​ضرورت توسعه شهری متناسب با پدافند غیرعامل

مقدم بر لزوم توجه ویژه به روند ساخت و ساز در شهرها اشاره کرد و گفت: روند ساخت و سازها، توسعه و تراکم شهری باید به گونه ای باشد که در شرایط بحران عکس العمل مناسبی انجام شود.

«صادقعلی مقدم» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: پدافند به معنای دفاع است و اقداماتی که انجام می دهیم یک دفاع غیرنظامی برای ارتقای سطح امنیت جامعه و کاهش آسیب پذیری در برابر آسیب های مختلف است که می تواند بلایای طبیعی و یا انسان ساز را شامل شود.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل گلستان ادامه داد: امروزه موضوع پدافند غیرعامل در بسیاری از کشورها جزو اولویت ها است که نتیجه آن می تواند ارتقای تاب آوری جامعه در برابر  تهدیدها باشد.

 

وی یادآور شد: امروزه تهدیدات شناسایی شده و تهدیدات نوظهور توسط متخصصان امر در لایه های مختلف شناسایی و ارزیابی می شوند و پس از آن اقدامات کارآمدی را برای مواجهه با این تهدیدات احتمالی انجام خواهد شد.

 

مقدم یکی از شاخه های پدافند غیرعامل را پدافند سایبری دانست و ابراز داشت: حوزه وسیع سایبری به طیف گسترده ای از فعالیت ها نیاز دارد و از 14 کارگروه تخصصی که ارزیابی حوزه های مختلف را برعهده دارد یکی از حوزه ها تحت عنوان فناوری اطلاعات به راهبری پدافند سایبری می پردازد و فعالیت های این حوزه را در سطح ملی و استانی برنامه ریزی و اجرا می کند.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل گلستان با بیان اینکه جنگ های جدید در همه حوزه ها اعم از جنگ نرم، بیولوژیک، زیستی و غیره انسان را هدف قرار داده است، افزود: در خصوص کرونا نظرات و تفاسیر متفاوتی وجود دارد اما این ویروس نیز می تواند یک نوع تهدید زیستی و ساخته دست بشر باشد اما این مسئله هنوز اثبات نشده و بررسی آن برعهده کارگروه بهداشت و درمان است.

 

وی تصریح کرد: پدافند غیرعامل حوزه های گسترده ای دارد که یکی از آن حوزه ها، حوزه کالبدی است و در این بخش باید به گونه ای عمل شود که اماکن پرخطر در شهرها در برابر تهدیدات احتمالی اعم از زلزله، انفجار و غیره شناسایی شود.

 

مقدم از توجه ویژه به روند ساخت و ساز در شهرها اشاره کرد و متذکر شد: تلاش ما این است که ساخت و سازها، توسعه و تراکم شهری به گونه ای انجام شود تا در شرایط سخت و هنگام بروز تهدیدات احتمالی، عکس العمل مناسبی انجام شود.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل گلستان با بیان اینکه آن چیزی که در حوادث به ما آسیب می زند شدت حادثه نیست بلکه میزان آمادگی و برنامه ریزی ما در مواجهه با حادثه موردنظر است، یادآور شد: یکی از برنامه ریزی های ما ارزیابی و بررسی مستمر تهدیدات احتمالی در حوزه های مختلف است و رعایت این مهم در شرایط سخت، زمان برگشت پذیری به حالت عادی را کمتر می کند.

 

 

 

کد خبر 989579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha