و مسلمانان هستند.

 

وحدت امت اسلامی چه آثار و پیامدهایی برای مسلمانان خواهد داشت؟

اتحاد و همبستگی میان مذاهب اسلامی دسیسه ها و توطئه دشمنان را خنثی می کند. امروز دشمنان اسلام از ابزارها و طرح های جدید برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان استفاده می کنند تا به پیکره اسلام و نظام اسلامی ضربه بزنند. بصیرت و آگاهی از اختلاف افکنی و تفرقه میان مسلمانان جلوگیری می کند و باعث ایجاد صلح، دوستی، عزت و اقتدار امت اسلامی می شود.

حضرت محمد (ص) پیام آور رحمت، صلح و دوستی و مهربانی است و وحدت میان امت اسلامی را از راهبردهای اصلی اقتدار و عزت امت واحده اسلامی می داند. نبی رحمه، رحمه للعالمین القاب پیامبر گرامی اسلام هستند که همه بیانگر رویکرد صلح، صلح دوستی و خیرخواهی و نیک اندیشی دین اسلام است که حضرت محمد (ص) به عنوان پیام آور دین اسلام به تبلیغ ارزش های والای انسانی و اخلاقی و الهی پرداخته است.

 

مسلمانان برای حفظ و تداوم وحدت در جهان اسلام چه وظایفی بر عهده دارند؟

امروز باید فاصله ها را کاهش دهیم و اتحاد و وحدت داشته باشیم تا بر کفر جهانی پیروز شویم. امام علی (ع) خطاب به مسلمانان و در راستای تاکید بر جایگاه وحدت میان مسلمانان می فرمایند با اکثریت هم داستان شوید که دست خدا همراه جماعت است و از تفرقه بپرهیزید که موجب آفت است.

عظمت روح، مقام معنوی و ویژگی های اخلاقی پیامبر رحمت و کرامت به گونه ای است که خداوند متعال در آیه 4 سوره قلم می فرمایند به راستی که تو را خویی والا و اخلاق سترگ است. وحدت امت اسلامی در همه ادیان مورد تاکید پیامبر (ص) بوده است و سیره سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) همه در راستای وحدت میان مسلمانان بوده است.

همان طور که در آیه 21 سوره احزاب نیز آمده است، مسلما برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می کنند که همه اینها بیانگر آموزنده بودن، راهگشایی و هدایتگری گفتار، کردار، سیره و سلوک حضرت محمد (ص) برای تمام بشریت است.

 

دشمنان با اهانت به ساحت مقدس پیامبر (ص) و اسلام چه اهداف و برنامه هایی را دنبال می کنند؟

در طول تاریخ همواره دشمنان و بدخواهان اهانت هایی به ائمه اطهار (ع) و پیامبر گرامی اسلام انجام داده اند و اخیرا نیز برخی مسئولان کشورهای اروپایی و هتک حرمت به پیامبر و اهانت به پیامبر گرامی اسلام که اخیرا توسط رییس جمهور فرانسه انجام شده است، همه بیانگر آن است که دشمنان به جایگاه و اهمیت اسلام و وحدت میان مسلمانان پی برده اند و از گسترش اسلام در دنیا احساس خطر می کنند.

دشمنان با نشر اکاذیب و توهین به اسلام و خاندان پیامبر اکرم (ص) به دنبال تفرقه افکنی میان مسلمانان هستند؛ بنابراین در چنین شرایطی اتحاد امت اسلامی ضروری است و مسلمانان دنیا باید با همدلی و وحدت کلمه توطئه های دشمنان اسلام را در برهه های مختلف نقش بر آب کنند.

دشمنان اسلام با روش ها و شیوه های گوناگون نظیر جریان سازی های رسانه ای، تبلیغات منفی علیه اسلام و مسلمانان، ایجاد گروه های افراطی، تبدیل اختلافات به تفرقه تلاش می کنند تا بین مسلمانان فاصله و تفرقه ایجاد کنند و حرمت اسلام، پیامبر و قرآن را بشکنند و از بین ببرند؛ بنابراین مسلمانان باید هوشیارتر از هر زمان دیگری اجازه ندهند این طرح و برنامه دشمن به ثمر بنشیند.

 

 

 

 

 

کد خبر 989493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha