نگاه مسلمانان به دیگر مذاهب باید نگاه اهل بیتی باشد

حجت الاسلام وحدتی شبیری گفت: نگاه ما به مسلمان از دیگر مذاهب و نگاه مسلمانان دیگر به ما باید تغییر کند، در واقع همه ما به هم نگاه فرامذهبی داشته باشیم و ما باید نگاهمان نگاه اهل بیت (ع) باشد.

خبرگزاری شبستان - مشهد - مرضیه وحدت؛ نامگذاری 12 تا 17 ربیع الاول که به دو روایت اهل تسنن و شیعه میلاد مبارک حضرت رسول اکرم (ص) است به عنوان هفته وحدت، متضمن حکمت ها و نکاتی ظریف است که توجه و التفات به آنها برکات مضاعفی را در بهره مندی از میلاد دردانه هستی، نبی الرحمه و رحمه للعالمین، نصیب مسلمانان و جهان اسلام خواهد کرد. آنچه ضروری به نظر می رسد این است که پیامبر اسلام(ص) از همان آغاز خلقت چون خورشیدی تابان و به تعبیر قرآن کریم چراغ روشنگر تاریخ بشریت را منور به نور هدایت خود ساخته و با تولد آن مکرم خدای متعال مقام کرامت را به دست ایشان اراده فرمود و با کتاب کریم خود تحقق بخشد. به بهانه میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و نام گذاری آن به نام هفته وحدت و ضرروت وحدت بین مسلمانان حجت الاسلام «سيد حسن وحدتى شبيرى» پژوهش‌گر و مدرس حوزه و دانشگاه و رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با خبرنگار شبستان گفتگو داشته است:

 

ویژگی های پیامبر رحمت (ص) چیست؟

 

ضمن تبریک ولادت پیامبر رحمت سخنم را با آیه ای از قران شروع می کنم "لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ" در این آیه چند ویژگی را برای پیامبر (ص) ذکر کرده است یکی اینکه پیامبر رسول و فرستاده خدا است و از پیش خود نیامده و به ایشان ماموریت ویژه برای هدایت بشر داده است و هر چه می گوید سخن خدا است.

 

نکته دوم این که پیامبر تافته جدا بافته نیست رسولی است از خود بشر، مثل بقیه انسان ها است و مانند آنها زندگی می کند اما مراحل کمال را طی کرده است بنابراین بشر می تواند راه او را طی کند چون انسانی مثل پیامبر (ص) به کمال رسیده و این مسیر را طی کرده است بنابراین انسان می تواند این مسیر را طی کند.

 

 نکته سوم اینکه رنجهایی که بشریت می کشد پیامبر (ص) را اذیت می کند و بر او دشوار است بشریت به جایی رسیده بود که دختر را در ابتدای تولدش زنده به گور می کرد، بت پرستی مردم را به رنج می انداخت و اینها پیامبر(ص) را به شدت ناراحت می کرد در روایت است پیامبر (ص) به شدت گریه می کردند وقتی اصحاب علت را پرسیدند فرمودند من ترحم دارم بر بدخت ها و آنهایی که گرفتار گناه و معصیت و راه های انحرافی هستند آیا اینها جهنم را نمی بینند؟ چرا واقعیت دنیا را درک نمی کنند؟ امروز هم آن شرایط حکمفرما است بشریتی که به خاطر حجاب زن مسلمان این قدر او را در رنج قرار می دهد با این همه پیشرفت خود جسارت و اهانت به پیامبران بزرگ الهی را روا می دارند که در روزنامه هایشان به پیامبران خدا جسارت کنند.

 

ویژگی چهارم اینکه پیامبر (ص) حریص بر هدایت مردم بود در مسیر هدایت مردم تحمل کرد که خدوند در قران او را مورد خطاب قرار داد و فرمود: "ما قران را نفرستادیم که تو خود ت را به زحمت بیندازی".

 

ویژگی پنجم پیامبر رحمت این بود که نسبت به مومنان رافت و مهربانی دارد به قدری مهربان بودند که وقتی دید پیرزن مشک آب بردوش می کشد خودش مشک آب را بردوش کشید وقتی یکی از اصحاب خواست که بگیرد گفت خودم می خواهم ببرم. به راستی اگر امروز پیامبر (ص) سر از خاک بردارد و وضع مسلمانان را بنگرد چه خواهد گفت آیا اعتراض نمی کند؟ ایشان خواهند پرسید قرار بود همگی ید واحد باشید چرا انقدر دشمنی بین شما وجود دارد؟

 

وحدت بین مسلمانان چه تاثیری در حل مشکلات جهان اسلام دارد؟

 

حقیقت این است که اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی عنصر اساسی برای راهبرد نظام جمهوری اسلامی است که رهبر معظم انقلاب تصویر نمودند و آن ایده تمدن نوین اسلامی است. اگر می خواهیم تمدن نوین اسلامی شکل گیرد، نخستین عنصر برای تحقق این تمدن اسلام اتحاد و یکپارچگی بین احاد امت اسلامی است.

 

ما برای حکمفرا شدن وحدت چه کاری باید انجام دهیم؟

 

گام نخست این است که نگاه ما به مسلمان از دیگر مذاهب تغییر کند و نگاه مسلمانان دیگر به ما هم تغییر کند و در واقع همه ما به هم نگاه فرامذهبی داشته باشیم ممکن است عالمانی از مسلمین نگاه بدبیانه به طوائف دیگر اسلامی داشته باشند، در طول تاریخ هم بودند ولی ما باید نگاهمان نگاه اهل بیت (ع) باشد.

 

نگاه اهل بیت (ع) به دیگر انسان ها چه نگاهی بود؟

نگاه امام هشتم به دیگر مسلمانان چگونه بود و چقدر با پیروان سایر مذاهب گفتگو می کردند؟ ابو حنیفه دو سال شاگردی امام صادق (ع) می کرد امام رضا (ع) با علمای دیگر مذاهب اسلامی مراوده داشتند و با هم گفتگوی علمی در یک جو تفاهم و مهربانی داشتند. الان نگاه رهبران روشنفکر و مورد اطمینان ما مانند رهبر معظم انقلاب و آیت الله سیستانی به اهل تسنن به گونه ای است که مرجع تقلید شیعه اهل سنت را جان ما خطاب می کند و بالاتر از برادر هستند این تعبیر تعبیر بالایی است اینها تقیه نیست بلکه نگاه اهل بیت (ع) است که دیگر انسان ها را مخلوق پروردگار می دانستند و مورد احترام قرار می دادند. روایتی که اهل بیت (ع) توهین به مقدسات ادیان دیگر داشته باشند و یا به پیروان مذاهب دیگر چه در علن و چه در خفا داشته باشند، نداریم.

 

رفتار حضرت علی (ع) با عایشه در جریان جنگ جمل نشان دهنده این مهم است. امام رضا (ع) از طریق عبدالعظیم حسنی توصیه می کنند و می فرمایند سلام من را به دوستانم برسان و به آنها بگو تمام راههای نفوذ شیطان بر خود را ببندند الان متاسفانه مسلمانان راههای نفوذ شیاطین را در بین صفوف مسلمین باز کردند آنها را راه دادند. اگر مسلمین ید واحده بودند دشمنان هیچ گاه نمی توانستند عناصر بیگانه داعش را در قلب امت اسلامی رسوخ دهند و اگر دفاع از حرم توسط مدافعان حرم اهل بیت (ع) و آن کسانی که ریشه داعش را با جان خود خشکاندند نبود الان ما یک دولت صهیونیستی دیگری در قلب کشورهای اسلامی مثل عراق، سوریه، لبنان و افغانستان داشتیم.

 

اگر آن زمانی که دولت صهیونیستی در قلب امت اسلامی شکل گرفت همین مدافع حرم و شهید سلیمانی ها بودند هرگز صهیونیسم ها موفق نمی شدند پا در قلب مسلمین بگذارند و این گونه دو دستگی ایجاد کنند. متاسفانه با مسلمان ها فاصله گرفتیم امام رضا فرمودند به دوستانم سفارش کن همدیگر را پاره پاره نکنند، بنابرای هر نوع سخن تفرقه افکنانه آب به آسیاب دشمن ریختن است و باید از آن دوری کنیم.

 

در دانشگاه علوم اسلامی رضوی چه کارهایی برای وحدت اسلامی انجام شده است؟

 

در دانشگاه علوم اسلامی رضوی با امکاناتی که در اختیار دارم رشته گفتگو بین ادیان و مذاهب را در این دانشگاه طراحی و اجرا کردم  ما باید به سمت اتحاد عملی گام برداربم اتحاد عملی دولت های اسلامی هم سو در جبهه مقاومت امروز یک ضرورت است، ما باید فراتر از معاهدات مرسوم بین کشورها پیمان های محکم و گام های عملی با اتحاد برداریم.

 

ما می توانیم بین کشورهای اسلامی بازار مشترک و دادگاه اسلامی داشته باشیم که اگر یک دولت اسلامی علیه دولت دیگر طرح شکایت کند امکان برایش فراهم شود و بسیاری از اختلافات کشورهای اسلامی در آن دادگاه رسیدگی شود. ما باید مرکز داوری بازرگانی در سطح کشورهای اسلامی داشته باشیم پول واحد و قانون اساسی واحد و قوانین متحد الشکل در حوزه های مختلف مثل احوال شخصیه داشته باشیم .ما باید رویه های قضایی واحد داشته باشیم و همه این مستلزم گفتگوهای علمی گسترده و استفاده از تجربه های دیگر کشورها است.

 

آیا تشکیل اتحادیه ای شبیه اتحادیه اروپا در ایجاد وحدت می تواند موثر باشد؟

 

اروپاییان بعد از جنگ های طولانی اتحادیه اروپا را تشکیل دادند چرا ما نتوانیم اتحادیه کشورهای اسلامی شکل دهیم  و این برای من یک حسرت است. در طول تاریخ اسلام پیش و بعد از انقلاب اسلامی ایران عالمان بزرگی بودند که در جهت تقریب مذاهب اسلامی گام های مثبت فراوان برداشتند ولی این گام ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شتاب بیشتری پیدا کرد و یکی از اقدامات با برکت در ایران هفته وحدت است که همه ساله برگزار می شود و در این ایام دانشمندانی گفتگو می کنند این گفتگو ها ارزش دارد و باید این گفتگو ها ادامه پیدا کند ولی من معتقد هستم باید به صورت تخصصی روی اینها کار و امکان سنجی شود تا اتحاد جهان اسلام در حوزه های مختلف اقتصادی، حقوقی و سیاسی مورد مداقه علمی قرار گیرد. ما البته همایش هایی در سالهای گذشته برگزار می کردیم و امروز هم امیدواریم این گفتگو ها زمانی به ثمر بنشیند و دستگاه دیپچلماسی کشور ما گام های عملی بیشتری در بین کشورها اسلامی مطرح کند.

 

کد خبر 989647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha