همیشه ماندگارترین‌ها در قالب هنر ارائه شده‌اند

کامرانی گفت: تاریخ همیشه از هنرمندان به عنوان تأثیر‌گذارترین افراد یاد کرده است ماندگارترین‌ها در قالب هنر ارائه شده‌اند، هنر حتی تأثیر کلام خدا را هم بیشتر کرده؛ وقتی یک قاری با صوت زیبا قرآن را تلاوت کند بی‌شک تأثیرگذاری آن را بیشتر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سعید رضا کامرانی»، با حضور در کارگاه مجازی قصه‌گویی با موضوع نقالی و شاهنامه‌خوانی که با حضور اعضای نوجوان، رابطان، مربیان قصه‌گو و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس و با هدایت «بهزاد پاکدل»، قصه‌گو و شاهنامه‌خوان لرستانی برگزار شد، با اشاره به جایگاه ارزنده هنرهای فاخر از گذشته تا به امروز گفت: ما مدیون وجود هنر و هنرمند هستیم، تاریخ همیشه از هنرمندان به عنوان تأثیر‌گذارترین افراد یاد کرده است ماندگارترین‌ها در قالب هنر ارائه شده‌اند، هنر حتی تأثیر کلام خدا را هم بیشتر کرده؛ وقتی یک قاری با صوت زیبا قرآن را تلاوت کند بی‌شک تأثیرگذاری آن را بیشتر خواهد کرد. 
سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس افزود: در طول تاریخ داستان‌های زیادی با وجود هنر نقالی ماندگار شده‌اند؛ نقالی میراث فرهنگی و هنری ماست و شاید بتوان گفت که قدمت هنر نمایش به افرینش و خلقت انسان بر می‌گردد و مردمان هر روزگاری در همه‌ی ادوار تاریخ از قالب هنر نمایش برای انتقال پیام و ارتباط با مخاطب خود استفاده کرده‌اند. 
وی افزود: در این راستا شیوه نمایش نقالی و پرده‌خوانی از قدیمی‌ترین هنرهای نمایشی به شمار می‌رود که در آن، نقالان به اجرای آهنگین داستان‌های مذهبی، اخلاقی، حماسی و اساطیری مانند داستان غم‌انگیز مرگ سیاوش، غم‌نامه‌ رستم و سهراب و در ادامه تعزیه و نقالی در مورد قیام امام حسین (ع) پرداختند. 

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در ادامه گفت: در گذشته‌های دور که رسانه‌ها و فن‌آوری‌های امروزی وجود نداشت نقالی رواج و کاربرد زیادی داشت و مردم در میادین شهرها و روستاها، و قهوه خانه‌ها و مکان‌های مناسب جمع می‌شدند  و از این هنر استفاده بهره می‌بردند. 
کامرانی در پایان گفت: هنرمند نقال باید آن‌قدر بر کار خود مسلط باشد که بتواند بدون صحنه‌آرایی و موسیقی و تشریفات خاص، فقط با گفتار و زبان یعنی تنها با صورت و حرکت به بهترین شکل با مخاطب ارتباط برقرار و پیام را منتقل کند.

کد خبر 989813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha